Ralph Hamers – CEO ING groep

Editie: Maart 2015 | Tekst: | Fotografie: ING

Ralph Hamers is de jongste topman uit de geschiedenis van de ING Groep en dat wekt onze nieuwsgierigheid naar zijn weg naar succes. Wie is hij en hoe heeft hij de top bereikt?

Ralph Hamers

Ralph Hamers
  • Functie: CEO ING Groep
  • 2013 - heden: CEO ING Groep
  • 2011 - 2013: CEO ING België en Luxemburg
  • 2010 - 2011: Hoofd Network Management Retail Banking Direct and International (ING)
  • 2007 - 2010: Global head Commercial Banking Network (ING)
  • 2005 - 2007: CEO ING Bank Nederland
  • 2001 – 2005: General manager ING Bank branch network
  • 1999 - 2001: CEO ING Roemenië
  • 1997 – 1999: Deputy general manager Global Lending risk Management (ING)
  • 1995 – 1997: Hoofd van de Media Finance Group (ING)
  • 1991 - 1995: Relatiemanager Structured Finance in de divisie Global Clients (ING)
  • 1989 - 1991: Project Finance (ABN Amro)
  • 1989: Dunwoody & Company
  • 1988: General Motors
  • 1984: Studie: econometrie Universiteit van Tilburg

Hamers is sinds 1991 werkzaam bij ING en heeft sindsdien diverse functies in binnen- en buitenland bekleed binnen het bedrijf. Daarbij hebben zijn klanten voor hem altijd op nummer één gestaan, omdat zij hem het meeste plezier in zijn werk geven.

Wegens welke kennis en/of vaardigheden bent u aangenomen als CEO bij ING Group?

Doordat ik sinds 1991 voor ING werk ben ik in ruim 20 jaar met vrijwel alle aspecten van het moderne bankwezen in aanraking gekomen. Van retail banking tot commercial banking, de commerciële kant en risk management, de lokale bankzaken en internationale bankzaken.

Wat maakt ING bijzonder om te werken?

De ondernemersgeest die in ons DNA zit en de wil om iedere dag onze klanten in staat te stellen om zowel privé als zakelijk steeds voorop te blijven lopen. Een mooi voorbeeld hiervan is dat ING’ers van over de hele wereld in het kader van de ‘ING Innovation Days’, massaal hun ideeën instuurden van hoe we naar hun mening voorop kunnen blijven lopen in onze dienstverlening naar onze klanten. Eén van de geopperde ideeën was bijvoorbeeld de ‘Orange Assistant’: een mobiele service en een online dienst waarmee we klanten in staat stellen om hun eigen regels en meldingen en de mate van automatisering voor dagelijkse bankzaken zelf te definiëren. Dit enthousiasme en de aandacht voor de klant is naar mijn mening kenmerkend voor onze organisatie en zit wereldwijd in onze bedrijfscultuur.

‘Het is noodzakelijk om vooruitstrevende en slimme mensen in dienst te hebben’

Daarnaast ben ik van mening dat in een wereld waarin verandering de enige constante factor is en technologie steeds belangrijker wordt, het noodzakelijk is om vooruitstrevende en slimme mensen in dienst te hebben. Wij zijn dan ook continu op zoek naar de allerbesten. Naast een ondernemende en klantgerichte bedrijfscultuur, hebben we binnen ING veel aandacht voor het belang van persoonlijke ontwikkeling en bieden we op dit gebied veel instrumenten en trainingen aan. Zo kan je als werknemer het beste uit jezelf halen en hiermee zorgen voor een betere toekomst voor jezelf, onze klanten en de maatschappij.ralph-hamers-ing-2

Wat maakt dat u met plezier naar uw werk gaat?

Daar kan ik heel kort over zijn: onze klanten. Ik blijf daarom ook een klantenportefeuille houden. Daar geloof ik in. Ook als CEO ben je een relatiemanager. Ik wil van klanten horen hoe zaken lopen binnen ING. Intern krijg je vaak alleen de goede verhalen te horen. Er is bovendien geen enkel bedrijf, of particuliere klant waarvan ik niet leer. Bij een industriële producent zie ik bijvoorbeeld processen en hoe zij met klanten omgaan. Bovendien zijn wij wereldwijd actief in 40 landen en is het goed om ervaringen uit te wisselen met CEO’s/CFO’s van multinationale klanten.
Daarnaast willen onze klanten zoveel mogelijk zelf doen, ze zijn goed geïnformeerd en ‘self-directed’. Dat is ook onze stijl: empowerment van de klant. Het opvallende is: in de bankensector als geheel is minder vertrouwen, maar in de een-op-een relatie is dat vertrouwen er wel. Onze klanten kunnen veel met een app doen. Op dit moment is het aantal inlogs op mobiele apps al groter dan het aantal inlogs op ing.nl. Het traditionele internetbankieren ligt alweer achter ons. De volgende vraag is dan: als je je klant niet meer ziet en niet meer spreekt, hoe weet je dan wat hij wil? Hoe kun je inspelen op zijn behoeften? Dat doen we door zijn gedrag te analyseren. Hoe vaak loggen ze in? Hoe spreken ze over ING op social media? Wat voor vragen stellen ze? Daar kun je veel uit destilleren. Als iemand bijvoorbeeld een aanbetaling voor een scooter doet, kun je een push notificatie sturen dat hij tijdelijk rood staan aan kan vragen – mits hij heeft aangegeven dat te willen ontvangen natuurlijk. Van dat soort innovaties moeten we het hebben.

‘Het helpt als je laat zien dat je een mens van vlees en bloed bent’

Wat voor soort leider bent u?

Ik ben geen leider die marsorders geeft en met de vuist op tafel slaat. Ik luister liever. Daarnaast wil ik graag het belang van een goed team benadrukken. Ik beslis niet alles in mijn eentje, daar geloof ik niet in. ING is een groot en internationaal bedrijf, met veel verschillende facetten en mensen met verschillende achtergronden. Die heb je allemaal nodig om zo’n bedrijf te runnen. Leeftijd doet er ook niet toe. Ik ben relatief jong, dus ik maak graag gebruik van de ervaring die het team heeft. Ik wil niet voor de hand liggende fouten maken. Daarvoor moet je de juisten mensen om je heen hebben.

Een team bouwen kost tijd, maar ik denk dat ik dat kan. Hoe? Ook door mijn kwetsbaarheid te tonen. Een CEO moet af en toe zeggen: “Ik weet het niet, maar ik zal er goed over nadenken en kom erop terug.” Als leider moet je je ook kwetsbaar opstellen. Het helpt als je laat zien dat je een mens van vlees en bloed bent. Ook dan heb je invloed.

Wat verwacht u van mensen die bij ING werken?

In een wereld waar technologische ontwikkelingen steeds belangrijker worden en elkaar in rap tempo opvolgen is het noodzakelijk dat we continu vernieuwen. Gezamenlijk als ING’ers denken we er dan ook constant proactief over na hoe we, als individu en als team, kunnen voldoen aan de veranderende wensen van onze klanten. Elke dag een stapje beter voor onze klanten. Daarnaast is het belangrijk dat je als individu binnen ING verantwoordelijkheid neemt en je ambities waar maakt. Maar ook fouten durft te maken en hiervan te leren. Je helpt elkaar en samen streef je ernaar om succes te behalen. Door op deze manier te werken stellen we onze klanten in staat om hun doelen en ambities, op zowel privé als zakelijk gebied, te realiseren. Aangezien veel van de ontwikkelingen internationaal zijn is het interessant een buitenlandse carrière te maken.

Wat is er over tien jaar volgens u (drastisch) veranderd bij ING of het bankwezen in het algemeen?

Er komen steeds meer non-bancaire spelers op ons terrein, bedrijven die makkelijk met data omgaan en soms ook bancaire producten aanbieden – denk aan Google Wallet. Veel klanten vinden het helemaal niet erg dat Google alles van ze weet. De vraag is alleen: gaan ze dat van ons als bank ook accepteren? Ik denk van wel, als je het vertrouwen weet te bewaken. En als je niet bang bent te kannibaliseren. Durf te investeren in zaken waar je als bank niet meteen beter van wordt op dat moment, maar die voor de klant wel beter zijn. Je moet voorop lopen en de klant moet centraal staan. ‘On the edge’ zijn van nieuwe ontwikkelingen. Dit betekent ook dat we het bedrijfsleven internationaal moeten steunen. We zijn wereldwijd specialist op het gebied van olie, gas, mining, telecom, infrastructuur, etc. en spelen een belangrijke rol in alle handels- en goederen financieringen.

Mijn credo voor de komende jaren is dat ING bescheiden moet zijn, maar dat mag heus met een flinke ambitie gepaard gaan.

‘Elke nieuwe uitdaging die je aangaat moet elementen bevatten waar je sterk in bent’

Kunt u iets vertellen over
‘de mens achter…’

De weekenden zijn voor mijn gezin. Ik ben regelmatig grensrechter bij het voetbalteam van mijn zoon. En sta als supporter langs het hockeyveld waar mijn dochter speelt. Daarnaast sport ik regelmatig.

Wat voor een opvoeding heeft u van huis uit gekregen en heeft dit invloed gehad op uw
carrière?

Ik ben geboren in het kerk- en kloosterdorp Simpelveld, waar ik ook opgegroeid ben. Simpelveld ligt in het Zuid Limburgse heuvelland vlakbij Duitsland en België. Ik heb samen met mijn oudere broers een onbezorgde jeugd gehad. Onze ouders hebben ons erg vrij gelaten onze persoonlijke voorkeuren na te streven. Op mijn achttiende ben ik het huis uitgegaan. Van mijn roots is veel over. Mijn gevoel voor
verschillende culturen bijvoorbeeld. Waar ik opgegroeid ben zit je toch in een soort driehoek tussen
Nederland, België en Duitsland. Ik denk nooit na over cultuurverschillen. Toen ik CEO werd in België dacht ik niet: hoe moet ik met Belgen omgaan? Ik ga aan de slag en pas mij aan.

Waar bent u het meest trots op in uw carrière?

Trotse momenten hebben vooral te maken met het kunnen steunen van klanten in het realiseren van hun doel en de ontwikkeling van mensen op professioneel en persoonlijk gebied.

Hoe ziet uw carrière er over tien jaar uit?

Ik heb mijn carrière nooit echt vooruit gepland, altijd gekeken naar de volgende uitdaging: is de job interessant en kan ik mij ook als persoon verder ontwikkelen. In de toekomst zal dat niet anders zijn.

Wie is voor u een voorbeeld en waarom?

Ik heb vele voorbeelden. Zoals ik aangaf leer ik elke dag van iedereen. Je moet je er wel voor
openstellen, maar dan levert de wereld om je heen een continue schat aan ervaringen. Van mijn oma en mijn ouders heb ik geleerd goed te luisteren, niet meteen een mening of oordeel te vellen. Door mensen vrijheid en vertrouwen te geven ontwikkelen ze zich snel, voelen zich gemotiveerd en leveren goede prestaties.

Wat is het beste (carrière) advies dat u in uw loopbaan heeft gekregen?

Elke nieuwe uitdaging die je aangaat moet elementen bevatten waar je sterk in bent en waar je jezelf in wilt ontwikkelen, op het gebied van kennis, vaardigheid of persoonlijkheid.

Heeft u een carrièretip voor de afstudeerders van nu?

Allereerst kies voor een baan en organisatie waar je echt enthousiast van wordt. In mijn ogen is het belangrijk dat je elke dag met plezier naar je werk gaat en dat je daarin je passie kan leggen. Door middel van deze intrinsieke motivatie haal je het optimale in jezelf naar boven en zal je in staat zijn om
de meeste toegevoegde waarde te kunnen leveren voor het team waarin je werkt en het bedrijf waarvoor je werkt.

Carrièretip voor de starter:

"kies voor een baan en organisatie waar je echt enthousiast van wordt"