Frans van Houten – CEO Philips

Editie: Beurscatalogus 2016 | Tekst:

Frans van Houten (1960) is sinds 1 april 2011 CEO van Philips. Een innovatiebedrijf dat altijd zijn vizier richt op de grotere challenges in de wereld. Lef hebben als leider is volgens van Houten essentieel. “Je moet als leider lef hebben om een paaltje in de grond te slaan en te zeggen: ‘Daar gaan we naar toe, die heuvel gaan wij nemen’.”

'Je moet als leider lef hebben'

Van huis uit meegekregen
“Ik kom uit een gezin dat vroeger al voor Philips werkte. Sterker nog: mijn familie is in de jaren ’50 vanuit Groningen naar Eindhoven verhuisd. Ik ben in Eindhoven geboren en ik weet niet beter dan dat er thuis over Philips gesproken werd. Mijn vader was verantwoordelijk voor innovatie bij Philips en als kleine jongen kreeg ik al te horen welke dingen er mogelijk waren.” Zelf is Frans van Houten op 26-jarige leeftijd terecht gekomen bij Philips. “Ik ben gaan studeren in Rotterdam aan de Erasmus. In de jaren tachtig waren Personal Computers in opkomst en in 1981 had ik mijn eerste computer. Ik was er toen van overtuigd dat ik met computers moest gaan werken en ben bij Philips op de afdeling Datasystems gaan werken als productmanager / marketingmanager van software. Philips had in die tijd een goede marktpositie in bankautomatisering. Ik ben vervolgens naar Brussel verhuisd om op mijn 27e verantwoordelijk te worden voor de automatisering van 900 bankkantoren in België. Dat was mijn eerste buitenlandse plaatsing en het was fantastisch.”

InnovatiebedrijfFrans van Houten
Maar wat maakt Philips zo uitdagend om voor te gaan werken? Van Houten: “Het leuke van een innovatiebedrijf als Philips is dat wij altijd de horizon opzoeken van het onbekende, dat maakt het spannend. Je bent iets aan het uitvinden en Philips richt altijd zijn vizier op de grotere challenges in de wereld : gezondheid, klimaatverandering en energiezuinigheid. Dat zijn onderwerpen waar je graag je tanden in wilt zetten en Philips heeft een enorme capaciteit om te innoveren met meer dan 16.000 researchers en developers en vertegenwoordiging in meer dan 100 landen met een hele sterke merknaam. Vroeger heeft het mij altijd gestoord toen ik de verhalen van mijn vader hoorde, dat Philips niet méér succes zou kunnen behalen. Ik heb mij toen voorgenomen dat als ik later de ‘baas’ zou zijn, daar verandering in zou brengen. Innovatie is één ding, maar een goede executie van je plannen is misschien nog wel belangrijker.” Volgens van Houten is dat de oude 80 / 20 regel: “Je moet iets moois uitvinden, maar je moet ook zorgen dat de uitvoering klopt en dat de hele organisatie je daar in volgt.”

Innovation and you
De slogan van Philips: Innovation and you. Waar draait die om? Van Houten: “Je moet de mens tot het centrum van je innovatie maken: daarom hebben we ook de slogan ‘Innovation and you’. Als je kijkt naar de wereld van de volksgezondheid, dan zie je dat die wereld verzuild is met ziekenhuizen en verzekeringsmaatschappijen. Maar daar worden we niet gezonder van. Hoe maak je de wereld gezonder? Door terug te gaan naar de basis en het individu die een gezond leven wil leiden of daarbij geholpen moet worden: Human Technology. Daarnaast staat Human centricity heel hoog in onze prioriteitenlijst.

“Je leert pas echt als je dingen doet.”

Op die manier krijgen we inzichten die bijdragen aan het vernieuwen van onze technologie en kunnen wij ons onderscheiden van de concurrentie door producten nog nuttiger en bruikbaarder te maken.”

Startups
Passie gaat samen met inspiratie. Als het gaat om andere bedrijven, dan zijn er veel die Frans van Houten inspireren. “ Wij hebben als klant een bedrijf dat zich specialiseert in het laten groeien van groenten in gebouwen: City Farming. Philips levert daar de verlichting voor. Als je bedenkt dat een groot deel van de mensen in de wereld zonder voedsel leeft en dat er steeds meer mensen in steden gaan wonen, dan is het relevant om te bedenken hoe je de daar voldoende voedsel krijgt. Ik vind het mooi dat iemand vervolgens bedenkt: ‘we bouwen een cityfarm van misschien wel 40 lagen hoog’. Ook al is dat businessmodel nog onvoldoende bewezen, toch gaan mensen het doen. Dat soort ondernemerschap is prachtig. Ook binnen Philips hebben we startups; mensen denken weleens: ‘goh dat grote bedrijf dat is niets voor mij, dat is saai’. Maar als je je realiseert dat wij 25 miljard omzet hebben en dat 20 procent daarvan verdwijnt per jaar omdat het oude producten zijn, dan moeten we wel 5 miljard per jaar aan nieuwe marktcombinaties creëren. Dat vergt ondernemerschap. We hebben permanent 10 interne startups die bezig zijn met bedenken van nieuwe producten en markten. Eén daarvan is bezig met het digitaal maken van pathologie. De studie van cellen en celstructuren is heel belangrijk voor de behandeling van kanker. Het is één van de traditionele analoge werkvelden waar mensen, doktoren en laboratoriummedewerkers nog een microscoop gebruiken om te kijken wat er aan de hand is. Onze interne startup digitaliseert dat proces en maakt het mogelijk dat computers kunnen kijken naar de afwijkingen in de celstructuur en daarmee kanker ontdekken.”
Philips heeft besloten om twee bedrijven op te richten die zich specifiek focussen op gezondheid en duurzame verlichting. Van Houten: “Dat doen we om focus en snelheid creëren voor de uitvoering van onze plannen omtrent gezondheid en energie-efficiente verlichting. De kosten voor onze gezondheid worden steeds hoger, en toch wordt de populatie niet gezonder. Bij Philips hebben we oplossingen om mensen aan te zetten tot gezond gedrag, ziektes op te sporen maar ook om mensen te supporten met chronische ziektes. Denk aan e-Health bijvoorbeeld, dat zijn sensoren die mensen bij zich kunnen dragen. Maar ook allerlei coaching apps. De digitale en connected wereld zal een enorme beweging teweegbrengen met betrekking tot het kennen van je gezondheid en het aanzetten tot gezond gedrag. En dat niet alleen voor gezonde mensen. Er zijn miljoenen mensen met een chronische conditie waarvoor andere sensoren weer relevant kunnen zijn. Dat maakt het tot een spannend werkgebied waar nog veel ontdekt moet worden, maar waarin Philips voorop loopt.”

Leiderschap
Als je wilt dat de organisatie je volgt, moet je een sterke leider kunnen zijn. Volgens van Houten bereik je dat door verschillende stijlen te combineren: “Ik probeer meerdere leiderschapsstijlen te combineren. Ten eerste wil ik inspirerend zijn: mensen moeten hun bed uit komen om bij ons te willen werken. Ten tweede door te faciliteren: mensen komen het beste tot hun recht als je ze laat werken in een omgeving waar ze hun talent ook echt kunnen gebruiken. Dat noemen ze ook wel servant leadership. Ten derde focus ik mij vooral op het challenging-aspect. We moeten allemaal hard lopen, er zijn veel concurrenten in de wereld en klanten wachten niet oneindig. Je moet haast maken en je moet hongerig zijn om kansen te pakken. Een leider moet daarom grote doelen stellen waar de hele organisatie heel hard voor moet werken om die ook te behalen. Je moet als leider lef hebben om een paaltje in de grond te slaan en zeggen: ‘daar gaan we naar toe, die heuvel gaan wij nemen’.” Maar tegelijkertijd verwacht van Houten dat iedereen bij Philips lef heeft. “ Ik verwacht dat iedereen, ook studenten, deze mindset hebben. Is het leven niet veel mooier als je de ambitie hebt om iets te bereiken? Want waarom anders leef je? Je moet er het beste van maken. Ik geloof sterk in dat de mens in staat is om zijn eigen kansen te creëren en te pakken. Maar dan moet je dat wel doen.”

Leervermogen & karakter
Ook al heb je een studie achter de rug, je bent nooit uitgeleerd. Van Houten: “Blijven leren is heel belangrijk, je zult namelijk altijd situaties tegenkomen waar je geen antwoorden voor hebt. Dan moet je terugvallen op iets anders, namelijk je leiderschap, je ondernemerschap en je innovatiekracht waarin je kunt ontdekken hoe je een probleem oplost. Dat zit vaak ook in het karakter van iemand; mentaliteit, passie en doorzettingsvermogen spelen daarbij een grote rol. Dat zijn geen zaken die je alleen maar leert in de collegebanken, maar vooral doorte doen. Je leert pas echt als je dingen doet. Staar je niet dood op alleen maar je opleiding. Maar zorg dat je ervaring op doet, want in de ervaring word je wijs.” Al vroeg in zijn carrière wist Frans van Houten dat alleen studeren niet genoeg was voor hem: “Ik was best wel een doener, alleen maar studeren dat vond ik niets. Werken in de haven van Rotterdam, commissies voorzitten en andere baantjes waren voor mij ook belangrijk. Ik ben altijd in voor een avontuur, dat karakteriseert mij ook als mens. Ik gebruik graag de metafoor: Als je een zeiler bent, dan moet je wel de wind opzoeken want anders kom je niet vooruit. Juist door de storm in te zeilen, kom je ergens. Dus je moet niet bang zijn om in die storm dingen tegen te komen die je niet kent, maar als je in de haven blijft liggen dan kom je nergens. Pak projecten beet, ga aan de slag. De mens is inventief, je zal wel een oplossing vinden. Bij Philips zijn er ook altijd uitdagingen die je aan kunt grijpen. Of het nou klanten zijn of leveranciers. Je krijgt juist inspiratie door met elkaar te dromen over wat mogelijk is en dan dat daadwerkelijk uit te voeren. Passie is daarin leidinggevend.”

Werken bij Philips
Philips is een groot bedrijf, maar van Houten wil graag de misvatting wegnemen dat een groot bedrijf bureaucratisch en saai is: “Integendeel! Wij zijn zeer ondernemend en vinden onszelf steeds weer opnieuw uit. Met nieuwe proposities, nieuwe business units en nieuwe markten. Ook als je een internationale carrière ambieert, dan kan dat heel goed bij Philips. Ik heb zelf in vijf landen gewoond en de hele wereld gezien. Ook heb ik een lange tijd in Azië gewoond. Pas dan realiseer je je hoe achteroverleunend en lui we in Europa geraakt zijn. Je ziet dat volkeren ook ondernemend gedrag laten zien op ambitie niveau. Een student met ambitie komt verder dan iemand zonder. Geldt voor landen net zo. Ik zag tijdens mijn tijd in Azië mensen met een enorme drang om vooruit te komen en die risico’s durven te nemen. Die intrinsieke motivatie leidt tot het succes van Azië. Dat wordt nog weleens vergeten. Wij Europeanen zeggen vaak: ‘wij hebben hier recht op’, maar je moet het echt zelf verdienen. Daarom is een buitenlandse ervaring zeer aan te bevelen. Zeker wanneer je de mogelijkheid krijgt om een andere indruk op te doen, dat kan als trigger werken om echt aan de slag te gaan. Bij Philips zien we graag mensen die voorover willen leunen en dingen willen beetpakken. Een echte can do-mentaliteit. Alles is denkbaar, als je maar kunt laten zien dat je ergens voor gaat en lef kunt tonen.”
Carrièreworkshop Frans van Houten op De Nationale Carrièrebeurs: vrijdag 15 april 11:15 – 12:00 »