“Ik ben een seasoned entrepreneur”

Editie: Februari-Maart 2016 | Tekst: | Fotografie: Mieke Meesen

Ruud Hendriks (57) stond al jong aan de top in de mediawereld. Na zijn succesvolle carrière bij RTL, NBC en Endemol focust hij zich nu op startups met zijn bedrijf Startupbootcamp. Hij heeft een drive waar je u tegen zegt en heeft veel van de wereld gezien maar is altijd de nuchtere Nederlander gebleven: “Ik ben een seasoned entrepreneur, zoals ze dat zo mooi in Amerika zeggen. Ik heb successen gekend maar ook zeker een paar mislukkingen.”

Na de havo ging Ruud Hendriks naar de School voor Journalistiek. “Ik heb daar welgeteld 14 maanden gezeten. Die school was voor mij te theoretisch ingericht en ik stond met één been al in de radiowereld.” Pas toen hij aan het werk ging, ging hij voor zijn gevoel pas echt iets leren. “Ik heb alles in de praktijk geleerd. Ik had bijvoorbeeld nog nooit een balans gelezen. Toen ik bij RTL kwam heb ik dat allemaal geleerd, paar studieboeken aangeschaft en vooral aan de slag gegaan.”Ruud Hendriks
Eind jaren tachtig schreef Ruud een businessplan voor wat later RTL zou worden. Redelijk onervaren op dat gebied ging hij aan de slag, maar hij was vastberaden. “Ik verkeerde nog in de illusie dat als ik een businessplan zou inleveren, het wel zou gaan lukken. Toch vinden banken alle businessplannen die ik inlever maar riskant. Zeker toen, met een plan voor commerciële televisie, daar werd alleen maar om gelachen. Er bestond al een zender, waarom zou daar nog iets bij moeten komen?” Na het winnen van talloze rechtszaken lukte het dan toch echt en Ruud werd directeur van RTL 4 en 5: “Ik heb veel doorzettingsvermogen nodig gehad om die stap te maken. Ik wilde per se dat de commerciële radio en tv in NL kwam, daar had ik ook echt alles voor over, materialistisch en privé gezien. Ik zette alles op het spel en ben ook heel blij dat het mij uiteindelijk gelukt is. RTL is een fantastisch bedrijf geworden. Het is wel een ingrijpende periode geweest, we moesten rechtszaak na rechtszaak winnen om überhaupt te mogen uitzenden. En daarna werden we opeens de grootste speler in medialand.”

“Van Endemol kreeg ik een offer I couldn’t refuse”

Internationale ambities

Hendriks verruilde Nederland voor Engeland en ging de uitdaging bij NBC aan. “Ik had altijd al internationale ambities, wilde heel graag internationaal opereren en toen kwam dat aanbod van NBC(red. het huidige CNBC). Ik wilde weten of ik in het allerhoogste segment in mijn business kon meespelen.” Ruud zag het dus wel zitten om door te gaan bij NBC en het verder uit te bouwen in Amerika, maar in 1993 kwam hij terug naar Nederland en ging werken voor Endemol. “Joop van den Ende en John de Mol maakten mij een offer I couldn’t refuse. En mijn gezin wilde toch graag terug naar Nederland, dus de keuze lag voor de hand.” Hendriks ging aan de slag en begon met de uitbouw van Endemol, naar wat uiteindelijk 18 landen zouden worden. “Ik heb bij Endemol zoveel geleerd, en ook echt een mooie tijd gehad. Zo heb ik ook de beursgang mee mogen maken, dat was echt een prachtige ervaring.”

Seasoned entrepreneur

Toch kent Hendriks niet alleen de ‘ups’ van het ondernemen. “ Ik zie mijzelf niet als een schoolvoorbeeld, ik heb namelijk ook echt blunders gemaakt. Ik ben een seasoned entrepreneur,zoals ze dat zo mooi in Amerika zeggen; ik heb successen gekend maar ook mislukkingen.” Op de vraag of hij blunders heeft gemaakt in de afgelopen jaren, moet hij lachen. “Nou heb je even? Er zijn veel dingen niet goed gegaan. De timing van sport 7 bijvoorbeeld, die was helemaal verkeerd. En dat businessplan van RTL, daar had ik ook niet goed over nagedacht. Ik had geen geld en ben dus geen aandeelhouder geworden. Natuurlijk heb ik dat later allemaal geleerd, maar achteraf gezien zijn dat wel domme fouten geweest. Kijk, ik heb de commerciële televisie en radio mede geïntroduceerd in Nederland en ik had niemand als voorbeeld die mij bijstond in die periode. Ik heb dat zelf moeten uitvinden en dat ging dus met schade en schande, dat kon gewoon niet anders. Ik zie mezelf wel echt als iemand die zijn kennis kan overbrengen en dat startups niet de fouten maken die ik zelf heb gemaakt.”

Startupbootcamp

Ruud Hendriks stopte op zijn 42e in de mediawereld. Hij wilde het rustiger aan doen, zag zijn familie te weinig en besloot te stoppen. “Ik vroeg mij af waar ik het allemaal voor deed. Ik stopte en nam de tijd om daarover na te denken. Pas toen ik mijn grote liefde Annemieke ontmoette werd ik weer enthousiast voor de toekomst.” Daarna benaderde Patrick de Zeeuw, die Ruud zelf ooit had aangenomen bij Endemol, hem met het idee van Startupbootcamp. “Patrick zei dat we samen de startup-wereld in moesten gaan en we hebben toen gewoon besloten om het te doen. Ik krijg zoveel vragen van mensen hoe je een bedrijf moet starten en ik zeg dan altijd: Gewoon doen. Gewoon gaan beginnen. Mensen zien zoveel obstakels, maar eigenlijk moet je gewoon de telefoon oppakken en dat eerste telefoontje maken.” Inmiddels werken er wereldwijd 300 mensen voor Startupbootcamp en het bedrijf blijft voor Ruud een uitdaging: “Ik leer zoveel van de mensen die voor ons werken, ze houden mij jong van geest. Het is ook echt een wisselwerking, ik help ze en zij leren mij wat. Als er iemand bij ons komt werken dan zeg ik altijd dat ze zich moeten gedragen alsof het hun eigen bedrijf is. ” Ondernemend in het leven staan is voor Ruud essentieel. “Het is fantastisch om mensen met een drive te helpen het uiterste uit hun plannen en ideeën te halen. Ik geloof dat het hebben van een drive het allerbelangrijkste is als het gaat om ondernemen. En openstaan voor alle impulsen, nieuwe dingen blijven leren. Ik ben bijna 57 en ik verbaas mij enorm dat vijftigplussers moeite hebben om alles bij te benen. Ik kan mij dat niet voorstellen. Dat ik geen feeling meer zou hebben met alle nieuwe technieken die maar op mij af blijven komen. Ik vreet het echt en kan mij iedere dag weer verheugen op alle nieuwe dingen die bedacht worden.” En wie staat er dan voor hem bovenaan het lijstje, als het gaat om inspiratie? “Elon Musk is voor mij ook echt een groot voorbeeld, hij heeft zo’n drive om iets tot stand te brengen. Hij is een uitzonderlijke innovator, en als ik dan iemand die ook maar een fractie heeft van wat hij heeft dan wil ik daar heel graag mee samenwerken. Ik krijg daar echt een kick van.”

Millennials

Na aan het begin gestaan te hebben van commerciële televisie en radio in Nederland heeft Hendriks de mediawereld toch achtergelaten. “Ik mis de mediawereld helemaal niet. Ik blijf contact houden met mensen in de media en ik maak nog steeds iedere week radio bij BNR. Daarnaast geef ik nog advies voor een kleine televisieproductiemaatschappij: Tuvalu Media. Maar nee, ik verlang verder absoluut niet terug naar de traditionele media.” Hij blijft nog steeds naar de toekomst kijken, en wanneer we het hebben over de mediawereld is hij ook nog steeds dezelfde visionair als 25 jaar geleden: “TV en radio gaan meemaken wat de krantenwereld de afgelopen tien jaar heeft meegemaakt. En hoewel de omzetten gaan dalen is het goede nieuws dat er eigenlijk nog geen grote kranten ten onder zijn gegaan. Ze bestaan allemaal nog en als je de tering maar erg naar de nering zet dan stabiliseert het vanzelf. Radio en televisie zullen de komende jaren minder winstgevend worden, maar ze hebben nog best wel wat vet op de botten.” Hoewel Hendriks zelf nog steeds gretig zoekt naar alles wat nieuw is ziet hij wel het gebruikt van media veranderen. “Kijk, jullie generatie, de ‘millennials’, maken in 2020 de helft van de werkende wereldbevolking uit. En jullie gebruiken graag iets maar hoeven niet meer iets te bezitten. De traditionele media zullen daarop in moeten spelen. Jij kijkt naar YouTube of Netflix wanneer jij dat wil. Dat proces wordt alleen nog maar versneld. De media moeten on demand gaan denken.”

Carrièreadvies

Toch lopen we volgens Hendriks in Nederland qua onderwijs achter de muziek aan: “Je zou moeten leren wat ondernemen is op de lagere- en middelbare school. Het onderwijs sluit mijns inziens niet meer aan op de maatschappelijke ontwikkelingen. We zitten middenin een ondernemersrevolutie en die gaat drie keer harder dan de industriële revolutie. Waarom zouden we niet een taal laten vallen en beginnen met het leren van programmeren. We hebben groot tekort aan IT’ers maar worden wel steeds meer afhankelijk van het internet. Per jaar verliezen we 9 miljard aan cybercrime, dus als je nog een neefje of nichtje hebt die niet weet wat ze moeten doen dan zou ik adviseren om zich bezig te houden met cybersecurity.” Hoewel Hendriks zelf een echte ondernemersspirit heeft is hij tegelijkertijd heel dankbaar dat er ook veel mensen zijn die niet kiezen voor het ondernemerschap maar gewoon in loondienst werken. “Ik snap dat niet iedereen geschikt is om te ondernemen, maar ik vind wel dat je ondernemend moet zijn. Probeer je onafhankelijk op te stellen, je eigen verantwoordelijkheid te krijgen en de dingen te doen die je leuk vindt.”
Tips van Ruud Hendriks voor de ondernemende starter:
– gewoon beginnen!
– lees De Lean Startup van Eric Ries
– maak geen businessplan maar een businessplancanvas
– zoek medeoprichters die je kunnen helpen
– zoek mentoren (als ik die niet had gehad dan had ik een paar grote fouten niet gemaakt!)