Aad Ouborg – Grenzen verleggen

Editie: Juni 2015 | Tekst: | Fotografie: Ouborg Group

We kennen Aad Ouborg al meer dan dertig jaar als gedreven ondernemer en oprichter van BaByliss en Princess Household Appliances. Dat hij ook schrijftalent bezit is echter vrij nieuw. Toch heeft hij al drie boeken op zijn naam staan, waarvan Internationaal Ondernemen de meest recente titel is. Wat kunnen studenten en starters zoal van zijn ervaringen en opvattingen leren?

Aad Ouborg

Aad Ouborg
  • Functie: ondernemer en oprichter van BaByliss en Princess Household Appliances

“Je kunt geen ondernemer ‘worden’ naar mijn idee”, begint Ouborg. “Je bent het, of je bent het niet, maar je kunt er wel degelijk beter in worden. Ik word bijvoorbeeld nooit een goede voetballer. Dat is ook helemaal niet erg, want iedereen heeft zo z’n eigen kwaliteiten. Het kan heel moeilijk zijn om dat talent in jezelf te ontdekken, maar bij mij ging het gelukkig vanzelf. Mijn opa had een groot familiebedrijf, waar ik als kind veel speelde. Dat was mijn eerste ontmoeting met het ondernemerschap. In eerste instantie ben ik Medicijnen en Fysiotherapie gaan studeren, alleen kroop het bloed waar het niet gaan kon en verkocht ik al vrij snel producten als bodywarmers en horloges aan medestudenten. Ook organiseerde ik geregeld feestjes en reizen, dus je kan wel stellen dat ondernemen er gewoon ingebakken zit. Na vier jaar studeren besloot ik uiteindelijk mijn hart te volgen. Vanuit mijn studentenkamer startte ik in 1983 met het importeren van het Franse beautymerk BaByliss.”
Aad-Ouborg

Ondernemen is entertainen
Ouborg staat bekend om zijn creatieve manieren van marketing om onder andere free publicity te genereren. ‘Ondernemen is entertainen’ is een bekende leus van hem die als rode draad loopt door zijn bijzondere manier van zakendoen. Zijn eerste boek vernoemde hij naar deze lijfspreuk. Ouborg: “Ik had als student geen budget om producten te promoten, dus moest ik creatief zijn. Ik ging daarom onder andere de samenwerking aan met bekende Nederlanders als Patricia Paay, Linda de Mol en Rene Froger. Zij brachten mijn producten onder de aandacht.” Dat bleek een goede keuze, want alleen al in het eerste jaar behaalde Ouborg een omzet van meer dan een ton. Enkele jaren later liep de omzet zelfs tot in de miljoenen! “Veel mensen denken dat ondernemen duur is, maar dat hoeft niet zo te zijn. We staan bijvoorbeeld geregeld op beurzen en bieden dan de mogelijkheid aan beursbezoekers om ’s ochtends een kopje koffie bij ons te drinken en hun jas op te hangen. Het is een klein gebaar en kost bijna niets, maar zo zorg je wel dat mensen tijdens een vijf daagse beurs 10 keer je stand bezoeken en creëer je dus 10 verkoopmomenten, maar dat is geen must. Een kwestie van creatief denken en gewoon doen.”

Internationaal produceren
In 1994 verkoopt Ouborg BaByliss en introduceert hij zijn eigen merk met huishoudelijke artikelen: Princess Houshold Appliances. Als één van de eerste ondernemers van Nederland brengt hij zijn volledige productie onder in China, waardoor hij tegen een lagere prijs dan zijn concurrenten zijn producten op de markt kan brengen. Dankzij zijn kenmerkende manier van ondernemen krijgt het merk Princess veel media-aandacht. Al snel wordt Ouborg de grootste aanbieder ter wereld van chromen huishoudelijke apparaten en worden de producten in maar liefst 75 landen verkocht!

Gezinsman
fam-ouborg
Aad mag dan wel een doorgewinterde ondernemer zijn, bovenal is hij een gezinsman. Hij is getrouwd en heeft vijf kinderen waar hij enorm trots op is. Geregeld ging z’n kroost toen ze klein waren mee op zakenreis waardoor ze, net als hun vader, van jongs af aan veel meekregen van het ondernemersvak. Ondanks deze gezamenlijke tripjes wilde Ouborg eind 2009 toch meer tijd met zijn gezin doorbrengen en daarom verkocht hij zijn bedrijf. Wel behield hij de rechten van de merknaam Princess om te gebruiken voor andere activiteiten. Na een pauze van twee jaar pakte hij de draad weer op. “De laatste van mijn vijf kinderen is net uit huis en ik vind het ontzettend leuk om ze op eigen benen te zien staan. De eerste drie zijn al afgestudeerd en inmiddels werkzaam binnen het bedrijf. De oudste twee hebben zelfs hun eigen bedrijf: Princess Traveller en Princess Sportgear. Beide succesvolle merken! De eerste paar jaar heb ik ze veel begeleid, maar inmiddels doen ze alles zelf. Ze werken er dag en nacht voor!”

Zeven keer op rij
In 2014 lanceert Ouborg wederom een nieuw merk in huishoudelijke apparatuur, dat naar eigen zeggen misschien wel zijn beste merk ooit is. Het merk is volledig bedacht en ontworpen door de familie zelf. Vandaar de naam Bourgini, die deels verwijst naar de familienaam. “Bourgini klinkt heel duur (doordat het geassocieerd wordt met Lamborghini en Italiaans design), maar dat is het niet”, aldus de creatieve zakenman. “Het assortiment is enorm breed, van blenders tot bakplaten, maar in feite komt de verkoop van ieder product of iedere dienst op hetzelfde neer. Zolang het goed voelt zou ik alles kunnen verkopen. Ik kan nog steeds trots zijn op dingen die ik bereik, bijvoorbeeld op het feit dat het voor de zevende keer gelukt is om een merk op te bouwen. Dergelijk succes is niet een kwestie van een gat in de markt vinden, maar je moet je onderscheiden van de rest, zoals de koffers die we voor Princess Traveller produceren. Deze bevatten onder andere een ingebouwde weegschaal, waardoor je koffer nooit meer te zwaar is wanneer je moet inchecken. Dit soort ideeën ontstaan bijna altijd bij onszelf, wanneer we iets opmerken waar we tegenaan lopen.”

Internationaal Ondernemen
De meest succesvolle bedrijven in Nederland doen zaken in het buitenland. Ouborg is pionier op het gebied van productie in het buitenland en daar kunnen een hoop Nederlandse ondernemers wat van leren. Vandaar zijn nieuwe boek ‘Internationaal Ondernemen’, waarin hij ondernemers aanspoort de blik over de grens te richten. Slechts tien procent van de mkb’ers is actief in het buitenland, hoewel daar letterlijk en figuurlijk veel winst te behalen valt. “Het lijkt heel makkelijk wat je doet wanneer je ermee bezig bent, maar als je het op papier zet zie je pas echt hoe bijzonder het is wat je tot nu toe hebt mogen doen. Ik heb altijd lachend ondernomen en ben zo ook de wereld rond gegaan. Met zo’n instelling ben je tot veel in staat. De grootste groei zit momenteel in het Midden- en Verre Oosten, maar je kunt ook gewoon in België beginnen. Daar ligt al een enorme uitdaging en ik vind het heel leuk om mensen met dit boek daarmee te helpen. Van de juridisch aspecten tot cultuurverschillen die zelfs al in België aan de orde zijn. Je attitude en het respect voor bepaalde normen en waarden moeten kloppen en daar moet je je best voor doen. Verder heb je vaak weinig tijd om aan recreatie te doen wanneer je op zakenreis bent en daarom probeer ik tijdens dat zakendoen er wat leuks van te maken. Zorg bijvoorbeeld dat je op een bijzondere plek een afspraak hebt, zodat je gelijk een goede sfeer creëert.”
Ouborgs’ ultieme tip aan ondernemers in spé heeft echter niks met het buitenland, sfeer of cultuur te maken. “Geniet van wat je doet”, is zijn advies. “Doe wat je leuk vindt en zet door. Dan krijg je vanzelf succes.”