Verkoop jezelf

Editie: Juni 2014 | Tekst: | Fotografie: IStock

Werken aan je presentatie kan je vooruit helpen in je carrière. Maar hoe pak je dat aan en welke handige trucs kan je uithalen om jezelf beter te verkopen en je te onderscheiden van de rest?

Stemhoogte draagt bij aan de beeldvorming

Een goede eerste indruk kan vaak allesbepalend zijn. Toch is het niet nodig om dit geheel aan het lot over te laten. Natuurlijk heb je te maken met je eigen voorkomen, karakter en persoonlijkheid, maar het kan geen kwaad om de natuur een handje te helpen. Zeker als wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het in je voordeel zal uitpakken.

7%-38%-55%-regel

In de jaren zestig zorgde de Amerikaan Abraham Mehrabian voor opschudding met zijn onderzoek. Hij stelde dat 55 procent van de geloofwaardigheid of overtuiging van de boodschap bepaald wordt door onze lichaamstaal, 38 procent door intonatie en slechts 7 procent door de daadwerkelijke woorden. Tegenwoordig stellen de meeste onderzoekers het iets minder extreem, maar dat de stemklank en onze lichaamstaal voor ongeveer 60 procent invloed heeft is nog altijd een veelgehoord statement.

Toontje lager

Wil je in aanmerking komen voor een leidinggevende functie, let dan goed op je manier van spreken. De stem vormt namelijk een belangrijk rol bij onze beeldvorming van mensen. Een aantal jaar terug bewezen Canadese onderzoekers dat mannen met een diepe stem meer leiderschapskwaliteiten toegedicht krijgen. De onderzoekers van McMaster universiteit geloven dat de voorkeur voor een lage stem evolutionair is bepaald. Wetenschappers van de universiteit in Miami bewezen bovendien dat dit niet alleen voor mannen geldt. Ook vrouwen met een lagere stem werden na een experiment geassocieerd met dominantie en leiderschap.

Ferme handdruk

Dat een stevige, zelfverzekerde handdruk meer in je voordeel werkt dan een slap handje, daar heb je geen wetenschappelijk bewijs voor nodig. Maar wetenschappers van de universiteit van Illinois toonden ook aan dat een goede handdruk ook de impact van een negatieve indruk vermindert. Juist omdat je handdruk zo goed te controleren valt kan dit in je voordeel werken. Hoe je je hand positioneert ten opzichte van de ander wekt volgens lichaamstaal deskundige Frank van Marwijk overigens ook nog een bepaalde indruk. Zo kun je door het geven van een stevige hand onbewust dominant overkomen. En laat dat nou weer niet je bedoeling zijn als je jezelf wilt verkopen.

Overtuig jezelf

Maar om echt overtuigend over te komen zul je eerst jezelf moeten overtuigen, is Erica Ariel Fox van mening. Deze docent in onderhandelen aan de Harvard Law School en medeoprichtster van Mobius Executive Leadership schreef onlangs het boek Onderhandelen met jezelf(Engels: ‘Winning From Within’). Daarin spreekt ze van de ‘Performance gap’, het verschil tussen dat wat we doen en zeggen en dat wat we zouden willen doen en zeggen. Volgens Fox kun je veel beter presteren als je verschillende innerlijke krachten in balans zijn en samenwerken. Deze innerlijke krachten onderzoeken en vervolgens in balans brengen is de basis van ‘Onderhandelen met jezelf’. Zoals ze het zelf noemt: werk niet alleen aan het recept, maar ook aan de kok!

 

Lichaamstaal

En? Hebben je verkooptrucs effect? Je kunt dat uiteraard ook aflezen aan de lichaamstaal van je gesprekspartner.

  1. Onrustige voeten
    Take control. Dit duidt erop dat je de aandacht aan het verliezen bent.
  2. De glimlach
    Jazeker. Een duidelijk signaal van sympathie.
  3. Oogcontact
    Zonder oogcontact kun je het wel schudden.
  4. Ja knikken
    Wees alert. Je hebt te maken met een andere echte verkoper.
  5. Vinger op de mond
    Pauze. Geef je gesprekspartner tijd om zijn antwoord te formuleren.
  6. Gezicht aanraken
    Oppassen. Deze persoon heeft iets te verbergen
  7. Handen achter het hoofd
    De relaxt-stand. Dit betekent niets dan goeds.

Bron: MT.nl