Sterk Merk

Editie: Juli 2013 | Tekst: | Fotografie: iStcok

Verkoop jezelf op de juiste manier en je hebt de sleutel tot succes in handen. Juist in deze digitale tijd kun je zorgen voor optimale personal branding. Dus maak van jezelf een sterk merk en dwing je carrièresucces af.

Flirten mag

Wil jij zakelijk onweerstaanbaar zijn? Kies dan voor verleiding. Klanten laten zich graag beïnvloeden. Het brein speelt daarbij een belangrijke rol. Uit onderzoek blijkt namelijk dat ruim 85% van het koopgedrag onbewust plaatsvindt. Dat biedt unieke kansen voor jou als (sales) professional. Want wie op de juiste manier weet te verleiden, heeft een ijzersterke overtuigingsstrategie in handen. En daarmee zet je jezelf flink op voorsprong. Meer weten? Lees het boek Verleid de klant, onweerstaanbaar zaken doen van Rob Snoeijen en Daniëlle de Jong

Verleid de klant, onweerstaanbaar zaken doen

‘Smile, you’re designed to’

Sterk merk

Een goed verkoopverhaal over jezelf kan in vele situaties in je leven de sleutel tot succes zijn. Niet alleen in je carrière, waar je de interviewer overtuigt waarom jij de beste persoon bent voor de baan, maar ook als het gaat om relaties met anderen. Denk bijvoorbeeld aan een eerste keer daten met iemand, een goede indruk maken is dan essentieel. Of het overtuigen van een grote klant, waarom moet hij of zij met jou in zee gaan?

Manieren om jezelf als sterk merk te positioneren

Ondanks dat het enorm in je voordeel kan werken als je jezelf kan verkopen is het voor velen niet vanzelfsprekend. Verlegenheid, onzekerheid en introversie kunnen hierin obstakels zijn. Maar onthoud, het wordt lastig als jij jezelf niet kan verkopen om de goede ideeën, ambities en vaardigheden die je in huis hebt over te brengen op anderen. Een paar manieren om jezelf als sterk merk in de markt te zetten:

Leef het merk

Het belangrijkste is dat je zelf in je eigen merk gelooft, als je dat niet van nature hebt is dit misschien ook wel het moeilijkste. Het is niet iets wat met de dag komt maar iets waar je aan moet blijven werken en moet blijven ontdekken. In jezelf als eigen merk geloven houdt in dat je je bewust bent van je waarde. Vertrouw op jezelf en ken je sterktes maar ook je zwaktes. Vraag anderen wat zij sterk aan je vinden, doe wat goed voelt en zorg dat je de kandidaat bent die jij zou aannemen voor de baan. Wees  consistent en leef je merk iedere dag.

Straal het uit

Ondanks dat het gaat om wat je in huis hebt, word je vaak beoordeeld op de eerste indruk en je voorkomen. Zorg dat je uitstraalt wat je wilt uitstralen. Vraag jezelf: past mijn kleding bij het plaatje dat ik wil neerzetten? Is mijn voorkomen het beste wat in mijn vermogen ligt?

Blijf interessant

Vergeet niet, het neerzetten van je eigen merk betekent niet egocentrisch of arrogant zijn. De beste manier om anderen met je mee te krijgen is door betrokken en enthousiast te blijven. Zoek het beste in mensen, wees geïnteresseerd, zie het als een avontuur en lach!

Wees authentiek

Jezelf verkopen gaat niet om jezelf als iemand voordoen maar om zijn wie je bent. Daarom zijn leugens en halve waarheden  funest. Door authentiek te zijn en de waarheid te vertellen wek je vertrouwen en respect. Dit zal je helpen om een goede reputatie  op te bouwen.

Wat zegt Google over jou?

Google jezelf regelmatig want dat doen anderen ook. Wees bewust van de informatie die je online deelt. Je wilt tenslotte niet dat jouw online voorkomen of het missen van jou als persoon op het web de doorslag geeft om je niet uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek. Zorg ervoor dat je consequent bent in je eigen online presentatie zonder daarbij zelfvoldaan over te komen en  laat het web jou als kandidaat promoten. Social media is dé online aanvulling op jouw cv:

LinkedIn

Do’s: Zorg dat je LinkedIn profiel aansluit op je cv. Geef een duidelijke omschrijving over je achtergrond en waarnaar je op zoek bent. Laat (oud) collega’s referenties over je schrijven of je endorsen, dit wekt vertrouwen. Sluit je aan bij professionele groepen en organisaties. 

Dont’s: Een incompleet profiel online laten staan met missende informatie of weinig connecties. Als je het doet, doe het goed.

Facebook

Do’s: Laat zien wie je bent en wat je leuk vindt. Wees geïnteresseerd bedrijven die je leuk vindt, volg ze.

Dont’s: De iets te gezellige, pikante, of genante foto’s op openbaar laten staan. Hou ze voor jezelf en je close friends. Sluit niet je hele profiel af, op deze manier kan je ook de indruk wekken dat je iets te verbergen hebt.

Twitter

Do’s: Praat op niveau mee, laat zien dat je kennis van zaken hebt. Volg personen binnen het werkgebied waarin jij wilt werken en laat je door hun informeren over de laatste ontwikkelingen.

Dont’s: Pas op met extreme politieke & religieuze uitingen, deze kunnen onnodig invloed hebben op de beeldvorming van jou als persoon.

Persoonlijkheid belangrijker dan ervaring

  • Persoonlijkheid is bij topbestuurders belangrijker dan de werkervaring blijkt uit onderzoek door The Executive Network naar persoonlijkheid en gedrag, onder 220 topbestuurders, commissarissen en HR-directeuren van grote organisaties. Een bestuurder met een niet bij de organisatie passende persoonlijkheid hoort niet voor de organisatie te werken, meent 85 procent van de ondervraagden.