LinkedIn masterclass carrièreplanning

Editie: Juni 2014 | Tekst: | Fotografie: Joni Israeli

Je zelf toegestuurde cv en motivatie is vaak niet het enige dat een recruiter van je te zien krijgt. Een snelle search op het internet is zo gedaan. Daarbij gaan recruiters ook zelf online actief op zoek naar geschikte kandidaten. Reden genoeg dus om ook online een professionele indruk achter te laten. LinkedIn is daar bij uitstek geschikt voor. Maar hoe richt je je profiel optimaal in? Speciaal voor studenten organiseert LinkedIn komend studiejaar de masterclasses carrièreplanning.

‘Start with the end in mind’

Ik loop een bijna volle collegezaal op de VU Amsterdam binnen waar de eerste masterclass carrièreplanning door LinkedIn georganiseerd is. De zaal is voornamelijk gevuld met studenten die over niet al te lange tijd de arbeidsmarkt op zullen stappen. Bijna alle handen gaan omhoog wanneer Lena Olivier, werkzaam bij LinkedIn als Head of talent solutions Benelux, vraagt wie van de aanwezigen een LinkedIn profiel heeft. Slechts een enkeling is naar de masterclass gekomen om overtuigd te worden om een profiel aan te maken, zo lijkt het. 42 procent van de Nederlandse studenten heeft inmiddels een LinkedIn profiel. Studenten zijn daarmee de snelst groeiende groep op LinkedIn. Van die studenten heeft 41% behoefte aan advies over carrièreplanning, weet Lena Olivier te vertellen. Dat maakt dat LinkedIn gestart is met deze masterclass. Nog wat cijfers: Nederland telt 5 miljoen members op LinkedIn, dit is 60% van de werkende bevolking. Daarmee behoren wij Nederlanders wereldwijd tot de meest actieve leden op het professionele netwerk. Goed, maar hoe pak je het aan, een goed profiel? ‘Start with the end in mind!’ is het advies dat we meerdere malen van Lena te horen krijgen. (In mijn aantekeningen lees ik het advies maar liefst drie keer terug, waarvan twee keer zelfs met uitroepteken) LinkedIn gaat over kennis en kunde. Door het connecten van professionals wil LinkedIn ze productiever en succesvoller maken. Maar dat connecten komt pas nadat je de checklist van Lena Olivier hebt doorgelopen (zie kader). De checklist van Lena Olivier roept enkele vragen op uit de zaal over wanneer iets wel of niet relevant is. Volgens Lena is dat eenvoudig te bepalen als je weet wat je einddoel is (‘Start with the end in mind’). Ook geeft ze mee dat een volledig profiel 40 meer kans geeft op relevante aanbevelingen. Go for 100% is dan ook haar devies.

Netwerk ontwikkelen

Met een goed profiel alleen kom je echter nog niet ver. Je mogelijkheden liggen bij je 2e en 3e graads connecties, dus het wordt tijd om mensen uit te nodigen. Vergeet daarbij niemand, want je netwerk is vaak groter dan jezelf denkt. Dan is er de mogelijkheid om je bij een groep aan te sluiten. Wil je jezelf in de kijker spelen zorg dan dat je actief deelneemt. Overigens doet slechts 1% dat, 9% reageert en 90% kijkt toe. Verder kun je op LinkedIn bedrijven volgen. Zo krijg je niet alleen wat mee van de bedrijfscultuur en product-updates, maar ook als er vacatures zijn, ben je daarvan als eerste op de hoogte. Wie nog een stap verder wil gaan, kan zelfs plannen maken op basis van wat op LinkedIn te zien is. Als voorbeeld neemt Lena Olivier een alumnigroep. Als blijkt dat de meeste mensen met dezelfde opleiding als jij en die in jouw favoriete branche werken, woonachtig zijn in een bepaald gebied. Dan kan het zinvol zijn om ook daarheen te verhuizen om zo dichterbij je einddoel te komen.

Zo gebruiken recruiters LinkedIn

Om vanuit het perspectief van de werkgever wat te horen is Elmer Schaap uitgenodigd. Hij is Graduate Recruitment Manager bij Shell en bevestigd dat wat Lena Olivier eerder vertelde: recruiters checken altijd iemand even online. Zijn advies? Zorg dat je eruit springt. Hoe doe je dat dan? Vertel wat je ambities zijn en laat jezelf zien, laat zien wat jou als persoon bijzonder maakt. Ook gaten in je cv zonder uitleg zijn volgens hem taboe. Verkeerde keuzes maken we allemaal, maar in plaats van het weg te laten zou je volgens hem moeten zeggen wat je ervan geleerd hebt. Volgens hem is LinkedIn ook heel geschikt om naast je eigen USP’s je ontwikkelpunten te vermelden. En zorg dat je gezien wordt. Wees actief op de platforms waar het bedrijf van je interesse ook aanwezig is. De derde spreker tijdens de masterclass is Martijn van Beek, eindredacteur van het NOS journaal. Hij studeerde af in de pre-LinkedIn tijd, maar illustreert met zijn verhaal hoe hij zijn droombaan heeft gekregen door altijd zijn einddoel in ogenschouw te houden. Wanneer ik geïnspireerd om met mijn profiel aan de slag te gaan de collegezaal verlaat, wacht er net buiten de deur een portretfotograaf. Kies een professionele foto waar je vriendelijk en recht in de camera kijkt. Check!

Checklist

  • Kies een professionele foto waar je vriendelijk en recht in de camera kijkt;
  • Zeg in de headline iets over jezelf en je passie;
  • Gebruik je summary om aan te geven wat je ambities zijn, en je onderscheid van de rest. Maak deze toekomstgericht;
  • Bij experience en kwalificaties is relevantie het codewoord;
  • Vermeld als je vrijwilligerswerk hebt gedaan, dit zegt iets over jou als persoon;
  • Noem minimaal 5 skills en expertises die anderen onderschrijven (endorsen);
  • Vraag anderen om recommendations, daarmee laat je zien dat je endorsements kloppen;
  • Don’t be shy en maak een vermelding van de awards en onderscheidingen die je hebt gewonnen;
  • Relevante cursussen en projecten zijn het vermelden waard.