Masterkeuze: van zoektocht naar baan

Editie: Februari-Maart 2016 | Tekst: | Fotografie: Fleur Elverding en iStock

Tegenwoordig is het kiezen van een master een flinke opgave. Want niet alleen moet je nadenken over een master die goed aansluit op je bachelor maar ook één die straks de baan oplevert die je ambieert. Een masterkeuze is daarom een goed moment om stil te staan bij de laatste studie-stap die je gaat maken en daarnaast vooruit te kijken om te zien welke kansen er voor je liggen. Maar hoe ga je die keuze nou precies te lijf? Ook Fleur Elverding (24) kwam voor deze vraag te staan toen ze na haar bachelor Kunst, Cultuur en Media in Groningen een master moest kiezen.

Fleur koos voor de master Business Administration aan de UvA, ze merkte binnen haar bachelor dat mensen toch vaak kiezen voor iets dat in het verlengde ligt: muziekmanagement of cultuurmanagement bijvoorbeeld. “Ik ben een andere kant op gegaan, omdat ik vond dat de bachelor toch heel breed was en op kunst in het algemeen was gericht. Ik besloot voor mijn master iets te kiezen wat ik specifiek kon toepassen in de praktijk, gericht op een vakgebied en niet op een onderwerp. Het was voor mij voor de hand liggend, ik had een basis gekregen en mijn persoonlijk ontwikkeld. Maar na mijn bachelor kwam de vraag: wat ga ik ermee doen?”

Keuze

Fleur ElverdingEen master is vaak de eerste stap in de richting van je carrière. Volgens Fleur is het daarom al belangrijk om vroeg te beginnen met het nadenken over een masterkeuze: “Ik denk dat je tijdens je bachelor traject al moet nadenken over je master. Kijk, een master is redelijk zwaar, je moet echt je aandacht erbij houden en eraan werken. Het gaat je veel energie kosten en dus is het zonde van tijd en geld als je iets gaat doen waar je niet echt achter staan. En daarnaast, je moet niet een master gaan doen omdat de maatschappij zegt dat je dat moet gaan doen. Zo was mijn bachelorstage bijvoorbeeld dé manier en motivatie om uiteindelijk te kiezen voor marketing als richting. Mijn advies is dan ook om eerst na te denken over wat je wilt, en wat je kunt en daarnaast ook: welke master biedt mij een toekomst op de arbeidsmarkt? Die combinatie heeft mij echt geholpen om zo tot een masterkeuze te komen.”

Zoektocht

Naast een rationele keuze, is het ook belangrijk om te kiezen voor een master die bij je past. Een richting die past bij jouw interesses en motivaties. Die zoektocht kun je overlaten aan je studieadviseur maar volgens Fleur is het ook belangrijk om zelf de touwtjes in handen te nemen: “Ik was zelf altijd al geïnteresseerd in marketing, het was ook een deelvak tijdens mijn bachelor maar daar lag toen de nadruk op kunst en was non-profit gericht. Voor mijn master ben ik toen research gaan doen: online informatie uitzoeken, open dagen bezoeken en praten met vrienden die bedrijfskunde studeerden. Ik merkte dat het goed was om zelf die research te doen want je moet er zelf echt 100% achter staan.”

Pre-master traject

Voor sommige masters is het doen van een pre-master traject een vereiste. Vaak omdat je bepaalde onderdelen die essentieel zijn voor de master, niet gehad hebt tijdens je bachelor. Ook Fleur heeft een premaster traject moeten doen: “De meeste trajecten duren een jaar tot 1,5 jaar. Maar ik heb het gedaan in vier maanden, dat kon toen bij de UvA. Toch was het best pittig, niet alleen omdat het een nieuw vakgebied is maar ook een totaal nieuwe manier van leren. De bachelor was heel academisch en filosofisch; de pre-master was veel praktischer. Ik moest echt schakelen en omscholen in vakken als statistiek en andere introducerende vakken om de bedrijfskundige tak te begrijpen.”

Breed georiënteerd

Een master kan juist net de diepgang geven die je misschien mistte tijdens je bachelor. Maar tijdens je master kun je natuurlijk ook ervoor zorgen om breed georiënteerd te blijven door bijvoorbeeld bijvakken te volgen of een masterstage te doen. Fleur startte tijdens de master met een Honours Programme aan het Amsterdam Business Research Insitute. “Ik wilde zoveel mogelijk leren wat ik eruit kon halen. De master deed ik vooral voor mijn praktische ontwikkeling en het honours programm vooral voor de achtergrond, en de research. Hoewel mij later duidelijk werd dat die onderzoekende kant niet echt mijn ding was, ben ik toch blij dat ik het gedaan heb. En het bood mij de ruimte om een additionele stage te doen.” Een masterstage kan ook een manier zijn om te kijken hoe je de theoretische onderdelen van je master in de praktijk kunt toepassen. Fleur wilde graag zien hoe het er in de corporate branche aan toe gaat. “Ik wilde totaal iets anders doen dan ik had geleerd tijdens mijn bachelor en bachelorstage. Het is erg moeilijk om een (vaste) baan in de kunstwereld te vinden, dus het leek me slim om te onderzoeken wat ik nog meer interessant vind. Uiteindelijk ging ik stage lopen bij Heinz, en sinds april ben ik daar aangenomen als graduate en Jr. Brand Manager. Iets totaal anders dus, maar het bevalt me ontzettend goed. Ik heb een enorm afwisselende baan, en vind hier echt de uitdagingen die ik altijd zoek.”