Geef een boost aan je carrière met een (post-)master

Editie: November-December 2013 | Tekst: | Fotografie: IStock

Wie carrière wil maken zal zich blijvend moeten ontwikkelen. Dit kan door werkervaring op te doen in verschillende functies. Maar heb je wel eens gedacht aan het volgen van een (post-)master?

Wie ambitieus is zal zich moeten blijven ontwikkelen

Voor veel studenten met een bachelor diploma is het aansluitend volgen van een master een vanzelfsprekendheid voor ze de arbeidsmarkt opstappen. Toch kan het volgen van een master ook nadat je de arbeidsmarkt op bent gestapt een interessante optie zijn. En bovendien een optie die niet alleen voor academici is weggelegd. “De benaming HBO-master, kan nogal eens voor verwarring zorgen,” vertelt Mieke Braadbaart, verbonden aan de Master of Engineering van de HU. “Ik spreek liever over een professionele master. Het niveau dat je bereikt is namelijk gelijk aan een academische master en sindskort is ook de titulatuur gelijk, alleen de weg ernaartoe is anders.” Om te kunnen deelnemen aan deze master heb je naast je diploma, op minimaal HBO niveau, dan ook een aantal jaren werkervaring nodig en bovendien moet je op dat moment een relevante baan hebben. “Het is een toegepast wetenschappelijke master, in deeltijd. De opleiding is praktijkgericht en stelt zoveel mogelijk de eigen werkomgeving centraal. Wat je leert kun je direct toepassen om je werksituatie te verbeteren. Om die reden zie je ook vaak dat de werkgever de opleidingskosten betaalt.” In de master komen in feite 3 pijlers samen: inhoud, onderzoeksvaardigheden en persoonlijke vaardigheden. “Verdieping, verbreding, onderzoek en persoonlijke ontwikkeling komen samen en resulteren in grote toegevoegde waarde voor zowel deelnemer/werknemer als werkgever”. Die samenwerking met het bedrijfsleven is ook terug te zien in het postgraduate traject van de drie technische universiteiten. Dit is een ontwerpersopleiding verzorgd door 3TU.School for Technological Design, Stan Ackermans Institute. Het instituut biedt een tweejarig postgraduate traject dat kandidaten klaarstoomt voor de graad Professional Doctorate in Engineering (PDEng). “De trainees zijn, net als PhD kandidaten, gedurende hun opleiding in dienst van de universiteit waar zij de opleiding volgen en krijgen hiervoor circa 1700 euro salaris (bruto) per maand”, legt prof. Hans Niemantsverdriet, Directeur van het Stan Ackermans Instituut, uit. Waar een promotietraject leidt tot nieuwe kennis, brengt een ontwerper zijn kennis naar de praktijk. “De carrièreperspectieven zijn na een ontwerpersopleiding uitstekend: de trainees maken na het programma vaak een vliegende start in de industrie. Ze stappen hoger in dan collega’s met alleen een master en ze stoten meestal snel door naar hogere technische functies. Het zijn mensen die in staat zijn kennis om te zetten in vernieuwende producten en diensten waarmee business kan worden gegenereerd. Nederland heeft behoefte aan deze innovators, de EU vraagt erom, de industrie staat erom te springen.” Wie zich wil ontwikkelen doet er dus verstandig aan om eens de mogelijkheden van een (post-) master te onderzoeken. Want een master zal dus zeker een boost aan je carrière geven. “Je moet ook bedenken”, aldus Mieke Braadbaart, “een opleiding volgen en daarna een halve eeuw werken, daar kom je er niet meer mee. Wie ambitieus is en op de hoogte wil zijn van alle laatste ontwikkelingen, zal zich moeten blijven ontwikkelen. Een toegepast wetenschappelijke master is daar een ideaal middel voor.”

Ik heb uitzicht op een gunstig carrièreperspectief

Expert binnen de high tech industrie – Linda Wang MSc

  • “Na het behalen van mijn diploma voor de masteropleiding measurement & Control Technology and Instrumentation aan de Beijing University of Chemical Technology in 2008 was ik er nog niet helemaal uit wat mijn werkelijke ambitie voor de toekomst was. tijdens de eerste oriënterende jaren van mijn carrière heb ik daarom twee totaal verschillende functies vervuld binnen twee verschillende industrieën. na gestart te zijn als een Control System Engineer bij een ontwerpersbureau, heb ik vrij snel daarna de overstap gemaakt naar de marketing in de zonne-energie industrie. ik had constant het idee dat, als ik echt succesvol wilde zijn, ik door moest groeien naar het management niveau. toch was ik op zoek naar meer. dit bracht mij ertoe te solliciteren voor een van de technologische ontwerpersprogramma’s van 3TU.School for Technological Design, Stan Ackermans Institute. ik heb uiteindelijk gekozen voor de opleiding Design and Technology for Instrumentation aan de Technische Universiteit Eindhoven. deze opleiding bood mij precies waar ik naar op zoek was. Voor technische masterstudenten die opgeleid willen worden als technologisch ontwerpers, systeemarchitecten, zijn deze opleidingen een echte must. Het is een goed gestructureerd tweejarig trainingsprogramma waarbij je veel multidisciplinaire opdrachten uitvoert in opdracht van de high tech industrie. de opleidingen vormen hiermee de brug tussen de wetenschap en de high tech industrie en bieden je tijdens de opleiding al juist die praktijkervaring die je tegenwoordig zo hard nodig hebt om na je studie direct aan de slag te kunnen. Niet alleen heb ik dankzij het volgen van de opleiding waardevolle, praktische ontwerpervaring opgedaan bij internationale high tech bedrijven als Philips Healthcare en NXP, ook weet ik nu wat mij raakt en waar mij interesses juist niet liggen. maar vooral ook heb ik binnen de opleiding internationale vrienden voor het leven gemaakt en heb ik uitzicht op een gunstig carrièreperspectief.”