Logistieke arbeidsmarkt

De overheid benoemde eerder een aantal topsectoren om zo bepaalde sectoren, waarin Nederland wereldwijd uitblinkt, nog sterker te maken. Een van die topsectoren is de Logistiek. Een sector waar de komende jaren genoeg plek is voor jong talent.

Sybrand Meersschaert

Sybrand Meersschaert
  • Leeftijd: 27 jaar
  • Studie: Logistiek & Economie
  • Opleidingsinstituut: Hogeschool Rotterdam
  • Functie: Beleidsadviseur EVO
  • Website: Evo.nl

Sybrand Meersschaert was tijdens zijn studie initiatiefnemer van Jong Logistiek Nederland (JLN), een platform gericht op  logistiek georiënteerde studenten (hbo/ wo) en afgestudeerden tot en met 30 jaar. “De sector is enorm in ontwikkeling. De  komende jaren zullen er 100.000 hogeropgeleiden nodig zijn. Het is een internationale, dynamische en innovatieve wereld die  24/7 door gaat. Denk alleen al maar aan dat pakket wat je om half tien ’s avonds bij Bol.com besteld, dat ligt de volgende morgen  op je bureau. Het is belangrijk om jongeren inzicht te geven in de mogelijkheden die er zijn, al tijdens de studie, zodat jongeren behouden blijven voor de logistieke arbeidsmarkt.”

‘Een internationale, dynamische en innovatieve wereld die 24/7 door gaat’

Imagoprobleem

Volgens Sybrand heeft de logistiek al jaren te kampen met een imagoprobleem en zijn mensen vaak niet op de hoogte van de nieuwe ontwikkelingen die volop plaatsvinden. “Veel mensen denken direct aan een beroep als vrachtwagenchauffeur terwijl dat een vrij beperkte visie is, want er zijn ook talloze banen in de logistiek voor hoogopgeleiden. Je bent als het ware een regisseur van goederenstromen. Zeker in deze tijden van crisis zie je slimme  samenwerkingen ontstaan, die de processen nog efficiënter en duurzamer maken.”

‘In deze tijden zie je slimme samenwerkingen ontstaan’

Diversiteit

Die duurzaamheid is iets wat  jonge logistici belangrijk vinden, zo blijkt uit een arbeidmarktonderzoek onder jonge logistici is uitgevoerd door JLN i.s.m verladersorganisatie EVO. Ook hebben veel jongeren de voorkeur om te werken voor een sterk merk.  Het onderzoek bevestigt het idee dat de logistiek een mannenwereld is. Een fulltime dienstverband is voor vrouwen nog niet  gebruikelijk, terwijl ze dat wel ambiëren. Een vaste aanstelling krijgen vrouwen wel sneller dan mannen. Ook Sybrand denkt dat  de sector nog wel wat diversiteit kan gebruiken. “Het is een homogene groep van blanke mannen en ik denk dat het goed is als dat verandert. Daarom ben ik ook blij dat mijn opvolger als voorzitter van JLN een succesvolle vrouw in de logistiek is. Onder haar  leiding is de vereniging nog verder gegroeid.” Ook zou hij graag zien dat de logistiek binnen organisaties meer erkenning krijgt.  “Als de logistiek nog gezien wordt als dienst of ondergeschoven kostenpost dan is het belangrijk dat het de erkenning krijgt als  aparte afdeling. Het is een dynamisch en breed vakgebied, elk bedrijf kent zijn eigen logistieke uitdagingen. Logistici weten aan  elkaar te vertellen hoe mooi al die processen zijn, het is goed als nog meer mensen dat realiseren.”