Legal tech Legalloyd

Editie: November-December 2015 | Tekst: | Fotografie: IStock

De laatste jaren zagen we steeds meer tussenpersonen verdwijnen en doen we steeds meer zelf. Een assurantiepersoon of reisagent wordt nog nauwelijks ingeschakeld en zelfs bij het kopen van een huis is niet altijd meer een makelaar betrokken. Volgens Sjors Dobbelaar en Philip de Roos kun je ook bij juridische kwesties heel veel zelf. Met hun legal tech startup Legalloyd begeven ze zich op een in Nederland geheel nieuw terrein binnen de juridische sector.

Automatisering heeft ook de juridische sector bereikt

toetsenbord“Legalloyd doet aan legal selfservice”, vertelt Philip de Roos. “Wij hebben software ontwikkeld waarmee je als ondernemer veel van je juridische zaken zelf kunt regelen.” Hij doelt op een breed spectrum aan juridische overeenkomsten waar op grote schaal ondernemers dagelijks mee te maken krijgen, zoals arbeidscontracten, afspraken over geheimhouding of leningsovereenkomsten. “Juristen hebben dit onnodig gecompliceerd gemaakt, waardoor veel ondernemers er niet aan durven te komen. Ten onrechte vinden wij. Natuurlijk blijf je een advocaat nodig hebben voor de beursgang van je bedrijf of als je naar de Hoge Raad stapt, maar er is heel veel wat je wel zelf kan. En dat gaat best ver.” Wie gebruik maakt van de software van Legalloyd kan daarbij ook rekenen op de service van legal coaches. Philip: “Het kan zijn dat een overeenkomst een extra clausule nodig heeft, hierin word je als ondernemer bijgestaan door ons.”

‘Onze software maakt de juridische vertaalslag’

Empowerment

Dat Legalloyd het mogelijk maakt voor ondernemers om zonder advocaat juridische zaken goed te regelen betekent niet dat de jonge ondernemers ‘anti-advocaat’ zijn. “In tegendeel”, zegt Sjors Dobbelaar. “We zijn zelf advocaat, hebben gewerkt bij de grotere kantoren en vinden het een mooi vak. Ik ben ook van mening dat je altijd goede advocaten nodig zult hebben voor die extra stap en het creatievere denkwerk. Je hebt immers hele complexe juridische vraagstukken die niet met een standaard model op te lossen zijn.” “Maar wij zijn ook van empowerment”, vult Philip aan. “Alle kennis zit al bij de ondernemer. Hij weet wat hij af wil spreken, met wie hij dat wil doen en onder welke voorwaarden. Onze software maakt vervolgens de juridische vertaalslag.” Hoewel deze stap naar automatisering als zeer vernieuwend wordt bestempeld, menen de mannen dat de verandering minder ingrijpend is dan dat het lijkt. Sjors: “In feite gaat het in de ouderwetse advocatuur niet zoveel anders. Voor de simpele overeenkomsten wordt bij kantoren ook gewoon een model overgetikt. Alleen dan is het mensenwerk, met als gevolg dat het lang duurt en de kans op fouten groot is. Er bestaat natuurlijk een sterk commerciële prikkel om te doen alsof het maatwerk is en heel lang heeft dat zo gewerkt, maar inmiddels is de advocatuur bijna de enige sector waar nog volledig op uurtje-factuurtje wordt gewerkt. Als je het zo bekijkt is de advocatuur een super oubollige sector, die ontoegankelijk en niet-transparant is. Zeker bij de kleinere ondernemer roept dat veel frustratie op.”

‘Een alternatief voor de oubollige advocatuur’

Legal tech

Het idee van juridische selfservice is vrij nieuw in Europa en is komen overwaaien uit de Verenigde Staten waar het een jaar of drie geleden ontstond. “Nederland loopt ook in Europa niet voorop, in Engeland bijvoorbeeld is het al bekender, maar we zien wel steeds meer andere partijen die zich hiermee gaan bezig houden”, vertelt Philip. “Wij vinden dat top. Zo zullen steeds meer ondernemers zich gaan beseffen dat er een alternatief bestaat. Ook helpt het ons dat het een naam heeft gekregen, legal tech. Hierdoor begrijpen mensen eerder wat we doen.”

In control

Legalloyd richt zich specifiek op de kleinere en middelgrote ondernemers. “Wij geloven dat een grote groep ondernemers niet geholpen is met het huidige juridische aanbod, zij kunnen nu bij ons terecht”, legt Sjors uit. “Wij hebben verschillende pakketten, al vanaf 9 euro per maand. Dat is in kosten te vergelijken met een abonnement wat ondernemers hebben op Dropbox of Moneybird en dan heb je een tool om zelf al je juridische zaken te regelen.” Dat een legal selfservice juist ondernemers aantrekt is volgens Sjors en Philip heel begrijpelijk. Philip: “De ondernemers die bij ons komen durven ook zelf iets aan gaan. Of het nu een zzp’er is of iemand met 40 man in dienst. Zij vinden het heel belangrijk om controle te hebben over alles wat gaande is binnen hun bedrijf. Door onze software hoeven ze ook hun juridische zaken niet meer uit handen te geven en zijn ze niet afhankelijk van de diensten van een advocaat, maar zijn ze wel verzekerd van goede juridische afspraken.”

Aan de beurt

Na jaren van ontwikkeling van het concept en de software, is het nu de ambitie van de ondernemers is om komende jaren Legalloyd on top of mind te krijgen. “Zoals je bij het boeken van een accommodatie direct naar Booking.com gaat, zo moet Legalloyd dat zijn voor je juridische zaken”, vertelt Sjors. Nu de software in gebruik is, gaat het hard met de startup. Deze zomer kregen ze een flinke financiële injectie en breidt het team zich in hoogtempo uit. “Wij geloven dat dit de toekomst is. Automatisering is in alle andere branches al flink aan de gang en nu is de juridische sector aan de beurt.”