Silicon Valley-bedrijf in Amsterdam: TomTom

Editie: Beurscatalogus 2016 | Tekst: | Fotografie: IStock

TomTom, is als marktleider in navigatiesystemen uitgegroeid tot een groot data-bedrijf dat op veel meer markten actief is. Peter Frans Pauwels, één van de founders van TomTom: ‘Wij zijn een Silicon Valley-bedrijf maar dan in Amsterdam.’

TomTom is opgericht in 1991 en de oprichters lopen nog steeds rond binnen het bedrijf. Dat wat hen drijft is innovatie. Peter Frans: “Innovatie zit in onze genen. Wij zijn vier ondernemers met een lange termijn visie. De cultuur van het bedrijf en onze drive is daar ook volledig op gebaseerd.
In Nederland zijn wij het allerlaatste consumentenelektronica merk. Daarnaast zijn wij het enige Europese merk dat Global Scale heeft bereikt. Dat maakt ons echt uniek in Europese termen.”

Bright future
De toekomst van TomTom is data-driven. Als marktleider op het gebied van navigatiesystemen heeft TomTom inmiddels een aardige database opgebouwd. Peter Frans: “Wij halen 7 miljard datapunten per dag binnen. We hebben 14 triljard datapunten in onze database verzameld. Wij analyseren deze data en de veranderingen van mobiliteit. Zo kunnen wij voorspellen hoe het verkeer zich gaat verplaatsen en zijn wij bijvoorbeeld leidend op het gebied van zelfrijdende auto’s . Deze auto’s hebben een ingebouwde kaart nodig , wij hebben de kennis en ervaring op het gebied van GPS. Daarnaast zijn we nu ook bezig met wearables: van horloges tot onze Action Cam. Daar liggen nog briljante toekomstperspectieven. De focus van TomTom ligt wat dat betreft op fitness en sport. De Big Datakennis gebruiken wij daar ook voor, om applicaties te maken. Mensen willen langer en gezonder leven, en wij gaan daar aan bijdragen.”

Responsibility vanaf dag éénTomTom
“We leggen de verantwoordelijkheid direct vanaf het begin bij onze starters. Ze moeten dat wel aan kunnen, maar daar selecteren we ze ook op. Via ons Graduate Programm komen mensen vanuit diverse disciplines binnen bij TomTom. Op deze manier komen wij er achter wat mensen leuk vinden en waar ze echt voor gaan: hun drive. In het 2e jaar van het programma krijgen ze een echte ‘job’. Voor mij is het ontzettend leuk om met hen samen te werken. En voor hen is het ook uitdagend om als developer of product manager een product op de markt te brengen. Die samenwerking met jonge ambitieuze starters maakt dat TomTom die innovatieve sfeer blijft houden.” Ambitieus, staat dat gelijk aan een allround-achtergrond? Peter Frans: “Dat is functie afhankelijk. Je moet vooral slim zijn en sociaal capabel, dan ligt de wereld voor je open. Ik heb jaren leiding gegeven aan software ontwikkelaars. Nu focus ik me vooral op business development. Dat vind ik enorm leuk. Die allround oriëntatie is voor mij juist essentieel: van de groei van het bedrijf en de sales tot de strategie van TomTom.”

Het komt regelmatig voor dat wanneer mensen een tijdje voor TomTom hebben gewerkt, ze de drive om een eigen onderneming te starten echt gevonden hebben. Peter Frans: “Er zijn mensen die voor zichzelf beginnen, in het verlengde van het werk dat ze bij ons gedaan hebben. Ik vind dat fantastisch, er is niets mooiers dan het starten van je eigen bedrijf. De cultuur binnen TomTom draagt daar ook aan bij, wij geven jonge starters direct veel verantwoordelijkheid. Zo kom je vrij vroeg al in aanraking met topmanagement en krijg je de kans om met ons, de founders, samen te werken.”

Je moet vooral slim zijn en sociaal capabel, dan ligt de wereld voor je open.

Werken bij TomTom
Maar welke doelgroep proberen jullie aan te trekken bij TomTom? Zijn dat dus vooral de jonge ondernemende starters? Peter Frans: “Wij zoeken slimme mensen. Dat zijn mensen die hoogopgeleid zijn en een technische- dan wel een commerciële/ marketing achtergrond hebben. Daarnaast is het hebben van een neus voor producten en Hightech-innovaties ook essentieel. Kijk, al onze producten belanden in handen van consumenten, direct of indirect (bijvoorbeeld verkeersinformatie via Uber, Apple of autofabrikanten). Daar moet je plezier uit kunnen halen, want het resultaat zie je in de winkel liggen. Als je je iPhone uit je zak haalt dan kun je zeggen: ‘dit is wat wij doen!’”

Competenties
Er zijn een aantal basiscompetenties echt belangrijk als je bij TomTom wilt gaan werken. Peter Frans: “TomTom is een uit de kluiten gewassen startup: wij vragen veel van onze mensen, dus je moet initiatief kunnen tonen. Als starter bij TomTom begin je met een inhoudelijk vak, daarna zijn er talloze mogelijkheden om door te groeien naar een algemene managementfunctie. Mensen die sterk zijn in technische vakken kunnen ook een zeker carrière maken bij TomTom. Het gaat bij ons vooral om herkenning en erkenning.”


Competenties

  • WO-achtergrond met vakkennis (informatica, natuurkunde)
  • Uitstekende kennis van de Engelse taal
  • Ondernemende instelling
  • Teamplayers-mentaliteit
  • Leiderschapskwaliteiten
  • Initiatiefrijk