Online marketing. De minder zichtbare kant.

Editie: Juli 2013 | Tekst: | Fotografie: iStock

Online marketing blijft onverminderd populair onder studenten als richting om een baan in te zoeken. Met name ‘iets doen met social media marketing’ spreekt daarbij voor de meesten erg tot de verbeelding. Want social media is hot en voor iedereen zichtbaar omdat we daar met z`n allen natuurlijk veel teveel tijd aan besteden.

Jelle van der Bij

Jelle van der Bij
  • Leeftijd: 31 jaar
  • Studie: Commerciële economie en Communicatiewetenschap
  • Opleidingsinstituut: Hogeschool Utrecht en Universiteit Twente
  • Functie: Medeoprichter van Imbull
  • Bedrijf: Imbull
  • Imbull is het bedrijf achter: Flipit.com, Actiecode.nl, Kortingscode.nl en Affiliateblog.nl.

‘Wel te meten, maar niet goed zichtbaar’

Een vorm van online marketing waar minder mensen bekend mee zijn is affiliate marketing. Deze vorm van reclame is dan ook minder goed zichtbaar en speelt zich vaak af zonder dat een online surfer daar veel van merkt. Het maakt echter wel een substantieel deel uit van het online marketing landsschap. Best handig om daar iets meer van te weten dus.

Affiliate Marketing

Affiliate Marketing is een vorm van marketing waarbij een publisher wordt beloond door de adverteerder op een no-cureno-pay basis. Een publisher is iemand die in staat is om online bezoekers te sturen naar een verkopende partij zoals een webwinkel. In de praktijk betekent dit dat iemand met een blog over mode, een artikel kan schrijven over een bepaalde kledingstijl. In dit artikel wordt vervolgens doorgelinkt naar een webwinkel waar deze kleding te koop is. Op het moment dat iemand doorklikt en besluit dat leuke jurkje aan te schaffen, dan krijgt de blogger hier een commissie over. Een commissie kan worden uitgekeerd op basis van klik, lead of –zoals in de meeste gevallen – per sale.

Commissie

Ondanks dat er in deze industrie in Nederland jaarlijks ruim een miljard omgaat en stevig groeit, is dit binnen studies een minder behandeld onderwerp. Eigenlijk weet bijna niemand van surfend Nederland dat er een commerciële wereld schuil gaat achter linkjes waarop we klikken. Ook op sites als Startpagina.nl staan veel van dit soort links. Een ‘affiliate linkje’ bevat een tracking code die registreert of iemand tot een aankoop overgaat. Dit is anoniem overigens. Het proces van klik naar uiteindelijke verkoop wordt geregistreerd door affiliate netwerken. Dit zijn bedrijven die als tussenpartij de tracking- en commissiestromen monitoren. Een webwinkel betaalt aan het eind van de maand een bedrag aan dit netwerk, en deze verdeelt het over alle publishers die hierbij zijn aangesloten. Zelf houden ze daarvoor weer een deel van de commissies in.

Hoge eisen

Omdat affiliate marketing wel te meten, maar niet goed zichtbaar is, waren er de afgelopen 10 jaar een hoop cowboys actief. De laatste 2 jaar zien we echter een enorme professionalisering omdat zowel Google als de adverteerders (de webwinkels) hoge eisen stellen aan publishers. De komende jaren zal deze vorm van online marketing alleen maar groter worden en met de stevige groei van e-commerce als geheel, zullen specialisten in dit vakgebied steeds meer nodig zijn.