Jobhoppen is passé als je kunt doorgroeien

Editie: Juni 2014 | Tekst:

Voor veel starters speelt bij hun baankeuze ontwikkeling- en doorgroeimogelijkheden een belangrijke rol. Interne opleidingsprogramma’s zoals traineeships zijn populair, maar ook wanneer een gehele branche volop aan het ontwikkelen is biedt dat kansen. ‘Als je de interesse van mensen niet kunt vasthouden, zijn ze weg.’

Marc-Paul Brandt

Marc-Paul Brandt
  • Functie: Directeur
  • Bedrijf: eFocus

Sebastiaan Bode

Sebastiaan Bode
  • Studie: Digitale Communicatie, master Communication Studies
  • Opleidingsinstituut: Hogeschool Utrecht & Universiteit Twente
  • Functie: Internetstrateeg
  • Werkgever: eFocus

‘De digitale transformatie is nog volop gaande’

“Het is belangrijk om jonge starters aan je te binden”, zegt Marc-Paul Brandt, directeur van eFocus, “Als fullservice internetbureau zijn wij actief in een snelgroeiende branche. We bestaan nu 14 jaar en onlangs is onze vierde vestiging geopend. Met een groeiend aantal opdrachten neemt ook de vraag naar gekwalificeerde medewerkers toe. Daar hebben we onze strategie op aangepast. Jobhoppen komt in de IT sector vrij veel voor, dus het is als werkgever een uitdaging om mensen aan je te binden. Het kan gebeuren dat in de loop der tijd de interesse van een medewerker verandert. Ik ben ervan overtuigd dat je daar op moet inspelen. Je hebt immers al in deze persoon geïnvesteerd. Het is zonde als die kennis allemaal verloren gaat.” Eén van de manieren waarop eFocus dat doet is met de eFocus Academy. “Je kunt dit beschouwen als een intern opleidingsplatform, waar zowel onze eigen mensen als externe experts hun kennis delen”, legt Marc-Paul uit. “Iedereen binnen eFocus mag gebruik maken van het aanbod en dat wordt ook bedrijfsbreed gedaan. Dat brengt tijdens de workshops een leuke dynamiek met zich mee. We overwegen het zelfs open te stellen voor onze opdrachtgevers.” Het aanbod van de trainingen is uiteenlopend van timemanagement tot het implementeren van een CMS. Ook kunnen medewerkers zelf trainingen aandragen. Naast de Academy heeft eFocus onlangs ook de innovatie vrijdagmiddag ingevoerd. “Voor een paar uur is iedereen dan vrijgesteld van het normale werk om individueel of in een team te werken aan het bedenken en uitwerken van creatieve innovatieve ideeën. Dit kan bijvoorbeeld het bedenken van een nieuw soort app zijn. Onder de werknemers wordt dit erg goed gewaardeerd en de ideeën die hieruit voortkomen zijn erg leuk. Het komt bovendien de productiviteit ten goede.” Deze manier van werken is volgens Marc-Paul de toekomst. “De digitale transformatie is nog steeds volop in beweging. Je moet je als bedrijf daarom blijven ontwikkelen en innoveren anders wordt je ingehaald. Als bureau helpen we diverse bedrijven bij deze overgang, maar dit geldt voor ons net zo hard. Dat maakt het ook zo’n leuk vakgebied.”

‘Ik blijf me ontwikkelen verdiepen en ontplooien’

Sebastiaan Bode: “Ik ben bij eFocus terecht gekomen, doordat ik tijdens mijn studie op zoek was naar een relevante bijbaan. In die tijd, 2007, was de online marketing behoorlijk opkomend, maar de opleiding liep nog een beetje achter, dus ik besloot een open sollicitatie naar eFocus te sturen. Ik zag het als mooie gelegenheid om ‘de wereld van online’ te ontdekken, want dat ik iets met internet wilde doen stond vast, maar wat dat exact zou zijn wist ik nog niet. Een fullservice bureau was in mijn ogen de ideale plek om daar achter te komen. Sinds die tijd heeft het bedrijf een enorme groeispurt gemaakt. Destijds werkten er 50 man, inmiddels zijn dat er meer dan 160. Heel gaaf om te zien hoe een bedrijf zich zo snel kan ontwikkelen. Dat bood mij persoonlijk ook kansen om door te groeien. Ik kreeg de mogelijkheid om mijn afstudeerstage bij eFocus te lopen. Tijdens die stageperiode werd de eerste internetstrateeg aangenomen, een hele nieuwe functie binnen het bedrijf en een functie die mij enorm aansprak. Al tegen het einde van mijn stage ontstond er behoefte aan ondersteuning en werd er een vacature opgesteld voor junior internetstrateeg. Mij werd die kans gegund daar in te springen. Inmiddels ben ik junior af en werken we nu met acht mensen op deze afdeling. Dat ik in feite in hetzelfde tempo heb kunnen meegroeien met het bedrijf is deels te verklaren door de snelgroeiende branche waarin ik werkzaam ben, maar ook door de manier waarop eFocus werkt. Er wordt hier veel waarde gehecht aan innovatie en ontwikkeling. Zo werken we met een buddysysteem, werken we vaak in multidisciplinaire teams en ook door de eFocus Academy ben je regelmatig bezig met van elkaar leren en ontwikkelen. Ook hebben we regelmatig ontwikkelgesprekken, waarbij er aandacht is voor je ambitie en smart doelen. Inmiddels ben ik ruim vijf jaar bij eFocus in dienst en waar vrienden na zo’n periode vaak om zich heen gaan kijken heb ik daar nog nooit behoefte aan gehad. De doorgroeimogelijkheden hier hebben ervoor gezorgd dat ik me kon blijven ontwikkelen, verdiepen en ontplooien.”