Internetondernemers

Editie: Juli 2013 | Tekst: | Fotografie: iStcok, Thuisafgehaald.nl, Winkelstraat.nl, Negin Mirsalehi

Dagelijks komen er zowel in Nederland als wereldwijd honderden online startups bij. Online ondernemingen zijn er in alle soorten en maten. Denk alleen maar aan webwinkels, nieuwssites, blogs, zoekdiensten of netwerkdiensten. Wij spraken drie succesvolle online ondernemers.

Jan Thij Bakker

Jan Thij Bakker
  • Leeftijd: 30 jaar
  • Studie: Economie en Rechten
  • Opleidingsinstituut: Universiteit Utrecht
  • Functie: Oprichter Thuisafgehaald.nl
  • Website: Thuisafgehaald.nl

Joost van der Veer

Joost van der Veer
  • Leeftijd: 32 jaar
  • Studie: Economie
  • Functie: Directeur Winkelstraat.nl
  • Bedrijf: Winkelstraat.nl
  • Website: Winkelstraat.nl
  • Tip: Het gat in de markt is niet het concept maar de persoon die het idee gaat uitvoeren. Wil je internetondernemen? Gebruik je boerenverstand en doe het.

Negin Mirsalehi

Negin Mirsalehi
  • Leeftijd: 24 jaar
  • Studie: Master Marketing
  • Opleidingsinstituut: VU Amsterdam
  • Functie: Online Fashion Blogger
  • Website: Neginmirsalehi.com

Krijg 20 euro shoptegoed op Winkelstraat.nl

Gebruik de code WSNLMEMORY20 en ontvang €20 shoptegoed. Het shoptegoed kan worden gebruikt bij orders met een bestelwaarde vanaf €100. De minimum bestelwaarde moet ook gehaald worden na het retourneren van artikelen. De code is geldig tm 31 juli 2013. Niet inwisselbaar voor contant geld. Niet geldig i.c.m. andere acties.

winkelstraat.nl

‘We zijn begonnen met een WhatsApp groep’

Internetondernemer Jan Thij Bakker, oprichter Thuisafgehaald.nl

“Zelf ben ik iemand die pas om 18.00 uur aan eten begint te denken, maar toen wij op een zaterdagochtend in ons tuintje zaten en over de schutting heerlijke geuren roken vanuit de keuken van onze buurvrouw is het idee voor Thuisafgehaald.nl geboren.”  Samen met zijn vrouw en tevens mede oprichter van Thuisafgehaald.nl vroeg Jan Thij deze buurvrouw of ze wellicht teveel had klaargemaakt wat zij wellicht tegen betaling konden krijgen. “Zo zaten we ’s avonds aan een heerlijke pompoensoep.”

WhatsApp

Het concept beviel zo goed dat ze een WhatsApp groep besloten op te richten voor mensen uit de buurt. “Hier kwamen in korte tijd zoveel mensen bij dat we dachten: hier moeten we wat mee. Binnen twee weken was de lancering van de site.” Mede dankzij de aandacht die De Wereld Draait Door diezelfde avond aan het concept besteedde meldden zich binnen 1 dag 1.000 mensen aan. “Het concept is simpel. Thuiskoks kunnen zich op de site registreren en vervolgens hun eten aanbieden. Afhalers registreren zich en kunnen zien welke maaltijden in de buurt worden gedeeld en zo een gerecht uitkiezen en zelf afhalen.

Over de grenzen

Inmiddels staan er 7.000 koks en 50.000 afhalers geregistreerd in Nederland en daarbuiten. Want in België zijn we al vrij groot, maar ook de VS, Duitsland en zelfs Brazilië begint het op te komen.” De ambitie van Jan Thij is om ook over de grenzen van Thuisafgehaald een succes te maken. “Ik denk dat het concept ook over de grenzen goed kan werken, want in feite doen we niets anders dan mensen met een passie voor koken een podium geven. Daarnaast draagt het bij aan de sociale cohesie in een buurt, wat weer zorgt voor een positieve impact in iemands leven. Maar ons verdienmodel dwingt ons eigenlijk ook om over de grenzen te gaan. Nederland is in feite een te kleine markt, zoals dat vaak voor online spelers geldt. We verdienen €0,25 als een kok een maaltijd verkoopt. Dit ‘kwartje van de kok’, zoals wij dat noemen wordt betaald door de afhaler. Er moeten dus heel veel maaltijden verkocht worden om rendabel te zijn.”

‘Door internet ontstaan er globale diensten’

Sociale onderneming

Thuisafgehaald is een sociale onderneming, wat betekent dat ze als startfinanciering een subsidie hebben ontvangen. Binnen een jaar moet de onderneming echter een goed businessmodel hebben om break even te spelen. “Ik heb er alle vertrouwen in dat het gaat lukken. Want al is het bedrijf ontstaan uit een eigen behoefte, het past helemaal in de trend die nu gaande is in online  diensten.” Jan Thij doelt hierbij op sharing economy, ook wel peer-to-peer economy genoemd, wat simpel gezegd erop neerkomt dat iedereen met iedereen diensten en/of producten kan uitwisselen. “Toegang tot een dienst gaat boven het bezit. Een bedrijf als Airbnb is hier al heel succesvol in. En het past ook erg bij mijn persoonlijke filosofie. Mijn auto kun je bijvoorbeeld huren. Zonder internet was dit uiteraard allemaal niet mogelijk geweest. Dat maakt ondernemen op internet ook zo fantastisch. Er ontstaan gewoon globale diensten. Nu is die ontwikkeling nog stilletjes gaande, maar ik verwacht echt een revolutie. Traditionele aanbieders van diensten gaan daar last van krijgen, want straks zijn misschien hotels niet meer nodig. Dat is best gaaf om over na  te denken.”

Ondanks dat er online veel concurrentie en competitie is zou dat startende ondernemers niet moeten afschrikken  meent Jan Thij. “Je kan feitelijk met niets beginnen, dat maakt het zo leuk.”

Internetondernemer Joost van der Veer, directeur Winkelstraat.nl

“Zelf shop ik veel online, maar ik winkel ook graag bij boutiques omdat je daar toch net andere merken vindt dan bij de grotere ketens of bekende webshops”, vertelt Joost van der Veer. Door het feit dat er relatief weinig boutiques zich online begeven kreeg hij in 2011 het idee van Winkelstraat.nl. “Ik wilde een platform oprichten om zo deze exclusievere kleding online te krijgen, maar tegelijkertijd de boutiques te ontzorgen van alles wat daarbij komt kijken. Met alleen een website zijn deze winkels namelijk niet geholpen. Denk alleen maar aan de logistiek en de betalingen, maar eigenlijk is online verkoop gewoon een vak apart. De meeste retailers zijn heel goed in het runnen van een fysieke winkel. Ze weten een beleving te creëren, een sfeer die de winkel een eigen identiteit meegeeft en daarnaast bieden ze persoonlijke service. Online heb je feitelijk alleen een foto, een beschrijving en een koopknop. Het is niet gek dat  mensen die vertaling niet kunnen maken.”

‘We werken met 70 voorraadlocaties’

Zelf heeft Joost al een aantal jaren ervaring in de online wereld. Hij werkte bij Planet Internet, KPN en Hi en was twee jaar werkzaam bij Spil Games, marktleider in online games voor kinderen. Maar hij kon voor zichzelf beginnen toen hij eind 2011 een investeerder vond die ook in zag dat de stap naar online voor retailers lastig is, zeker gezien de toenemende concurrentie op online vlak. Deze investeerder zag wel succes in de het samenbrengen van de online expertise van Joost en de boutiques op  Winkelstraat.nl. “De uitdaging van Winkelstraat.nl is om de identiteit van de boutiques door te vertalen naar online.” Daarvoor biedt Winkelstraat.nl winkeliers een full service concept. “We nemen in feite alles uit handen van de winkelier. We zijn de online etalage, verzorgen daarvoor de fotografie, doen de marketing, regelen de betaling, maar ook als de bestelling is gedaan sturen we een koerier naar de winkel, waar ook al verpakkingsmateriaal klaar ligt, om het bestelde product op te halen en te bezorgen. Een veelomvattend proces, want in feite werken we met 70 voorraadlocaties.”

‘I only work with rockstars’

Sinds de site in oktober 2012 live is gegaan is het bedrijf al hard gegroeid. Joost heeft sinds de start al een flink team om zich heen weten te verzamelen. “We doen het met zijn allen en dat is echt gaaf. In het team is zoveel energie en iedereen is  superenthousiast. Ik zeg wel eens: I only work with rockstars. Met 20 man zijn we een compact bedrijf en hebben daarmee het voordeel dat we snel kunnen acteren.” Iets wat volgens Joost noodzakelijk is in de online wereld. “Plannen voor over 2 of 3 jaarzijn in deze branche onzinnig om te maken, vooruit kijken kun je hooguit een half jaar. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de snelle ontwikkelingen in de markt en de enorme concurrentie. Om succesvol te zijn online moet je volgens mij ontzettend goed  om je heen blijven kijken en zeker niet te lang blijven nadenken over nieuwe ideeën. Meetings duren bij ons ook nooit langer dan een half uur. Als er teveel discussie ontstaat over twee ideeën, voer ik ze liever allebei uit, dan zie je vanzelf wat daadwerkelijk de beste manier is.”

‘Meetings duren nooit langer dan een half uur’

In enkele maanden is zowel het aanbod op de site als het bezoek al flink gegroeid. Toch wil Joost zich niet laten verleiden tot snelle groei. “Ik vind het belangrijk dat de kwaliteit hoog blijft en alleen die boutiques zich kunnen aansluiten die passen binnen ons concept. Boutiques met exclusieve fashion, limited editions en bijzondere collecties. We willen hèt toonaangevend fashion en design platform worden in Nederland, al sluit ik de stap naar het buitenland ook niet uit.”

Online Fashion Blogger Negin Mirsalehi

Ze begon op Instagram en had binnen no-time haar naam gevestigd. Nu Negin Mirsalehi ongeveer een jaar actief is heeft ze ruim 700.000 volgers en dit aantal neemt dagelijks met 2.000 mensen toe. Haar fanpage op Facebook heeft bijna 30.000 likes en in  januari startte ze haar eigen fashion blog. “Tijdens het schrijven van mijn scriptie kon ik soms ’s nachts niet slapen. Ik wist niet wat ik wilde doen na mijn studie. Ik vond het belangrijk dat ik iets zou gaan doen wat ik echt leuk vind. Ik wist dat ik van mode hield, maar verder had ik geen idee. Van het bloggerswereldje had ik eigenlijk weinig verstand, maar toen ik hoorde dat je daar je  werk van kon maken en bloggers daarvan kunnen leven, werd dat mijn nieuwe doel.”

Instagram

Instagram werd  het platform waar Negin haar kijk op mode ging delen door foto’s van zichzelf en haar stijl te plaatsen. “In feite heb ik in die periode een groot marktonderzoek gehouden om te kijken hoe de respons was op mijn stijl. Ik ben daarvoor zelf 1000 mensen gaan volgen. Niet zomaar willekeurig, maar ik heb deze mensen heel specifiek geselecteerd. Zo moesten ze bijvoorbeeld tussen de 15 en 35 jaar zijn en ook een duidelijke interesse hebben in mode en dan wel een stijl hebben die mij ook aansprak. Daar heb ik echt flink de tijd voor genomen. Dan zat ik van negen tot drie aan mijn scriptie en vanaf drie uur tot ’s avonds laat was ik bezig met Instagram.”

‘Binnen het jaar 1 miljoen volgers is mijn doel’

Haar grote inspanning zorgde ervoor dat in korte tijd haar foto’s verschenen op de popular page van Instagram. “Dan gaat het opeens heel hard met het aantal volgers en reacties.” Op een foto krijgt Negin nu gemiddeld 20.000 likes en 200 tot 300 reacties. “Steeds meer mensen wilden weten waar ik mijn kleding vandaan had, hoe ik mijn haar doe en om al die info te delen is Instagram toch minder geschikt. Dat is ook de reden dat ik gestart ben met Facebook en een blog. Het is belangrijk om naar je  volgers te luisteren, al doe ik niet alles wat ze me vragen. Anders had ik nu ook YouTube filmpjes gemaakt, waar ik in de camera praat over beautyproducten, maar dat is niet wat ik op dit moment leuk vind.”

‘Mensen veranderen van volgers in fans’

Fans

Met het aantal volgers is ook de online invloed van Negin gegroeid. “Je ziet dat mensen veranderen van volgers in fans, die alles van me willen weten. In reacties zeggen ze dan dat ik hun inspiratie ben, ik ontvang tekeningen, ze antwoorden zelfs namens mij op vragen van anderen. Zij kopen ook de spullen die ik draag.” Deze online invloed is ook webshops niet ontgaan. “Ik heb al leuke webshops weten te bereiken, uit de VS, maar ook vanuit Nederlandse bedrijven begint er interesse te komen. Zij sturen me dan gesponsorde looks. Ik ben wel heel kritisch in wat ik laat zien. Ik wil het alleen laten zien als ik het zelf ook echt geweldig vind om te dragen. Anders heb ik het gevoel dat ik mijn volgers aan het belazeren ben en ik mijn geloofwaardigheid kwijt raak.”

Blogtoday

De volgende stap in het ondernemen is dat bedrijven banners gaan plaatsen op haar site. Op de Nederlandse markt wordt Negin hierin ondersteund door Sanoma Uitgevers. “Sanoma heeft een bloggersnetwerk opgezet, Blogtoday, waar zes beauty en mode  bloggers bij zijn aangesloten met als doel om deze bloggers en in contact te brengen met hun zakenrelaties. Erg leuk natuurlijk,  want op dat vlak valt voor mij nog wel wat winst te behalen. Ook het contact met de ander bloggers is erg leuk en leerzaam, omdat zij met dezelfde situaties te maken hebben als ik. Want juist omdat ik nog maar net begonnen ben valt er nog veel te leren. Want ik doe het allemaal zelf en het werk dat daarbij komt kijken had ik behoorlijk onderschat. Maar ondanks dat het keihard werken is haal ik er ook zoveel energie uit. Ik wil dan ook zeker nog zo door gaan en binnen het jaar die 1 miljoen volgers bereiken.”