Experts in de social media

Editie: Maart 2012 | Tekst: | Fotografie: iStock

Hoe is het om te werken in een branche die relatief nieuw is? Gijs, Valentine en Willem dompelen zich de hele dag onder in de social media. “Er zijn constant nieuwe ontwikkelingen.”

Gijs Moonen

Gijs Moonen
  • Leeftijd: 28 jaar
  • Studie: Communicatie-wetenschappen
  • Opleidingsinstituut: UvA
  • Functie: Creative Executive
  • Werkgever: LEWIS PR
  • Werkt aan: Social Media campagnes van SIRE, Adobe, Citrix Systems en BNP Paribas
  • Wordt blij van: Lekker eten en lekkere wijn

Valentine Willeumier

Valentine Willeumier
  • Leeftijd: 27 jaar
  • Studie: International Business & Management
  • Opleidingsinstituut: RUG
  • Passie: Reizen
  • Functie: Accountmanager
  • Werkgever: Hyves

Willem Keller

Willem Keller
  • Leeftijd: 26 jaar
  • Studie: Communicatie en multimedia design
  • Opleidingsinstituut: Haagse Hogeschool
  • Passie: Snelle auto's en reizen
  • Functie: SEO consultant / projectmanager
  • Werkgever: Webtraders

Gijs Moonen is Creative Executive bij LEWIS PR

“Eigenlijk ben ik gewoon aan het pionieren”

Hoe ben je bij LEWIS PR terecht gekomen?

“Tijdens het schrijven van mijn scriptie over het gebruik van social media door bedrijven ben ik me gaan oriënteren op een baan. LEWIS PR sprak me aan, het is een internationaal bureau met een focus op online. Ik heb gesolliciteerd en op de dag dat ik voor 2,5 maand op reis zou gaan had ik mijn tweede gesprek bij LEWIS. Tijdens mijn reis hoorde ik dat ik én mijn bul had én een baan!”

Is het een vak dat nog in ontwikkeling is?

“Ja, er zijn constant nieuwe ontwikkelingen. Het is een geheel nieuwe discipline, heel creatief en divers. Eigenlijk is het gewoon pionieren. Je ziet ook dat de macht van social media heel groot is. Dat hebben de  gebeurtenissen als de Arabische Lente en de ramp met het cruiseschip wel aangetoond. Het snel kunnen anticiperen is een heel machtig wapen.”

“De macht van social media is groot”

LEWIS heeft in 2011 voor de SIRE-campagne ‘Ik ben er nog’ een award gewonnen voor beste social media campagne in Europa. Jij maakte deel uit van dit team, vertel?

“Deze campagne vroeg aandacht voor het sociale contact van ernstig zieke mensen. Ik heb samen met een collega de online campagne ingevuld en dat gaf enorm veel voldoening. Het is toch een van de grote Europese awards! Dat wij deze prijs wonnen, is uniek en bijzonder.”

Welke kanalen vindt jij het meest effectief voor een social media campagne?

“Dat verschilt per klant. Als we ons richten op consumenten doen we dat vaak via Facebook of Twitter en bij business to business klanten kijken we naar blogs, LinkedIn en Twitter. Het is een combinatie van kanalen, de een versterkt de ander.”

Met welke campagnes houd je je nu bezig?

“We zijn nog in de opstartfase voor onze klanten: waar leggen we dit jaar de focus op en welke social media willen we inzetten? Daarnaast richten we ons ook op mobiele applicaties.”

Vind jij dat elk bedrijf actief moet zijn op social media?

“De grote multinationals zijn het wel verplicht. Iedereen zit er. Voor het MKB is social media vooral nuttig om te netwerken. Ik hoop en ga er vanuit dat in de toekomst het vak social media een onderdeel wordt van marketingopleidingen.”

Voor welk bedrijf zou jij nog wel eens een campagne willen opzetten?

“De Efteling! Dat spreekt jong en oud aan. Het zou een mooi verhaal worden boordevol creativiteit.”

Wat zijn je ambities?

“Ik zou ooit voor LEWIS wel een kantoor willen openen, hier of in het buitenland. Ik heb het enorm naar mijn zin, en krijg hier de vrijheid om creatief te zijn. Wie weet…”

“Het snel kunnen anticiperen is een heel machtig wapen van social media”

Valentine Willeumier is accountmanager bij Hyves

Hoe ben je bij Hyves terecht gekomen?

“Via via. Ik ging op gesprek voor een bijbaan omdat ik nog aan het afstuderen was, maar tijdens het gesprek werd verteld dat er een accountmanager werd gezocht en of dat iets voor mij was. Te gek natuurlijk, een paar weken later was het rond.”

Is het een vak dat nog in ontwikkeling is?

“De functie van accountmanager op zich niet, maar social media als bedrijfstak natuurlijk wel. Het ontwikkelt zich ontzettend snel en is een erg krachtig marketinginstrument. Social media is een belangrijk onderdeel geworden van het marketing spectrum. Bij Hyves zijn we constant aan het innoveren voor onze adverteerders en gebruikers, het is erg dynamisch allemaal. Onlangs zijn we met een virale campagne op mobiel gestart, wat nog nooit eerder is gedaan. Het is spannend en inspirerend om voor zo’n bedrijf te werken.”

“Mijn baan is spannend en inspirerend”

Hoe bevalt je baan?

“Goed! Als accountmanager heb ik een adviserende en commerciële functie. Ik ben een van de zeven accountmanagers en heb een eigen klantenpakket met zo’n vijftig klanten. Ik bezoek regelmatig onze adverteerders en mediabureaus. De functie past bij mij: ik houd er van om projecten te managen en samen met de klant te overleggen hoe hun campagnes op Hyves gevoerd kunnen worden.”

Vind jij dat elk bedrijf actief moet zijn op social media?

“Hmmm. Er is wel een verschil. Het ene bedrijf gebruikt social media als onderdeel van een campagne, de ander heeft een eigen pagina voor continue zichtbaarheid. Belangrijk is of een bedrijf genoeg content kan genereren. De macht van social media is groot en de snelheid is enorm. Het is een krachtig medium om in te zetten.”

Voor welke andere  grote speler in de social media heb jij waardering en waarom?

“Facebook is ook een grote speler. Ik heb privé naast m’n Hyves-, ook een Facebook- en LinkedIn-account en zit voor m’n werk op Twitter. Velen denken dat Facebook onze grootste concurrent is, maar we verschillen van elkaar. Zo richten wij ons op Nederland en is Facebook wereldwijd.”

Wat zijn je ambities?

“Ik zit hier goed op m’n plek en ben benieuwd naar de ontwikkelingen op het gebied van social media. Wellicht dat ik ooit nog in een andere tak van de marketing aan de slag ga, bijvoorbeeld aan de klantenkant. Die ‘andere bril’ trekt me wel.”

“Social media is een krachtig medium”

Willem Keller

Willem Keller is SEO consultant en projectmanager bij Webtraders.

Hoe ben je bij Webtraders terecht gekomen?

“Via via. Het klikte gelijk tijdens het gesprek. Ik kon snel aan de slag met een aantal kleine projecten. Eigenlijk ben ik zo’n beetje blijven plakken en heb me hier gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie. Dat was toen nog vrij nieuw. Met vallen en opstaan heb ik het me eigen gemaakt.”

“Google+ gaat groot worden”

Klopt het dat ze jou de ‘SEO-goeroe’ noemen?

“Ja! Ik heb het SEO-traject hier opgestart, die kennis had Webtraders in 2009 nog niet in huis. (lachend). Mijn collega’s noemden me al snel ‘goeroe’. En misschien raar om van jezelf te zeggen: ik ben er ook goed in.”

“Ze noemen mij de SEO-goeroe”

Is het een vak dat nog in ontwikkeling is?

“Ja zeker, en er komen steeds meer social media kanalen bij. Die ontwikkeling kun je niet stoppen. Google+ is nieuw en ik denk dat dit wel eens heel groot kan gaan worden. Op SEO-gebied is het in ieder geval een superinteressante ontwikkeling. Persoonlijk vind ik dat Google hier vrij laat mee komt, ze lopen wel vaker achter de ontwikkelingen aan. Maar Google+ biedt veel kansen, ik ben benieuwd.”

Wat is de mooiste  campagne waaraan je hebt gewerkt?

“We maken hier non stop social media campagnes, vooral voor het MKB. De mooiste campagne waaraan ik heb gewerkt is die voor Torres wijnen. Die campagne, onder meer op Facebook en YouTube, leverde het gewenste resultaat op voor de opdrachtgever. Als je dan ziet dat alles op z’n plek valt, geeft dat echt een goed gevoel.”

“Als je ziet dat alles op z’n plek valt, geeft dat een goed gevoel”

Vind jij dat elk bedrijf actief moet zijn op  social media?

“Mee eens! Maar de uitvoer is voor elke onderneming verschillend; niet alle kanalen zijn nuttig voor elk bedrijf.”

Wat zijn je ambities?

“Wat ik nu eigenlijk ook al doe: het adviseren van bedrijven over social media campagnes, klanten bezoeken en met hen rond de tafel zitten en de campagnestrategie bedenken. Het brainstormen, een campagne bedenken en uitvoeren. Het is gewoon een mooi vak. Ik zit hier bij Webtraders op m’n plek, er hangt hier een goede sfeer en ik houd van het werken in een klein team, al sluit ik niet uit dat ik in de toekomst ooit voor een groot bedrijf aan de slag ga. In de toekomst zou ik wel eens een campagne willen maken voor het Rode Kruis, daar zou ik veel kunnen leren.”