Bèta Business

Editie: Januari-Februari 2012 | Tekst: | Fotografie: iStock

Bèta’s Mark, Ad, Roel en Werner vonden een gat in de markt en hebben (al jaren) een eigen zaak in respectievelijk hippe zonnebrillen en e-commerce. Roel: "Zorg dat je één ding heel goed kunt en specialiseer je daar in."

Mark Reiff en Ad Oner

Mark Reiff en Ad Oner
  • Leeftijd: 22 en 23 jaar
  • Studie: Beiden technische natuurkunde en filosofie
  • Opleidingsinstituut: TU Delft en UvA
  • Bedrijf: Ikhebeenbril.nl
  • Website: Ikhebeenbril.nl
  • Tip: Ga niet voor de quick buck
  • Omzet: 'We verkopen via onze website 1500 zonnebrillen per jaar, de opbrengst investeren we'
  • Trivia: Het bedrijf huurt antikraak een voormalig lab van Rijkswaterstaat

Roel van der Molen en Werner Danhof

Roel van der Molen en Werner Danhof
  • Leeftijd: 25 en 26 jaar
  • Studie: Roel deed technische bedrijfskunde en technology management, nu een deeltijdstudie bedrijfseconomie. Werner heeft zijn opleiding Commerciele Economie afgerond.
  • Opleidingsinstituut: Roel studeerde aan de RUG en momenteel aan de Hanzehogeschool. Werner studeerde aan de Hanzehogeschool.
  • Bedrijf: Slash2.nl
  • Website: Slash2.nl
  • Tip: Je kunt niet alles, specialiseer!
  • Trivia: Iedere woensdag kookt één van de collega's

Ikhebeenbril.nl

Mark Reiff: “Het begon allemaal met een goedkope zonnebril die ik op een webshopje in Amerika bestelde. Ik wilde per se de bril hebben die Johnny Depp in de film Blow droeg. Ik vond ’m op een Amerikaanse webshop, maar moest twee maanden wachten en betaalde een hoop verzendkosten voor ik hem op m’n neus kon zetten. Dat kan beter, dacht ik. Het concept ‘mooie zonnebrillen voor een tientje’ bleek nog niet in Nederland te bestaan.

“Van elke fout die je maakt leer je”

Ik liep met het idee rond, maar had geen concreet plan, geen financiers en geen tijd om het verder uit te werken. Tot ik Ad ontmoette. Ik kende hem van de studie, we raakten aan de praat en ik vertelde over mijn ideeën en plannen. Hij had al een eigen bedrijf, maar hij was helemaal enthousiast over mijn concept en twee maanden later hadden we onze eigen webshop Ikhebeenbril.nl.

Ad houdt zich bezig met het bouwen van de site en ik met de sales. We richten ons op drie pijlers: de webshop, met zo’n 70 verschillende modellen in alle kleuren en maten, het verkopen van zonnebrillen op festivals als Awakenings en Voltt en als laatste de business to business-activiteiten, waarbij we zonnebrillen met bedrijfslogo maken. Tot nu toe verdienen we het meeste aan de webshop, maar jammer genoeg kunnen we er nog niet van leven.

“Tot nu toe is ons bedrijf een beetje een ‘passieprojectje’, maar dat moet anders”

Het eerste jaar hadden we twee fikse tegenvallers: een inbraak waarbij spullen buit werden gemaakt ter waarde van zo’n drieduizend euro, terwijl we niet verzekerd waren – ‘leerpuntje 1’ – en daarnaast liep een plan voor een speciale actie niet helemaal zoals we voor ogen hadden. Omdat de inbraak al onze tijd opslokte werd de actie die we hadden gepland voor Koninginnedag gewoon ordinair zonnebrillen verkopen en dat was niet hoe we het voor ogen hadden en dat is zeker onze stijl niet.

Het hebben van een eigen bedrijf is leuk, zeker als je nog student ben. Van elke fout die je maakt leer je, zoals van de inbraak.  In de toekomst willen we van een ‘passieprojectje’ naar een serieus bedrijf. En wellicht kunnen we het bedrijf klaarstomen voor een mogelijke verkoop.”

Slash2.nl

Roel van der Molen: “In 2004 ben ik met nog twee anderen begonnen met Slash2.nl. Ik zat nog op het vwo en wist toen al dat ik een eigen bedrijf wilde. Vier jaar laten was het breekpunt: of we gingen er vol voor, of Slash2.nl zou een gewoon studentenbedrijfje blijven. Werner en ik wilden er echt voor gaan en hebben het bedrijf uitgebouwd. In 2008 hadden we één persoon in dienst en nu in totaal acht. Vanaf dat moment zijn we planmatig gaan werken.

“In het begin namen we alles aan”

Het nadeel is wel dat ik op dit moment nog geen diploma heb, maar ik leer veel in de praktijk en ooit gaat dat papiertje er van komen. Ik heb niet meer het idee dat onze klanten ons als een studentenbedrijf zien, we zijn een volwaardig bedrijf. In het begin hadden we nog wel eens het idee dat we jonkies waren, maar dat is nu na al die jaren ervaring anders.

Slash2.nl is een internetbedrijf en houdt zich bezig e-commerce, websites, internetmarketing en webapplicaties voor zo’n 200 à 300 bedrijven uit het noorden en zuiden van Nederland en de Randstad. We leveren zo’n 50 à 75 websites per jaar op. Meer kunnen we op dit moment ook niet aan, dat zou ten koste gaan van de creativiteit. We kiezen kwaliteit boven kwantiteit en dat is iets waar we aandacht aan willen blijven besteden.

“Ik heb niet meer het idee dat klanten ons als een studentenbedrijf zien”

Wat wij de afgelopen jaren hebben geleerd is dat je niet alles zelf kunt doen. Je moet keuzes maken en je specialiseren, zodat mensen naar je toe komen voor je expertise. Alleen dan kun je een succesvol bedrijf opbouwen. Wij richten ons op e-commerce, daar zijn we goed in en daarom benaderen bedrijven ons ook.

Of ik een beginnersfoutje weet? Hmm, nou… in het begin deden we echt alles om geld te verdienen. Het dieptepunt was dat we een container wekkers uit China importeerden, omdat we daar wel brood in zagen. Het had niets met ons bedrijf te maken, maar ja… We hebben de wekkers trouwens wel allemaal verkocht. Dat was wel een leerpuntje ja, haha. We zijn nog jong, en al sinds 2004 bezig, maar nog lang niet klaar. We hebben echt heel leuk werk in een innovatieve branche met mooie opdrachtgevers.

“Kwaliteit gaat boven kwantiteit”

Ons vak speelt zich online af, we volgen veel op internet, via blogs, maar daarnaast komen we ook op beurzen als de E-commerce Dagen en de Webwinkel Vakdagen. Het is heel nuttig om op zulke beurzen je gezicht te laten zien, en te horen waar onze klanten naar op zoek zijn. In de toekomst willen we graag blijven groeien. We zijn heel betrokken bij ons product en zien dat we op dit moment met z’n tienen goed bezig zijn – dat willen we graag zo houden!”