Het geheim van een goede match

Editie: Mei 2014 | Tekst: | Fotografie: IStock

Als link tussen opdrachtgever en kandidaat, koppelen intermediairs de geschikte persoon aan de juiste opdracht. Dat gebeurt in alle sectoren: voor elektrotechnische bedrijven maar ook achter de schermen van filmsets en fotoshoots. Memory vroeg een modellenscout, castingdirector en technisch intermediair naar hun recept voor de beste match.

William Liefting

William Liefting
  • Studie: Management Economie & Recht
  • Opleidingsinstituut: Universiteit Utrecht
  • Functie: Adviseur installatietechniek
  • Werkgever: KP&T
  • Website: www.kpt.nl

Jursten van der Linden

Jursten van der Linden

Arnan Samson

Arnan Samson
  • Leeftijd: 37 jaar
  • Studie: Theaterschool
  • Functie: Eigenaar Typies Casting
  • Website: www.typies.nl

‘Wij kennen de markt en weten wat de trends zijn’

William Liefting
De kruiwagen waarop je binnenkomt

Het is uitdagend met verschillende mensen in aanraking te komen. Het ene moment heb ik een directeur aan de telefoon, even later een student. Dat je een kandidaat kunt begeleiden in zijn loopbaan, zich kan laten ontwikkelen, dat geeft voldoening. Ook wanneer je iemand hebt geplaatst, behoud je contact. Niet alleen in de eerste maanden maar de komende jaren. Het is dan heel fijn om later te horen: ik zit hier nog steeds op de juiste plek, het was de goede keuze. Het voordeel van werk zoeken via een intermediair, is dat wij de markt kennen, we weten wat de trends zijn in de techniekmarkt. Een huidige ontwikkeling in installatietechniek, bij het ontwerpen van gebouwen, is 3D-tekenen. We bieden daarom cursussen 3D-tekenen aan, waarmee kandidaten zich kunnen onderscheiden. Aan de andere kant kunnen wij de kruiwagen zijn waarop je binnenkomt bij een bedrijf. Wij hebben namelijk het netwerk, we hebben niet alleen lijnen met HR, maar ook met het management. We weten er speelt bij de bedrijven, bijvoorbeeld welke vacatures er vrij gaan komen. Om goede functieomschrijvingen te krijgen en te weten hoe een bedrijfscultuur in elkaar steekt, gaan we bij bedrijven langs. Zo zijn we goed op de hoogte van de eisen waaraan iemand moet voldoen. Niet alleen om te zorgen dat we de kandidaten vervolgens met de juiste bedrijfscultuur matchen, maar ook om de kandidaat een duidelijk beeld van het bedrijf te kunnen geven.”

‘Een hands-on mentaliteit past beter binnen een aannemersbedrijf’

“We zoeken op verschillende manieren naar kandidaten. We bestaan vijftien jaar en hebben inmiddels een flinke database met kandidaten. Maar ook op social media zijn we actief. Dat interactieve component zie je terug in de hele sollicitatieprocedure. Het is niet enkel een gesprek, maar vaak ook een meeloopdag of test. We werken samen met scholen en studentenverenigingen, gaan met studentengroepen kijken bij bedrijven om kennis te maken. Maar bedrijven gaan ook naar scholen: een manager geeft dan bijvoorbeeld een college. Bovendien geven we sollicitatietrainingen op scholen. We selecteren kandidaten soms op harde eisen, zoals opleidingsachtergrond of werkervaring. Maar beoordelen of iemand binnen een functie of bedrijfscultuur thuishoort, dat zit hem in ervaring. Soms past iemand duidelijker binnen een aannemersbedrijf, bijvoorbeeld omdat diegene een hands-on mentaliteit heeft. Een andere kandidaat past misschien beter bij een ingenieursproject omdat hij of zij meer een denker is. Dat pijlen we door iemands drijfveren te achterhalen.”

‘Kandidaat en opdrachtgever zijn even belangrijk’

“Voor ons zijn opdrachtgever en kandidaat zijn even belangrijk: het is een wisselwerking. Het is bemiddeling tussen kandidaat en bedrijf en andersom. Wanneer ik een technicus vind die perfect binnen een bepaald bedrijf zou passen, zal ik ook proactief dat bedrijf benaderen. Al zijn sommigen technische werkzoekenden in bepaalde vakgebieden in het voordeel omdat er op dit moment schaarste op de arbeidsmarkt. Zelf heb ik hiervoor bij een uitzendorganisatie gewerkt en ben de specialisatie techniek ingerold. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in techniek en werkte als elektromonteur. Op basis daarvan kan ik vaak een goede link leggen tussen functie en kandidaat. Die technische kennis is niet essentieel, het matchen is belangrijker. We weten natuurlijk genoeg af van techniek, maar techniekkennis van kandidaten toetsen wij soms door middel van tests. Intermediair zijn, dat kan je leren. Hoewel je wel over inlevings- en aanpassingsvermogen moet beschikken en communicatief moet zijn om succesvol adviseur bij KP&T te zijn.”

‘Wanneer ik een talent spot, stijgt mijn adrenaline’

Jursten van der Linden
Edgy als Gucci

De mooiste meisjes wonen volgens onze statistieken in Noord-Brabant. Maar als je naar alle bureaus kijkt, komen de meesten uit het ‘hoge noorden’: Friesland, Groningen. Want daar komt Doutzen natuurlijk vandaan. Op een afstand zie ik vaak al of iemand de juiste proporties heeft: lange benen, een bepaalde bouw. Het is moeilijk uit te leggen, maar wanneer ik een talent spot dan stijgt mijn adrenaline. We houden natuurlijk de laatste trends bij waardoor je binnen een paar seconde kan schakelen. Maar talent zit hem vaak ook in een vergelijking: een meisje kan een Ralph Lauren-type zijn, even edgy als Gucci of juist een kruising tussen Gisele en Doutzen. Een goede modellenscout moet stevig in zijn schoenen staan en down to earth zijn. Maar vooral ook doorzettingsvermogen hebben. Soms sta je acht uur voor de Zara zonder iemand te vinden, kom je eigenlijk maanden niemand tegen. Maar wanneer je ‘s avonds de trein in rent, loop je plots tegen een talent aan. Het gaat natuurlijk ook om de juiste plek en de juiste tijd. Sowieso duurt het in ‘t begin een paar jaar voordat je jouw eerste topper vindt. Dat doorzettingsvermogen heb je ook nodig omdat het niet altijd loopt zoals je verwacht: soms heb je iemand twee jaar intensief begeleid en getraind, waarna een model toch besluit te gaan studeren. Fourteen Modelmanagement scout modellen, maar is ook het management van een model: wij vertegenwoordigen haar in Nederland maar stellen haar ook voor aan agenten in bijvoorbeeld New York. Die agent vertegenwoordigt haar vervolgens bij opdrachtgevers uit Amerika. Wanneer ik iemand heb gescout, gaan we kijken of ons team haar als talent ziet. Door het model in een bepaalde sfeer te fotograferen, kun je goed zien of iemand zoals gedacht bij een bepaald label of sfeer past. Als dat zo is, zullen we haar in die sfeer presenteren aan de opdrachtgever, dat is ook een trucje. Hele jonge modellen geven we de tijd zich speels te ontwikkelen. Hen stellen we op zestien- of zeventienjarige leeftijd pas voor aan opdrachtgevers. Maar we hebben ook meegemaakt dat iemand binnen drie dagen naar Parijs vloog. Dat kan wanneer je de juiste maten hebt en mentaal sterk bent. Bij het introduceren van modellen komt tactiek kijken, het is seizoensgebonden. Wil je dat een model vooral ‘naam’ maakt en heeft ze al ervaring op de catwalk, dan laat je haar debuteren tijdens de modeshows in september. Het hangt allemaal af van het type model en haar ontwikkeling. Voor ons als modellenmanagement, is het model en haar carrière het belangrijkst. Je kan natuurlijk één klant hebben die voor één opdracht naar je toe komt en naar een heel specifiek model zoekt. Maar een model heb je het hele jaar en zal voor tientallen of honderden klanten werken. Je hebt opdrachtgever en model allebei nodig: zonder opdrachtgever geen werk voor het model en zonder modellen heb je geen opdrachtgever.”

 ‘Je bent de hele dag bezig met mensen’

Arnan Samson
Koreaan met Drents accent

“Een talentvolle caster heeft een goed oog en de durf om dingen uit te proberen. Maar kan ook samenwerken en heeft een goed team achter zich. Het helpt wanneer je uit ‘het vak’ komt: ervaring voor de camera hebt. Maar het wil niet zeggen dat je daardoor per definitie goed kan casten. Regisseurs bijvoorbeeld, weten goed wat ze willen en hoe het eruit moet zien, denken in plaatjes. Een goede caster weet vervolgens hoe je een acteur precies zo aanstuurt, dat hij of zij tijdens een auditie laat zien wat een regisseur nodig heeft. Ik heb vijf jaar op het toneel gestaan en had gastrollen op tv, maar heb toen het roer omgegooid: ik was eigenwijs, had het gevoel dat ik het beter kon. Als castingdirector moet je iemands concept ontdekken, begrijpen en dan daar een gezicht bij zoeken. Casten is een combinatie van gevoel en ervaring: wat werkt? Iemand kan een prachtig koppie hebben, maar verstijven voor de camera. Soms twijfel je of iemand ‘het’ wel heeft, waarna diegene ineens helemaal blijkt op te bloeien voor de camera. Die verrassingen vind ik het leukst. Je kan leren de juiste persoon bij het juiste plaatje te matchen, maar het aansturen van mensen moet je in je hebben. Sociaalvaardig en communicatief zijn, is daarom heel belangrijk. Je bent de hele dag bezig met mensen: je kijkt, je praat, je luistert. Iemand die niet durft te bellen en slecht is met sociale contacten, daar hebben we niks aan.”

‘We reisden het hele land door voor een McDonald’s commercial’

“De opdrachtgever is degene voor wie wij werken. Bij zijn opdracht ga ik filteren: ik zoek uit de 10.000 mensen in onze database, degenen die in dat plaatje passen. Daar kiest de opdrachtgever uit. Mensen weten dat castingbureaus bestaan en schrijven zich via internet in, die inschrijvingen keuren wij dan. We gebruiken ook social media voor oproepjes: ‘we zoeken een man, die lengte, die kleur ogen’. Maar we gaan ook buiten op zoek naar mensen, voor een hoos aan diversiteit en verschillende mensen gaan we naar festivals, lopen rond tijdens Koninginnedag. Zoeken we iets specifieks, bijvoorbeeld een blond gezinnetje, dan gaan we naar de open dag van Ajax. Daarnaast is Typies gespecialiseerd in ‘bijzondere gevallen’. Zoek je een Koreaan met een Drents accent: dan moet je bij ons zijn. We zijn het hele land door gereisd voor een commercial van McDonald’s met allemaal Aziaten in de McDrive met verschillende accenten: Japanners uit Den Haag, Chinezen uit Rotterdam. Op dat resultaat ben ik trots. Het is een gevoel, weten wanneer je iemand hebt gevonden. Iemand moet iets uitgesprokens’ hebben: bijzondere lijnen of een uitstraling. Kleding is ook een factor: het zegt veel over iemands karakter. Maar je kent het zelf ook wel: je zit in de tram en kijkt rond, je blik blijft bij één iemand een seconde langer hangen; iets aan diegene triggert je. Hoe meer je dat rondkijken oefent, hoe meer je gaat merken wanneer iemand ‘iets heeft’. Want ‘normale’ mensen kijken ook, maar slaan dat niet op. Vroeger was ik daar de hele dag mee bezig, maar tegenwoordig kan ik het uitzetten. Tenzij iets heel uitzonderlijk is: wanneer ik een drieling tegenkom bijvoorbeeld, dat is zo bijzonder, die móet ik wel aanspreken voor in mijn bestand.”

 

Vaardigheden van een goede intermediair

  1. Communicatief: goed met mensen kunnen omgaan en mensen kunnen doorgronden.
  2. Inlevingsvermogen: de bedrijfscultuur, het merk of de opdracht begrijpen.
  3. Doorzettingsvermogen: doorzoeken tot je het juiste vindt.
  4. Op de hoogte zijn: trends en ontwikkelingen in jouw sector kennen en volgen.
  5. X-factor hebben en zien: door inzicht en ervaring weten of voelen wanneer iemand perfect is voor de opdracht.