De uitzendtoekomst

Editie: Mei 2014 | Tekst: | Fotografie: IStock

Werken bij een bedrijf dat niet bij je past als ondergewaardeerde uitzendkracht. Dat zou voorbij moeten zijn als het aan Kasper Klop ligt. Volgens de mede-eigenaar van het éérste lifestyle-uitzendbureau Studentflex, bestaat de nieuwe uitzendformule uit persoonlijk contact en begeleiding, om zo het beste uit studenten en bedrijven te halen.

Kasper Klop

Kasper Klop
  • Leeftijd: 29 jaar
  • Studie: Commerciële economie
  • Functie: Mede-eigenaar Studentflex
  • Website: www.studentflex.nl

‘Wij willen ons onderscheiden door persoonlijk contact’

Kasper Klop, partner van Studentflex, wil met Studentflex een nieuwe weg in de uitzendbranche inslaan: meer dan enkel studenten bij een tijdelijke werkgever plaatsen. Studentflex is een ‘hub’ in hartje Utrecht waar studenten door sociale activiteiten en professionele ondersteuning met de juiste baan gematcht worden.

Papier en contact

“Wij willen ons als studentenuitzendbureau onderscheiden door persoonlijk contact. Op iemands cijferlijst staan misschien alleen achten, maar dan weet je nog niet wie hij is. Terwijl je soms bij de eerste handdruk al ziet: wow, wat een persoonlijkheid. Of misschien blijkt iemand terughoudend te zijn. Op die karakters kunnen we inspelen. Na de intake is iedereen uitgenodigd voor onze activiteiten: ga gezellig mee naar de pubquiz, doe mee met onze sollicitatietrainingen. We helpen je met je cv, je loopbaan en gaan in gesprek. Dat zijn kleine sociale dingen waarbij iemand zich ontwikkelt en je iemand echt leert kennen, waardoor je diegene uiteindelijk beter en eerder kunt plaatsen.” 

Uitdaging en erkenning

“Wanneer studenten ergens beginnen, geven we hen mee: kijk vooral verder dan je neus lang is. Uiteindelijk zijn het de uitzendkrachten die geld in het laatje brengen: als zij zich gewaardeerd voelen en daardoor net wat harder lopen, leveren ze beter werk af. Het maakt niet uit in welke functie je uitgezonden wordt, overal liggen uitdagingen. Als jij je mouwen opstroopt en van iets kleins iets groots wil maken, kunnen nieuwe deuren voor je open gaan. Al is het maar door bij het koffiezetapparaat in gesprek te gaan en je netwerk uit te breiden. Dát willen we juist stimuleren. We benoemen bijvoorbeeld binnen een groep uitzendkrachten bij eenzelfde bedrijf, een student tot ‘voorman’. Die student krijgt zo verantwoordelijkheid als manager van een uitzendgroep én hands-on ervaring. Het is belangrijk dat je studenten erkenning geeft en stimuleert, want van waardering word je juist productiever. Studenten die als uitzendkracht aan het werk gaan, missen vaak een stukje erkenning, terwijl zij net zo goed werknemer en mens zijn. Het is heel vervelend wanneer je je ‘maar’ een uitzendkracht voelt. Zo kunnen we samen met de studenten het bedrijfsleven verbeteren.”