Sociaal ondernemen met twee verschillende sokken

Editie: November-December 2015 | Tekst: | Fotografie: Wiebke Wilting

Werken bij een grote multinational en tegelijkertijd ook nog een sociale onderneming opzetten. Het is een unieke kans die voor niet veel young professionals is weggelegd. Wel voor Murk Westerterp (32). Werkzaam bij Philips startte hij begin vorig jaar de sociale onderneming Alzheimer SOCKS.

Murk Westerterp

Murk Westerterp
  • Leeftijd: 32 jaar
  • Studie: Economie, Finance
  • Gestudeerd aan: Universiteit Utrecht, VU Amsterdam
  • Bedrijf: stichting Alzheimer SOCKS
  • Wat: initiatiefnemer en bestuursvoorzitter
  • Product: Alzheimer SOCKS
  • Website: stichting Alzheimer SOCKS

‘Het is echt heel tof om met een idee zo ver te komen’

Het begon allemaal toen het VUmc Alzheimercentrum bij een aantal grote Nederlandse bedrijven aanklopte met de vraag om mensen in plaats van geld. “De afgelopen jaren zag het VUmc Alzheimercentrum donaties steeds verder teruglopen”, vertelt Murk Westerterp. “Kort gezegd hadden ze een nieuwe manier nodig om geld op te halen voor onderzoek. Alzheimer is een ziekte waar steeds meer Nederlanders mee te maken krijgen. Eén op de vijf mensen krijgt met een vorm van dementie te maken, maar toch is het nog een ziekte waar niet veel over gesproken wordt. Deels omdat de patiënten zelf door hun ziekte geen goede woordvoerder kunnen zijn en deels omdat er nog altijd een taboe heerst rondom Alzheimer. Het is voor veel mensen niet makkelijk om te erkennen dat je jezelf beetje bij beetje verliest.” Het idee van het VUmc Alzheimercentrum was dat een aantal grote bedrijven mensen beschikbaar zouden stellen, die de kennis en vaardigheden hadden om samen met het centrum een sociale onderneming op te zetten. De winst van de onderneming zou dan volledig ten goede komen van het Alzheimercentrum en het onderzoek naar Alzheimer.
Ondernemen voor een hoger doel
Toen Murk vanuit Philips de vraag kreeg of hij interesse had om hier aan mee te werken was er voor hem geen twijfel. “Ondernemen was nieuw voor mij, dus dit was voor mij een unieke kans om zelf te ervaren hoe het is om aan het stuurwiel te zitten.” Daarnaast sprak het sociale aspect hem heel erg aan. “Deze persoonlijke drijfveer komt mede doordat mijn vader werkt met jong dementerenden, maar ook doordat ik mensen in mijn nabije omgeving heb die geconfronteerd zijn met deze ziekte. Het is dan mooi om je op deze manier in te kunnen zetten en te gaan ondernemen voor een hoger doel.” Die sterke drive was wel noodzakelijk voor Murk, die ondertussen ook gewoon fulltime bij Philips bleef doorwerken. “De shot energie die je krijgt van het ondernemerschap is enorm. Maar ook zonder die can do mentaliteit die iedereen uit het team had, was het niet gelukt dit vol te houden.”

‘Succesvol ondernemen is 2% inspiratie en 98% transpiratie’

Twee verschillende sokken
Verschillende brainstormsessies leidden tot het idee van twee verschillende sokken. “De sokken staan symbool voor de verwarring die Alzheimer patiënten ervaren. Ook willen we met de sokken meer gesprekken over de ziekte op gang helpen, waardoor er minder taboe gaat heersen rondom Alzheimer.” Murk noemt het ondernemen een ontdekkingsreis, waarin hij en de rest van het team op de harde manier ondervonden dat ondernemen meer is dan alleen een sterk idee. “Het idee van de sokken viel erg in de smaak, maar het ontwerp van de sokken niet. Vlak voor de lancering hebben we dan ook besloten om het project on hold te zetten. Hoewel we al een voorraad sokken hadden laten maken en er ook al een webshop klaar was. Op dat soort momenten kom je erachter of je kunt incasseren, snel kunt schakelen en je hoofd koel kunt houden. Ik kan me sindsdien wel vinden in de uitspraak: succesvol ondernemen is 2% inspiratie en 98% transpiratie.”
Defining moments
Door te luisteren naar anderen werd de uitvoering opnieuw aangepakt en werd Alzheimer SOCKS teruggebracht naar de kern. Murk: “Achteraf gezien is dit een van de defining moments geweest, wat ons een stuk verder heeft gebracht.” Om niet opnieuw dezelfde fout te maken hebben ze couturier Mart Visser gevraagd zich aan het project te verbinden. “Mart Visser heeft de blauwe sok ontworpen en hij kwam tot het idee om de tweede sok te laten ontworpen door wijlen Frans Molenaar, die zelf leed aan Alzheimer.”
#durftevragen
Overrompeld is het woord dat Murk gebruikt om te omschrijven hoe hij nu terugkijkt op het resultaat van Alzheimer SOCKS. “Door gewoon te gaan doen, brutaal te zijn en gebruik te maken van ons netwerk hebben we met heel veel kennis en expertise dit neer weten te zetten. Het is echt heel tof om te zien dat je met een idee zo ver kan komen.”
Ook een paar Alzheimer SOCKS? Koop de sokken voor €6,99 op alzheimer-socks.nl

Oproep

Ben jij student of starter, run je je eigen bedrijf en lijkt het je leuk om voor de rubriek In Business geïnterviewd te worden? Mail ons dan je gegevens via ons contactformulier