Onmisbaar voor bedrijven: een goed merkverhaal

Editie: Juni 2016 | Tekst: | Fotografie: Thijs Gaasendam

Blije, gelukkige, goed betalende en terugkerende klanten & gebruikers, welke organisatie wil dat nu niet? Maar hoe ‘zorg’ je voor deze mensen? Hoe krijg je ze binnen en hoe houd je ze binnen? De oplossing: vertel een ‘goed verhaal’. Korien Thiewes, founder en eigenaar van Brand Design Studio BRENDD. in Groningen heeft zich gespecialiseerd in het vormen en vormgeven van merken en projecten die écht iets te vertellen hebben.

Korien Thiewes

Korien Thiewes
  • Leeftijd: 27
  • Studie: Bachelor, Communicatie, Multimedia & Design, Bachelor & Master Communicatie & Informatiewetenschappen
  • Gestudeerd aan: Hanzehogeschool Groningen, RuG
  • Winnaar Scriptieprijs 2013: ‘De community, Opgeklopt Zelfrijzend’

Na haar studie Communicatie en Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen en een korte sollicitatieperiode besloot Korien aan de slag te gaan als ondernemer: “ Ik had de ambitie om eerst in de Randstad aan de slag te gaan bij een reclamebureau maar ik ben toch in Groningen gebleven. Ik deed altijd al grafische klussen voor familie en vrienden en wilde dit professioneler aanpakken. Na mijn inschrijving bij de KvK is het balletje gaan rollen.”
Unieke invalshoeken
Inmiddels draait BRENDD. op volle toeren en heeft Korien de smaak te pakken. “Het gaat heel goed. Als ondernemer blijf ik dicht bij mijzelf en probeer ik zoveel mogelijk projecten aan te nemen die op mijn pad komen om zo mijn portfolio uit te breiden. Daarnaast vind ik het belangrijk om zo puur mogelijk te zijn naar mijn klanten toe en mijn enthousiasme over te dragen. Ik probeer echt één te worden met klanten en bedrijven, en ben ook altijd op zoek naar originele en unieke invalshoeken. Daarnaast stimuleer ik mijn klanten ook om buiten de gevestigde kaders te denken en te werken. Dat is tegenwoordig wat mij betreft de enige manier om nieuwe creatieve en innovatieve ideeën op te zetten. Zo doe ik nu o.a. een project voor Biblionet Groningen, hun jaarverslag heb ik voorzien van infographics; geen suffe cirkel of staafdiagrammen maar geïllustreerde infographics die op zich een goed merkverhaal vertellen.”

“Als ondernemer sta je altijd ‘aan’!”

Groningen als ondernemersstad
Haar kantoor in Groningen deelt ze met andere ondernemers. Korien: “Ik voel me nooit alleen, ik werk met zoveel goede ondernemers samen. Daarnaast ben ik nu vooral mijn netwerk aan het uitbreiden. Als ondernemer sta je altijd ‘aan’: overal waar ik kom vertel ik wie ik ben en wat ik doe. Groningen is wat dat betreft the place to be en qua startups en ondernemers enorm aan het groeien en bloeien. Het is een compacte stad maar met een grote gunfactor. Er heerst hier een saamhorigheidsgevoel; we willen met zijn allen van Groningen een succesvolle ondernemersstad maken.”

Goed merkverhaal
Volgens Korien is er altijd ruimte voor een goede merkstrategie: “Een goed merkverhaal is van essentieel belang voor bedrijven. Als je als bedrijf wilt kunnen waarmaken wat je zegt, dan moet daar het uiterlijk ook naar zijn. Het begint namelijk met het zo goed mogelijk begrijpen van de doelgroep om zo je communicatie daarop aan te passen. In een goed verhaal ligt besloten wat jou als merk bijzonder, onderscheidend en uniek maakt. Je moet laten zien wat jouw merk inhoudt en daarbij relevant voor je doelgroep kunnen zijn. Je kunt als organisatie niet meer de voordeur openzetten en verwachten dat mensen binnen komen lopen, je moet één worden met je doelgroep. Pas als je dat echt begrijpt, dan heb je de eerste stap gezet om je Corporate communicatie in te richten.”

Klantproces
Om zich te onderscheiden van andere bureaus focust Korien zich vooral op het klantproces.
Korien:“Ik probeer mij te specialiseren op persoonlijkheid en hoe ik het klantproces instap. Zo neem ik mijn klanten van A tot Z mee in het verhaal en probeer zoveel mogelijk evaluatie- en terugkoppelingsmomenten in te plannen. Ik merk dat mijn klanten dat heel fijn vinden, bovendien is het proces minstens zo belangrijk als het eindresultaat. Het begint bij BRENDD. met een potje inspiratie en je eindigt letterlijk met een goed verhaal op zak, van merkstrategie tot merkbeleving.” Een mooi voorbeeld van een A tot Z project is Made for a Princess, een Nederlands merk dat exclusieve handgemaakte haaraccessoires maakt voor jonge meisjes. “Ik heb geholpen om de branding overeind te zetten, van verpakkingsmateriaal tot de webshop. Iedere collectie was gebaseerd op een sprookje, doormiddel van prachtige fotografie hebben we zo een geweldig merkverhaal neer kunnen zetten.”

“Ik merk dat ik steeds beter leer te berusten in de onrust van het ondernemerschap.”

Toekomstvisie
“Uiteraard wil ik doorgaan met BRENDD. en zoveel mogelijk bedrijven helpen met het opzetten of verbeteren van hun merkverhaal. Maar ik doe er ook nog veel projecten naast, zo ben ik bezig met de oprichting van een beachvolleybalclub in Groningen en het ontwerp van hét perfecte volleybalbroekje(red. The perfect volley shorts op Facebook). Voor mij is het belangrijk om de perfecte balans te vinden. Ik merk dat ik steeds beter leer te berusten in de onrust van het ondernemerschap. Je kunt niet voorspellen wat er gebeurt als je je KvK-nummer hebt aangevraagd maar je merkt snel genoeg of het ondernemerschap je wel of niet ligt. De flexibiliteit die ik mijzelf en klanten kan geven zou ik absoluut niet willen missen. Ook het werken met mensen uit veel verschillende branches maakt het ondernemerschap één groot avontuur.”

Oproep

Ben jij student of starter, run je je eigen bedrijf en lijkt het je leuk om voor de rubriek In Business geïnterviewd te worden? Mail ons dan je gegevens via ons contactformulier