Ondernemer worden tijdens je studie

Editie: Februari-Maart 2016 | Tekst: | Fotografie: Wiebke Wilting

Tijdens een opdracht voor zijn studie aan het einde van het eerste jaar kwam Niek Koning (28) op het idee van Secret View. Niek: “We zagen dat er vooral op technologisch gebied van mystery shopping nog winst te behalen viel. Toen zijn we erbovenop gedoken.”

Niek Koning

Niek Koning
  • Leeftijd: 28 jaar
  • Studie: Small Business & Retailmanagement, Avans Hogeschool Den Bosch
  • Bedrijf: Secret View
  • Website: Secret View

Mystery shoppen is geen nieuw begrip. Maar toch is SecretView voor veel retailers een belangrijke dienst. Secret View brengt samen met circa 1.600 mystery shoppers de klantbeleving in kaart voor grote nationale retailers als Sissy-Boy en Shoeby. Het bedrijf ontwikkelde een uniek performance dashboard waarmee ze kunnen uitzoeken wat er speelt binnen een organisatie. Maar ook wat er beter kan op regionaal – en vestigingsniveau. Niek:“Mystery shoppen kost veel tijd voor retailmanagers, vooral het terugkoppelingsproces. Wij hebben het performance dashboard zo ingericht dat het op verschillende niveaus te benaderen is. Het MT kan zien wat de totale ontvangst is en de locatiemanager ziet precies wat er voor zijn of haar winkel specicifiek bedoeld is en kan daar ook direct mee aan de slag gaan. Secret View ontzorgt, het bespaart een hoop tijd en voorziet de retailers tegelijkertijd van waardevolle informatie. Wij voorzien de retailers het hele jaar door van ‘feedback
prikkels’ om zichzelf te verbeteren, de ruimte voor verbetering is er namelijk altijd. Sinds de crisis in 2010 zien retailers dat ze zich moeten onderscheiden. Het is interessant om te onderzoeken hoe de strategie die zij bedenken wordt beleefd door de klant. Wij zien dat de rol van de klant steeds centraler is geworden.” Secret View bestaat uit vier personen, met ieder zijn eigen specialiteiten. “Ik voer de leiding maar zo ervaar ik dat niet. Een transparante werksfeer is belangrijk. We doen standaard de daily standup om te weten wat er speelt en hoe het gaat met de strategie die we ontwikkeld hebben en proberen na te leven.”

“Het heeft me echt tot inzichten gebracht”

Studie&werk

Een bedrijf opzetten tijdens je studie vergt energie. Niek merkte dat ook. “Het was een flinke uitdaging, en heus niet altijd even makkelijk. Toch zou ik het zo weer doen, er is geen beter moment geweest om te starten met Secret View dan tijdens mijn studie. Mijn vaste lasten waren laag en dus kon ik meer geld stoppen in de onderneming. Bovendien, ik studeerde Small Business en Retailmanagement dus het opzetten van een eigen bedrijf lag voor de hand.” Secret View bleek het perfecte eindproduct voor zijn studie. “Het heeft me echt tot inzichten gebracht omdat ik moest ‘uitzoomen’. Iets dat je als ondernemer van je eigen bedrijf niet dagelijks doet maar voor mijn afstuderen toe gedwongen werd.”

Work no play

Secret View bezorgde Niek studievertraging en vakantie heeft hij nauwelijks, maar toch gaan de downsides niet op tegen wat Secret View Niek gebracht heeft: “Ik weet waar ik het voor doe en de ‘sunny sides’ van het ondernemen waar iedereen het altijd over heeft, die kunnen er alleen zijn als je er echt keihard voor werkt. Ik was van kinds af aan heel ondernemend, wilde altijd kapitein van mijn eigen schip zijn en dat ben ik nu.”

Toekomstblik

Niek ziet ook dat het retaillandschap is veranderd, en wat betreft de toekomst van Secret View focussen ze zich dan ook op andere markten. “Wij zien ook dat V&D en DA het lastig hebben, daar zijn we niet blind voor. Wij verbreden dan ook echt onze blik, bijvoorbeeld op het gebied van online mystery shoppen. Optimalisatieslagen kun je namelijk altijd maken. En daarnaast zijn wij op eigen initiatief bezig, proactief onderzoeken uitvoeren waar we mogelijk interessante dingen uit kunnen halen.” Ook hebben ze voorzichtige internationale ambities: “Maar meer op de lange termijn. We oriënteren ons nu al wel in België en Duitsland. We starten dit jaar ook voor Ace&Tate en het ligt in de lijn der verwachting om voor hen in Duitsland ook aan de slag te gaan. Want, mystery shoppen kan overal. Ondanks culturele verschillen blijft de informatie zeer waardevol.”

Oproep

Ben jij student of starter, run je je eigen bedrijf en lijkt het je leuk om voor de rubriek In Business geïnterviewd te worden? Mail ons dan je gegevens via ons contactformulier