Jenkins & Paauwen Product Design

Editie: September-Oktober 2013 | Tekst: | Fotografie: Wiebke Wilting

Fascinatie voor het ontwerpen en bouwen zat er bij Michael Jenkins en Lauran Paauwen al vroeg in. Tijdens hun studie Industrieel ontwerpen (IO) aan de TU in Delft begon ook het ondernemerschap te kriebelen. 'We wilden onze eigen banen creëren.'

Van klussende jochies naar ondernemende ontwerpers

Als negenjarige stond Lauran al achter een draaibank te klussen en Michael probeerde met vrienden tijdens de middelbare school al voertuigen te maken. Niet verwonderlijk dus dat in 2012 het ontwerpbureau Jenkins & Paauwen Product Design (JPPD) door de twee studiegenoten werd opgericht. “Tijdens onze studieprojecten op de TU zagen we een kwaliteitsniveau dat voor bedrijven soms waardevoller en nuttiger bleek, dan wat de interne ontwerpers van een bedrijf konden realiseren. Dit kunnen wij beter, dachten wij. Als het om productontwerp gaat, maakt het niet uit hoe gek de opdracht: wij realiseren het en kunnen het hele ontwikkeltraject van abstract idee tot concreet product doorlopen.”

‘Geen opdracht is ons te gek’

Authenticiteit

Weinig andere IO-studenten besluiten om hun eigen ontwerpbureau op te starten, maar beide jongens hadden wel de drive om deze stap te nemen. Michael: “Als klein startend bureau  kunnen we de wensen van startende bedrijven goed inschatten, hebben we ook een persoonlijker en directe samenwerking met onze klanten en kunnen wij een scherp tarief bieden. Dit  onderscheidt ons in positieve zin zeker van de grotere ontwerpbureaus met hun aanzienlijk hogere kosten. Tot slot hebben wij ook een meer verfrissende blik op zaken.” Volgens Lauran zit de inspiratie vooral in het geloof dat ook hun eigen ontworpen producten verkocht gaan worden. ‘Geschiedenis schrijven’ is zijn wens. Het plan is om hun eigen producten de komende jaren in eigen beheer te lanceren. “Producten realiseren die een significante, memorabele bijdrage leveren aan het welzijn met betrekking tot de basisbehoeften van mensen. Dat mensen er blij mee zijn, hun leven er leuker of aangenamer door wordt. En natuurlijk is het een verschil of je een nieuw medisch gereedschap ontwikkelt of een design stoel, maar beide producten hebben ieder hun eigen waarde voor de samenleving.”

‘We zijn elkaars ultieme aanvulling’

Kracht als duo

In de toekomst zouden ze nog graag opdrachten doen voor grote bedrijven. “Zoals Philips en Heineken. Of opdrachten voor bedrijven in het buitenland.” De kracht ligt volgens beiden met name in het nauw samenwerken waarbij zij elkaars output enorm versterken. Michael: “Ik denk bijvoorbeeld op een breder niveau, waarbij ik graag een groot scala  aan ontwerp-aspecten onderzoek, terwijl Lauran zich meer richt op een gedetailleerder niveau en dieper in specifiekere vraagstukken duikt. We gaan op deze manier alle relevante  aspecten van het ontwerpproces af met de juiste diepgang. Echt de ultieme aanvulling.” Toch zijn beiden pas echt tevreden, als het product waarde creëert voor het leven van de klant, als ook voor de eindgebruiker.

‘We hebben een verfrissende blik op zaken’

Altijd bezig

Momenteel combineren de twee het ondernemerschap ook nog met hun studie. Lauran: “Dat is een taak apart. Snel kunnen switchen is noodzakelijk, dan hou je je focus.” Michael: “Goed plannen zodat er ook tijd overblijft voor familie en vrienden. De taken goed verdelen. En veel commitment en passie. Als IO’er blijf je altijd ideeën en oplossingen bedenken. Je stopt  eigenlijk nooit met je werk, maar wij hebben er plezier in. Dat gaat heel natuurlijk.” Als beginnende ondernemer, gelooft Lauran in het ‘willen, durven en doen’. “Als je genoeg ideeën  hebt en je bent een beetje ondernemersgezind, dan is het een top combinatie. Wel zul je vastberaden en gemotiveerd moeten blijven om door te kunnen blijven gaan in goede en slechte  tijden.” Samenwerkingsverbanden waarbij je verschillende visies kunt gaan koppelen, leiden vaak tot de beste ideeën die toekomst kunnen schrijven, vinden beiden. Michael: “Uiteindelijk willen wij fulltime voor onszelf aan de slag gaan, waarbij wij ook werk voor andere ontwerpers binnen ons bedrijf kunnen creëren.” Aan toekomstplannen en ambities  hebben de jongens van ontwerpbureau JPPD overduidelijk geen tekort. “Maar eerst afstuderen.”

Oproep

Ben jij student of starter, run je je eigen bedrijf en lijkt het je leuk om voor de rubriek In Business geïnterviewd te worden? Mail ons dan je gegevens via ons contactformulier