Het Nieuwe Werken in de assurantie

Editie: Juli 2013 | Tekst: | Fotografie: iStock

Dat het assurantie vak niet alleen maar oud en stoffig hoeft te zijn bewijst Ralph van Ginkel. Zijn bedrijf Benefits-Plaza brengt niet alleen innovatie op het gebied van administratieve processen ook de werksfeer is jong en verfrissend.

Ralph van Ginkel

Ralph van Ginkel
  • Leeftijd: 40 jaar
  • Studie: Diverse branche assurantie diploma's
  • Functie: Directeur Benefits-Plaza
  • Bedrijf: Benefits-Plaza
  • Website: Benefits-Plaza.nl

‘Thuiswerken is alleen goed om het fileprobleem op te lossen’

Werkzaam als assurantie intermediair zag Ralph dat  de collectieve werknemersverzekeringen die ze verkochten aan werkgevers een hoop administratief werk met zich meebrachten. “Bij elke wijziging in het personeelsbestand moest een werkgever uitzoeken welke specifieke gevolgen dat had voor zijn premies en welke wijzigingen hij moest doorgeven aan de verzekeraars. Veel werkgevers zochten ondersteuning hiervoor bij hun intermediair of administratiekantoor en zelf was het intensieve en handmatige uitzoekwerk iets waar ik helemaal gek van werd. In deze tijd met onze kennis van technologie bovendien ook geheel  onnodig naar mijn mening. Daarom bedacht ik dat er een onafhankelijk platform zou moeten komen waar werkgevers zelf hun wijzigingen konden aangeven. Alle gevolgen hiervan zouden vervolgens direct duidelijk moeten zijn en ook zou het zo moeten zijn dat de juiste informatie automatisch bij de verzekeraars terechtkomt.”

‘De assurantiebranche sexy en uitdagend? Het kan!’

Dat idee resulteerde in 2004 in de oprichting van Benefits-Plaza. In 2007 besloot Ralph defi nitief uit het assurantievak te stappen door zijn assurantie intermediair te verkopen om zodoende zich volledig te richten op Benefits-Plaza.

Verdubbeling

Bij Benefits-Plaza werken natuurlijk een aantal technische mensen die de software bouwen, maar verder werken er juist mensen met assurantie kennis, omdat zij de taal spreken van de gebruikers van de app. “We zijn met een betrekkelijk klein team, al zijn we afgelopen jaar in het aantal medewerkers verdubbeld. We zijn van 6 naar 13 werknemers gegaan en ik verwacht volgend jaar  opnieuw een stijging.” Wat betreft het aantal werkervaring van zijn medewerkers heeft Ralph een duidelijke voorkeur. “Ik werk graag met jonge mensen. De starters en young professionals van nu zij opgegroeid met computers, vragen of iemand verstand heeft van Word of Excel is een onnodige vraag. Deze generatie is gewend om processen te combineren met kennis, hebben inzichtelijk vermogen en gebruiken verschillende communicatiemiddelen. Mensen met die basis kan ik verder opleiden zodat ze hier kunnen ontwikkelen. Al meerdere youg professionals zijn daarom direct na hun school bij ons aan de slag gegaan. ” De groei  van het aantal werknemers is het gevolg van het succes van de software. “Ons klantenbestand bestaat inmiddels uit assurantie  intermediairs, verzekeraars, werkgevers, maar ook accountants maken gebruik van onze software, omdat de portal geheel naar eigen wensen is in te richten.” Benefits-Plaza bedient inmiddels een aantal grote spelers in de markt en is zelfs marktleider in het top 100 employee benefits broker segment. “Dat maakt Benefits-Plaza voor young professionals natuurlijk een aantrekkelijke werkgever”, aldus Ralph.

‘Als bedrijf presteer je beter als je als team beter wordt’

Het Nieuwe Werken

Als bedrijf presteer je beter als je als team beter wordt. Met die bedrijfsfilosofie runt Ralph Benefits-Plaza. “Ik geloof dan ook niet in flexwerken. Thuiswerken is alleen goed om het fileprobleem op te lossen. Je moet juist als team bij elkaar zitten, zodat je elkaar kunt helpen en versterken. Maar ik vind het wel belangrijk dat die werkomgeving vervolgens ook prettig is om in te werken.” Het kantoor van Benefits-Plaza in Rotterdam is dan ook niet alledaags te noemen. “We hebben sindskort een heel gaaf monumentaal pand betrokken in het Scheepvaartkwartier, dat we helemaal hebben verbouwd, maar met behoud van alle oude elementen. We zijn volledig multimediaal en in alle ruimtes hangen grote Samsung schermen. Er zit een grote keuken in zodat je ’s avonds een  lekker pasta kunt maken. Voor wie wilt trainen is er is een sportruimte mét douches, dus sporten is ook mogelijk in de ochtend of  in je pauze. Het is juist geen bedrijfspand waar je langs een portier moet of waar je je opgesloten voelt als je een keer wat langere  dagen moet maken. Dit is in mijn ogen echt het nieuwe werken.” Geen administratieve werkhouding dat is wat Ralph zijn  medewerkers in return vraagt.

‘Deze generatie kan processen combineren met kennis’

Traag & oubollig

De assurantie branche heeft het de afgelopen tijd zwaar te verduren gehad. Al is dat volgens Ralph iets wat de branche zichzelf hebben aangedaan. “Het is tijd dat interne processen veranderen en het old school denken stopt.” Hij noemt de branche ‘traag en  veelal oubollig’ en is dan ook blij dat hij zelf deze switch heeft gemaakt en nu werkt als leverancier aan de branche. “Je hebt de  kennis nodig om te levelen met je klanten, je hebt te maken met dezelfde onderwerpen, maar bent niet gevangen in een trage  organisatie. Je zou kunnen zeggen: de lusten, maar niet de lasten. Met Benefits-Plaza hebben we het werken in de assurantie  branche weer sexy en uitdagend gemaakt voor young professionals.”