Financieren met crowdfunding

Editie: Juli 2013 | Tekst:

Geen lening van de bank, maar je financiering rond krijgen omdat mensen geloven in je product of concept. Crowdfunding groeit explosief en lijkt nu ook in Nederland langzaam aan voet aan de grond te krijgen.

‘Een grote groep zorgt samen voor de financiering’

Crowdfunding ontstond, hoe kan het ook bijna anders, in de Verenigde Staten. Het was in eerste instantie een manier die vooral gebruikt werd door artiesten, maar inmiddels wordt het breed ingezet voor uiteenlopende doeleinden. Het principe is simpel. Ondernemers plaatsen hun project online en ieder die in dit project gelooft kan hierin investeren. Het investeringsbedrag bepaal  je zelf en zelfs een klein bedrag van een tientje wordt vaak al gewaardeerd. Zo zorgt een grote groep mensen uiteindelijk voor de  gehele financiering. De financiering kan verschillende vormen aannemen. Dit kan zijn een donatie, maar vaker geldt je bijdrage als een investering en krijg je als funder ook daadwerkelijk iets terug voor je financiele steun. Het kan zijn dat je jouw geld terugkrijgt in de vorm van een product, maar in andere gevallen kun je ook je investering met rendement terugverdienen. Ook geven de initiatiefnemers vaak extra’s weg, die veelal leuker worden naarmate je investeringsbedrag oploopt.

‘10% van de campagnes die online staan halen hun goal’

14 miljoen euro

In 2012 werd in Nederland voor €14 miljoen via crowdfunding gefinancierd. Dat is meer dan de twee jaar ervoor toen €2,5 miljoen en €0,5 miljoen werd opgehaald. Dat blijkt uit een onderzoek dat begin dit jaar is uitgevoerd door crowdfunding adviesbureau Douw&Koren. “De groei van crowdfunding is enerzijds te danken aan de afname van financiering door subsidie  verstrekkers en banken. Anderzijds is het te danken aan de meerwaarde die crowdfunding biedt in de vorm van zichtbaarheid en betrokkenheid van een groot aantal financiers.”, zegt Gijsbert Koren van Douw&Koren als toelichting het onderzoek.

UCreate3D

UCreate3D

In 4 weken tijd haalden Vincent van de Poll en Koen Munneke via IndieGoGo 25.000 dollar op voor hun 3D-printbedrijf Ucreate3D. Het eerste  product dat het bedrijf gaat aanbieden zijn gepersonaliseerde hoesjes voor 20 smartphones en tablets.

Vincent van de Poll, mede-oprichter Ucreate3D: “In San Francisco, waar ik woon en werk, is Crowdfunding een normaal begrip, maar dit was onze eerste campagne. We hebben een groot gedeelte zelf gefi nancierd, maar hadden meer kapitaal nodig om  (sneller) stappen te maken. Er staan zoveel campagnes online die niet eens 10% van hun goal halen. Je hebt dan of een heel slecht idee, slechte marketing of geen strategie gehad. We hebben daarom de campagne en onze strategie tot in de puntjes voorbereid en uitgedacht. Deze zomer zullen we de producten leveren. Voor daarna hebben we leuke productideeën op de plank liggen, we zijn bezig met samenwerkingen met grote merken en we willen zo snel mogelijk uitbreiden naar verschillende talen. First things first, eerst de orders van IndieGoGo uitleveren!”

The Belll

The Belll

The Belll is een fietsbel, die tegen een stootje kan, toeristen aan de kant laat gaan en bovendien een toffe eyecatcher op je fiets is. Binnen een week kreeg ontwerpbureau Veeel via Kickstarter al voor ruim € 5.000 steun voor The Belll, het doel is € 25.000.

Peter Veldhoven, mede-oprichter Veeel: “Meestal dragen wij een product zodra het ontwerp af is over aan een ondernemer, maar nu vonden we het wel leuk om met The Belll zelf de vervolgstappen te maken. Wie het een leuk product lijkt, kan via Kickstarter vast een bestelling plaatsen, als we genoeg bestellingen binnen hebben gaat The Belll er ook echt komen. Deze crowdfunding actie is in de eerste plaats bedoeld om financiering voor de productie te krijgen, maar het is ook een manier om in deze fase al te zien of er markt is voor een product. In Nederland is Kickstarter nog niet zo groot, maar internationaal wel al veel bekender. Dat geeft ook weer nieuwe waardevolle marktinzichten. We zijn al benaderd door ondernemers die interesse hebben om The Belll lokaal op de markt te brengen. Dat is natuurlijk een leuk bijkomend voordeel.”

Wil jij zelf een Belll op je fiets? Zorg dan dat het project voldoende financiering haalt en plaats vast een bestelling. Ga naar kickstarter.com en zoek op Belll. Het project loopt nog tot 21 juli.

Breekjaar

Breekjaar

In zes weken investeerden 110 mensen een totaalbedrag van €15.000 in Breekjaar via Crowdaboutnow. Breekjaar is de oplossing voor twijfelende jongeren. Een betaalbaar, inspirerend en doelgericht tussenjaar dat leidt tot een gemotiveerde keuze.

Anke van Donkersgoed, oprichter Breekjaar: “De keuze voor crowdfunding was eigenlijk een logische stap, omdat Breekjaar echt een project van de crowd is. We zijn het met vijf mensen begonnen, maar na een aantal open avonden hadden we al 150 mensen om ons heen verzameld die zich op enige wijze wilde inzetten voor Breekjaar. Toch was het best spannend om geld te  vragen, want dat is voor mensen toch net anders dan spullen, middelen of tijd. Bij ons gaat het niet om een donatie, maar om een investering. Na drie jaar krijg je dan ook je investering terug met rendement. Ik denk zelf ook dat dat de kracht is van deze manier van  financieren. Alle funders zijn meteen ambassadeur van het project. Ze hebben er belang bij dat het slaagt.”

Jaimy-Gayle van de Wal

Jaimy-Gayle van de Wal

Om de stap te zetten naar de top van het internationale vrouwentennis heeft Jaimy-Gayle van de Wal een crowdfunding campagne gestart met als doel om €20.000 op te halen om zo haar weg naar de top te financieren.

Peter goedbloed, manager Jaimy: “De komende jaren kan ze het fundament leggen voor een mooie, lange carrière. Omdat via de tennisbond KNLTB geen geld vrijgemaakt kan worden voor speelsters als Jaimy, zijn we op zoek gegaan naar alternatieve manieren om financiële steun te krijgen. Met Sportdelen hebben we een partner gevonden die innovatief denkt en zijn nek uit wil steken voor Nederlands sporttalent. We zijn heel blij met deze samenwerking en hopen samen de basis te leggen voor nieuw Nederlands tennissucces.”

Wil jij in Jaimy investeren? De campagne loopt nog.