Crowdfunding is booming

Editie: Februari-Maart 2016 | Tekst: | Fotografie: IStock, DasMag, omapost

Crowdfunding is booming. In 2015 is het totaalbedrag aan crowdfundingsacties verdubbelt, van 63 miljoen in 2014 naar 128 miljoen. En het meest opvallende is: het geld kwam vooral terecht bij ondernemers. In totaal ongeveer 108 miljoen euro, dat is zo’n kleine 90.000 euro per ondernemer. Zo ook het project van Toine Donk en Daniël van der Meer: DasMag, een uitgeverij. Zij haalden 190.000 euro op door crowdfunding. En toch blijven de creatieve initiatieven het ook goed doen. Afgelopen jaar hebben we een kleine 10 miljoen geïnvesteerd in creatieve projecten. Wilbert van de Kamp heeft zo’n creatief project. Hij bedacht de dienst omapost, waarvoor hij begin 2016 een crowdfundingsactie gaat lanceren.

crowdfunding

‘Wij hebben een duidelijk doel voor ogen’

Een succesvolle boekenuitgeverij starten anno 2016, daar heb je lef voor nodig. Toine Donk(34) en Daniël van der Meer(29) hadden dat en wilden zo snel mogelijk aan de slag. Maar een startkapitaal, daar moest nog wel voor gezorgd worden. Dus ging in oktober 2015 hun grootse crowdfundingscampagne live. Het resultaat: 190.000 euro en 3000 investeerders.
Het bedrijf van de twee is inmiddels uitgegroeid tot een echt merk. Naast publicaties van literair tijdschrift Das Magazin organiseren Toine en Daniël al jaren goed bezochte en vooral heel populaire leesclubs. Ook bedachten ze Literaturfest, een literaire avond waar bekende schrijvers als Herman Koch en Peter Buwalda aanschuiven en waar er naderhand tot in de vroege uurtjes feest wordt gevierd. Het idee voor DasMag ontwikkelde zich in die periode. “Een kleine twee jaar geleden, tijdens gesprekken met auteurs, kregen wij het idee voor een uitgeverij. Het beginnen van DasMag had vooral te maken met onze eigen ervaringen met uitgeverijen: die waren niet heel goed.”
Toine en Daniël maakten een plan om DasMag te financieren. “We dachten: als we dit willen dan moeten we niet met een bank gaan praten want dat duurt te lang. Dus hebben we soortgelijke ondernemers opgezocht waar voor ons een investeringskans lag.” Ze hebben steun gekregen van o.a. Arjen Lubach, schrijver Arnon Grunberg en Kees de Koning van het platenlabel TopNotch. “Crowdfunding was voor ons heel logisch. Zeker omdat we goed zijn in het bereiken van een grote doelgroep.”aldus Daniël. “Maar,” vervolgt Toine, “je kunt zoiets echt maar één keer doen. Dus daarom moet je een goed verhaal hebben, je goed voorbereiden en je vooral niet generen. Je moet er echt voor gaan. Daarnaast is het bij een crowdfunding ook heel belangrijk hoe je het brengt, je moet mensen niet het gevoel geven dat ze iets wat ‘noodlijdend’ is moeten oplossen. Je moet een soort elan creëren.”

Moment suprême

Een belangrijk aspect van crowdfunding is volgens het ondernemersduo je momentum pakken. “Tot het moment suprême hadden we geheimhouding. We vertelden niemand over ons project. Zodat toen we gingen starten in oktober, we in één keer konden knallen.” aldus Daniël. Daarnaast hebben ze naar eigen zeggen geluk gehad. Toine en Daniel hebben de afgelopen jaren een flinke groep mensen om zich heen verzameld, die willen dat het goed met ze gaat. De achterban is dus groot, en aan aandacht voor crowdfunding geen gebrek. Binnen mum van tijd was het een ‘lopend vuurtje’. Op Facebook en Twitter stroomden de feeds en timelines vol en Nu.nl pakte de lancering van de uitgeverij op als headline. Daniël: “Wij zaten al om 06:00 achter onze laptops, want naast het ‘live gaan’ van onze actie stond er die ochtend een interview in de krant waarin we onze ideeën en plannen vertelden, en ook welke auteurs zich al bij ons hadden aangesloten. Rond een uur of negen kwam de media-aandacht op gang en kregen we ook de eerste reacties en berichten. Ook zagen we toen de eerste bedragen binnenkomen, en werd het wel heel ‘echt’.”

Duurzame organisatie

Met het bedrag van 190.000 euro denken Toine en Daniël nu serieus mee te kunnen doen in het uitgeven. Al blijft het natuurlijk een voorwaarde dat je boeken verkoopt. Maar dat geldt voor elke uitgeverij. Tegelijkertijd werken ze niet alleen aan het maken van boeken maar kijken ze ook naar de toekomst van het merk DasMag. Toine: “We hebben een duidelijk doel voor ogen, we willen een duurzame organisatie opbouwen door het verder uitbouwen van de uitgeverij, het internationaliseren van Das Magazin en andere projecten. Dat doel, dat geeft ons rust.”
dasmag

‘Je moet stilstaan bij wat je meemaakt’

Wilbert van de Kamp (27) is coördinator bij de Youth Food Academie. Hij schrijft en vertelt verhalen over eten en de productie ervan. Vorig jaar zette hij omapost op. Dat wat zijn bezigheden verbindt is ‘bewustwording’. “Eten is voor mij het middel om mensen bewust te maken van wat ze doen. omapost is dat ook.”
Omapost is een online dienst waarmee automatisch een keer per maand een foto van je telefoon gestuurd wordt naar je oma via de post. “Want hoe kan je je oma nou goed laten weten wat je doet?”aldus Wilbert. Het idee voor omapost kreeg hij tijdens een Startupweekend in Groningen. Samen met een groep van acht personen maakte hij dat weekend een ‘drukproef’ van het eerste businessplan.Toch vond Wilbert dat het bedrijf meer ‘lean & mean’ moest worden. Korte lijnen en een klein flexibel team. Zodat ze niet te lang in de ideeënfase zouden blijven hangen maar juist aan de slag konden gaan. “Naast onze eigen banen en verplichtingen hadden we gewoon te weinig tijd om vol voor omapost te gaan waardoor het niet opschoot. Toen heb ik projectmanager Lian gevraagd om de boel op de rit te krijgen. Zij zag direct wat er moest gebeuren.” Wilbert en zijn team kiezen voor crowdfunding, zodat ze in 2016 een gezonde start met het bedrijf kunnen maken.

Crowdfunding

Begin februari start omapost een crowdfundings-actie, om de startup niet alleen van een startkapitaal te voorzien maar vooral ook om te kijken hoeveel animo er is: “We merkten dat zelfs zonder enige vorm van marketing er al tientallen mensen geïnteresseerd waren in het idee. Dat zette ons aan het denken, want hoe zou dit bijvoorbeeld uit gaan pakken als we een campagne zouden starten? Daarom moeten we slimme kanalen gebruiken. Crowdfunding kan ons net dat duwtje in de rug geven dat we nodig hebben. Omapost is iets waar iedereen zich eigenaar van moet voelen. We willen ervoor zorgen dat de eenzaamheid onder ouderen afneemt, en dat moet nu gebeuren. Dan kan ik wel een bank benaderen maar ik vind dat iedereen moet helpen om er nu iets aan te doen.” Inmiddels heeft Wilbert al diverse partijen aan zich weten te binden: “Sandd en Innocent Smoothies waren direct enthousiast. Met Sandd gingen we een samenwerking aan, zij gunnen ons dat het bedrijf kan bestaan, wij hebben iemand toegewezen gekregen die echt begrijpt wat het bedrijf inhoudt en ook groeikansen ziet voor omapost.” Daarnaast is het bereiken van de juiste doelgroep ook belangrijk. “We gaan sleutelfiguren benaderen om ervoor te zorgen dat we jongeren goed kunnen bereiken. Gebruikers moeten het daarna vanuit enthousiasme voor omapost verder kunnen promoten.” Het doel van de actie: 20.000 euro. En wat de donateurs voor een bijdrage retour krijgen? Wilbert: “Van een vermelding op onze behangrol of fame (wekelijkse publicatie op Instagram) tot een diner dat ik voor je kook naar het recept van mijn oma (bij een bijdrage van 1500 euro). De minimale donatie is 10 euro, voor dat bedrag steun je niet alleen omapost maar krijg je ook credits voor het versturen van één kaartje en een uitlegboekje voor je oma.”

omapost

Toekomstplannen

Naast de website zal er een app komen, die de online dienst kan ondersteunen en het gebruik kan vergemakkelijken. “In de app zal je per maand een melding krijgen om een foto te gaan versturen, je kiest een foto uit je telefoon of maakt er een speciaal voor je oma. Vervolgens moet je zelf een tekstje schrijven. De betrokkenheid wordt op deze manier vergroot. Iemand moet een halve minuut de tijd nemen om na te denken wat hij of zij opstuurt.” Het is een ambitieus plan, maar Wilbert blijft nuchter. “Kijk, zelfs al verdien ik niets, dat geeft niet. Ik wil gewoon dat het bestaat. Tegenwoordig vinden we het delen van ons leven met elkaar heel belangrijk, maar een fysiek kaartje voelt toch heel anders dan een Instagram-post. Het gaat mij om de diepere vorm van verbinding, je moet stilstaan bij wat je meemaakt.”
Ook omapost steunen?
Zie www.omapost.nl
omapost