Werken met merken

Editie: September-Oktober 2013 | Tekst: | Fotografie: iStock

Hoe is het om te werken met producten die iedereen kent? Wat heb je nodig om in de dynamische wereld van de consumentengoederen aan de slag te gaan? En welke uitdagingen kun je verwachten in een baan binnen de FMCG? Memory Magazine sprak met starters en recruiters van verschillende bedrijven binnen deze sector en zocht het voor je uit.

Soraya Hoetmer

Soraya Hoetmer
  • Leeftijd: 25 jaar
  • Studie: Master Marketing, Mediastyling, Bachelor Business Studies
  • Opleidingsinstituut: VU, Academie Artemis Amsterdam, Tilburg University
  • Functie: Junior Brand Manager
  • Werkgever: Henkel Beauty Care

Stefanie Hamers

Stefanie Hamers
  • Leeftijd: 29 jaar
  • Studie: Personeel & Arbeid
  • Opleidingsinstituut: Hogeschool Utrecht
  • Functie: Recruiter
  • Werkgever: D.E MASTER BLENDERS 1753

Annelien van der Hoek

Annelien van der Hoek
  • Leeftijd: 37 jaar
  • Studie: Arbeid- en Organisatie Psychologie
  • Opleidingsinstituut: Universiteit Leiden
  • Functie: Corporate Recruiter
  • Werkgever: FrieslandCampina

Casper Haarmans

Casper Haarmans
  • Leeftijd: 27 jaar
  • Studie: Marketing Management en Commerciële Economie
  • Opleidingsinstituut: Tilburg University en Hogeschool Utrecht
  • Functie: Junior Accountmanager
  • Werkgever: Cloetta Holland

‘Nieuwe producten volgen elkaar snel op’

Starter Soraya Hoetmer

“Van kleins af aan ben ik al erg geïnteresseerd in schoonheid. Na mijn economische bachelor koos ik voor de creatieve opleiding Mediastyling zodat ik naast mijn theoretische ook mijn creatieve kant ontwikkelde. Na een stage bij L’Oréal wist ik helemaal zeker dat ik in de FMCG op mijn plek ben! Ik werk nu zeven maanden bij Henkel. Voor mijn werk kom ik veel in België, voor vergaderingen met collega’s, maar ook bij klanten. Mijn baan voelt heel vrij, als ik thuis wil werken kan dat en ook qua planning heb ik veel vrijheid. Toen ik net bij Henkel startte, heb ik wel even moeten zoeken waar de prioriteiten lagen en hoeveel tijd ik waaraan kon besteden, maar ik zit er nu helemaal in.”

‘De beauty-industrie is erg gevoelig voor trends’

“De beauty-industrie is erg gevoelig voor trends. Vaak zie je een nieuwe haarstijl, zoals nu de Ombre-look, eerst bij celebrities en vervolgens wordt die breed opgepikt. Deze sector en de hele FMCG is zeer innovatief. Marketing speelt een cruciale rol bij het creëren van vraag. Ik vind het uitdagend om campagnes te bedenken die zowel de kapper als consument aanspreken. Een mooi project waaraan ik nu werk, is de brand development voor Indola. De positionering van dit haarverzorgingsmerk is nog niet optimaal, wat vanuit marketingoogpunt wel cruciaal is. Ik heb een meeting georganiseerd met collega’s van marketing, sales en het management van onze academy (daar trainen we kappers) waarin we besproken hebben hoe we dit issue kunnen aanpakken en hierop ligt nu mijn focus.”

‘Marketing speelt een cruciale rol’

Recruiter Stefanie Hamers

“Wat mij zo aanspreekt aan de FMCG is de dynamiek; nieuwe producten volgen elkaar snel op en dus moet je in deze branche snel kunnen schakelen en continu innoveren. Ik zit bij D.E MASTER BLENDERS 1753 met veel talent aan tafel en heb contact met alle lagen binnen het bedrijf, dat maakt mijn werk erg interessant. Binnen onze organisatie heerst een open en informele sfeer. Voor de starters vacatures zoeken we kandidaten met ondernemerschap en ambitie, die resultaatgericht en innovatief zijn. Bij D.E MASTER BLENDERS 1753 werken teamspelers met een passie voor ons product.”

‘Ik ben altijd trots als ik onze producten tegen kom’

“Je moet staan voor de kwaliteit van onze producten, voor de 260 jaar ervaring in het branden van koffi e en dat kunnen uitdragen. Het  draait bij onze producten om beleving en de toegevoegde waarde, die moet je voelen en kunnen overbrengen. Ik ben altijd trots als ik de producten van D.E MASTER BLENDERS 1753 ergens tegen kom. Het is mooi om te zien dat echt iedereen, of het nu een manager is of een medewerker uit de fabriek, met passie over onze producten praat. We hebben mooie  A-merken zoals: Douwe Egberts, Senseo Sarista, Pickwick, Piazza d’Oro en Tea forté. En we zijn ook trots op de Coffee Company en onze D.E Cafés. Dit alles bij elkaar maakt D.E MASTER BLENDERS 1753 een mooi bedrijf om voor te werken.”

‘In deze branche moet je snel kunnen schakelen en continu innoveren’

Recruiter Annelien van der Hoek

“Veel expertise binnen de zuivelmultinational Royal FrieslandCampina is geworteld in Nederland, dus ook voor starters in onder andere marketing en techniek in Nederland is het een uitdagend bedrijf. We selecteren alle nieuwe medewerkers op de kernwaarden: samenwerking, ondernemerschap en resultaatgerichtheid. Starters moeten in staat zijn snel en zelfstandig te kunnen werken. Natuurlijk bieden we begeleiding en structuur, maar zelfredzaamheid, op mensen af durven stappen en bouwen aan een eigen intern netwerk, zijn capaciteiten die je echt moet hebben. Typisch voor de FMCG is dat je in staat moet zijn de snelheid en dynamiek bij te benen.”

‘Je moet de snelheid en dynamiek kunnen bijbenen’

“Bij FrieslandCampina telt dit zwaar, omdat we een jong bedrijf zijn dat 4,5 jaar geleden door een fusie is ontstaan. Grote uitdagingen voor de komende jaren zijn groei en waardecreatie. Het gaat hierbij om groei van de onderneming en het tot maximale waarde brengen van alle melk die door de leden-melkveehouders van de coöperatie wordt geproduceerd. Ik werk sinds 1,5 jaar bij FrieslandCampina en kwam hier terecht toen ik me oriënteerde op een overstap naar een grote organisatie die tastbare producten maakt. Wat het – naast de plezierige werksfeer – voor mij interessant maakt om hier te werken, is enerzijds de internationale scope (we zijn in ruim 100 landen actief) en anderzijds de zichtbaarheid van onze merken in het dagelijkse leven. Bijvoorbeeld op de terrassen waar parasols staan van Chocomel, maar ook bij familie en vrienden in de koelkast. En als zij andere zuivelmerken hebben staan dan zeg ik daar natuurlijk iets van, haha!”

‘Groei en waardecreatie zijn de grote uitdagingen’

Starter Casper Haarmans

“De FMCG is een dynamische branche en dat maakt het voor mij een heel leuke branche om in te werken. Je moet snel kunnen schakelen en overzicht kunnen houden. Een ander leuk aspect is dat iedereen de producten kent. De merken Red Band, Sportlife en Venco roepen een gevoel op bij mensen. Vrienden Whats’appen me bijvoorbeeld als ze een zak Red Band Fruitduo’s kopen en klagen steen en been als ik geen snoep in huis heb. Als Junior Account Manager ben ik verantwoordelijk voor de winkelformules Plus, Boni en Poiesz. Mijn werkzaamheden doe ik vanaf het hoofdkantoor, maar ik ben vaak in de winkels om te kijken en voelen wat er in het supermarktkanaal speelt.”

‘Vrienden whats’appen me als ze een zak Red Band Fruitduo’s kopen’

“Samen met mijn klanten ontwikkel ik accountplannen om via groei in onze merken de omzet van de zoetwarencategorie te laten groeien. Dagelijks ben ik bezig met promoties, schapadvies en de introductie van nieuwe producten. Ik werk in een jong team; we werken hard, leren veel van elkaar en hebben nog veel plezier ook. Een studiedag in de bibliotheek vond ik vaak saai, maar mijn werkdagen bij Cloetta Holland vliegen echt om. Ik vind het prettig dat ook de mening van starters hier erg gewaardeerd wordt en meegenomen wordt in de besluitvorming. Zo kan ik over een kleine drie maanden het resultaat zien van een door mij bedachte actie bij Plus en dat vind ik natuurlijk erg spannend! De mooiste actie waaraan ik dit jaar gewerkt heb, is de lancering van de Willem-Alexander-verpakking voor King Pepermunt. Tijdens een busreis met collega’s naar een wintersportgebied hoorden we dat Willem-Alexander koning zou worden en bedachten we de unieke Alex-verpakking voor King Pepermunt. Die vloog vervolgend de winkels uit en kreeg veel media-aandacht.”