The Coffee Lab

Editie: September-Oktober 2012 | Tekst: | Fotografie: Rien Meulman

Je product blijven innoveren is belangrijk. Zeker in de FMCG waar de concurrentie moordend is. Koffieketen Starbucks weet hoe het werkt: sinds kort is er een concept store in Amsterdam, een soort lab waar nieuwe producten worden uitgeprobeerd. Memory Magazine ging er heen voor een koffie tasting.

Jeroen Bol

Jeroen Bol
  • Functie: Storemanager bij Starbucks The Bank
  • Werkgever: Starbucks
  • Favo koffie: Grande cappuccino
  • Meest verkocht in The Bank: Latte

Coffee fact

In het Amsterdamse havengebied staat de enige Starbucks branderij buiten de VS, goed voor zeven miljoen kilo koffie per jaar.

Bij binnenkomst in de Starbucks aan het Rembrandtplein merk ik het al. Hier wordt de ‘Starbucks experience’ tot leven gebracht. Deze grootste vestiging van Europa, een winkel van 430m2, wordt ‘The Bank’ genoemd omdat het in een voormalig bankgebouw zit. Het is een testcase voor aparte, exclusieve koffiesoorten, brouwmethodes en voedselconcepten. In een puur Hollandse  inrichting (Delfts blauwe tegeltjes, speculaasvormen en fietsbanden aan de muur) en met een muurschildering die de geschiedenis van de Nederlandse koffiehandelaren vertelt, kun je je latte drinken en nieuwe producten proberen.

‘Slow coffee is een trend’

Clover

Middelpunt is een Slow Coffee Theater waarin koffie wordt gezet. Geen latte of cappucino, maar zwart. Met filter (‘slow pour over’ genoemd), cafetière of Clover machine wordt zwarte koffie gezet van zogenaamde Reserve koffiebonen. Slow coffee is een trend die haaks staat op de snelle espresso koffiecultuur en wordt in The Bank onder andere gemaakt met de Clover, omschreven als een van de belangrijkste innovaties in het brouwen van koffie sinds de invoering van de espressomachine. “Je vindt ‘m nergens anders in Europa, alleen hier”, vertelt storemanager Jeroen Bol trots. “Dat geldt ook voor de Reserve koffiebonen die hiervoor worden  gebruikt. Koffie wordt zo een beleving, gericht op de smaak van exclusieve bonen en melanges. Koffie, precies zoals hij of zij dat lekker vindt.” Ik, koffieliefhebber en goed voor ministens 7 bakken per dag (cappuccino of filter met melk), ben benieuwd naar  wat dat koffiewonder kan. De machine ziet er imponerend uit. Ik kies een smaak (Kona Hawaii uit de Reserve range) en wacht af.  Het begint met het afmeten van de bonen op een weegschaal. Daarna worden ze gemalen en gaat de koffie op het metalen filter  van de machine. Water erbij, roeren en het mengsel 30 seconden laten intrekken. Daarna doet de Clover waar hij beroemd om is,  goede koffie zetten. “That’s quite a science”, zegt een Amerikaanse toerist die toe staat te kijken. De koffie-op-maat ruikt heerlijk,  smaakt prima, maar is heel eerlijk een tikje te bitter voor mij. Doe mij maar een grande cappuccino!

Starbucks: The coffee lab

Coffee experience

De koffiemultinational uit Seattle introduceerde woorden als barista, frappuccino en venti en veroverde de afgelopen 40 jaar de wereld. Wereldwijd zijn er ruim 17.000 vestigingen en ook in Nederland komen er steeds meer bij. Starbucks koffie wordt  geschonken in de Fyra treinen, op de Erasmus Universiteit en het merk is sinds kort ook in het koelvak van de supermarkt te vinden. De koffie-ervaring verspreiden is hiermee gelukt. Jeroen: “Wat steeds belangrijker wordt is de lokale ervaring. Geen standaardinrichting meer, het interieur wordt aangepast aan het land. In dit filiaal zijn de balie en koffiemachines lager waardoor de barista’s meer contact hebben met de klant. Ieder filiaal heeft daarnaast zijn eigen koffiespecials en hapjes. We merken dat dit wordt gewaardeerd. Niet alleen door Nederlanders, Amerikaanse toeristen bijvoorbeeld vinden de sfeer en uitstraling geweldig.” 

‘De lokale ervaring wordt steeds belangrijker’

Ook nieuw in de concept store zijn de voedselconcepten die door de barista’s zelf worden gebakken. Ook worden er regelmatig  nieuwe drankjes geïntroduceerd, zoals de juice frappuccino’s deze zomer. De concepten die een succes worden bij The Bank  worden internationaal uitgerold.

Refreshers

Slow coffee, juice frappuccino’s, verse koekjes… En er zit meer aan te komen. Starbucks blijft innoveren. Inmiddels rolt het bedrijf zijn nieuwste productlijn, de refreshers (een koffiefruitmix op basis van groene koffiebonen), ook internationaal uit. Helaas kun je deze koffie ‘die niet naar koffie smaakt’ nog niet in ons land kopen. De frappuccino die sinds 1995 wordt verkocht bleek een gigasucces, wie weet gaat het met de refresher ook die kant op.

Starbucks facts

  • 1971: 1 winkel in Seatlle
  • 1991: 116 winkels in de VS
  • 1996: Opening eerste filiaal buiten Noord Amerika (japan en Singapore)
  • 2007: 15.011 winkels in de VS. Opening eerste filiaal in Nederland, op Schiphol. Daarna filialen op Amsterdam CS, Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Bijlmer-Arena, Amsterdam Zuid-WTC, Nijmegen CS, Leiden CS, Den Haag CS, Hilversum, Utrecht CS en Groningen CS
  • 2011: 17.244 winkels in de VS. Opening van de eerste neighborhood stores in Amsterdam, Beethovenstraat en Leidse Straat.
  • 2012: Amsterdam, The Bank, filiaal in het Double Tree by Hilton en de eerste vestiging langs de autosnelweg in de Meern.