Rollende keukens: Tessa’s Food-Trucks en De Espressobus

Editie: September-Oktober 2012 | Tekst: | Fotografie: Tessa Peters, Lex Wenneker

Vrachtwagens, bakfietsen, oldtimers omgetoverd tot mobiele keuken. Steeds vaker zien we in Nederland allerlei variaties van de Food Truck, een trend die uit de VS is overgekomen. Twee jonge ondernemers vertellen over hun eigen mobiele horecaonderneming.

Tessa Peters

Tessa Peters
  • Leeftijd: 22 jaar
  • Studie: Office Management.
  • Passie: Lekker dansen met vriendinnen om de drukke week van me af te zetten.
  • Functie: Eigenaar Tessa's Food-Trucks
  • Bedrijf: Tessa's Food-Trucks
  • Website: Website Tessa's Food-Trucks

Lex Wenneker

Lex Wenneker
  • Leeftijd: 26 jaar
  • Studie: MER, makelaarsopleiding
  • Passie: Koffie, surfen en klimmen.
  • Functie: Eigenaar De Espressobus
  • Bedrijf: De Espressobus
  • Website: De Espressobus

Tessa’s Food-Trucks

“Na mijn studie was ik nog een beetje zoekende wat ik zou willen, tot ik op televisie een reportage zag over food trucks in New York. Ik had nog nooit van het fenomeen gehoord, maar ik was direct enthousiast. Ik zag er wel iets in om de food truck naar Nederland te halen. Kort daarna ben ik naar New York en LA gegaan om daar met verschillende food truck eigenaren te spreken, hun ervaringen en motivatie te horen en inspiratie op te doen. Ze vertelden me dat het succes van een food truck draait om  gezelligheid en goede klantenbinding. Mensen komen in hun pauze voor een eenvoudig en snel gerechtje om even aan de sleur van het kantoor te ontsnappen.”

‘Taking street food to the next level”

“Ik dacht: dat kan in Nederland ook, niet iedereen neemt immers meer een boterham mee van huis. Samen met mijn vader ben ik toen dit bedrijf gestart. Ik kom uit een groot gezin en eten stond bij ons altijd centraal, maar ik heb zelf geen horeca opleiding gedaan, dus samen met een kok hebben we een aantal leuke gerechten samengesteld. Ik heb  geleerd dat als je iets wilt, je moet zorgen dat je de juiste mensen om je heen weet te verzamelen die je daarbij kunnen helpen. De  gerechten zijn geïnspireerd op verschillende soorten keukens zoals de Italiaanse en Aziatische en we gebruiken alleen gezonde en  eerlijke producten. Over de looks van de truck had ik een duidelijke mening. Het moest er alles behalve standaard uitzien, een  knusse vrolijke uitstraling en met het gebruik van mooie kleuren. Met het Solar festival als inspiratiebron is daar een ontwerp  uitgekomen waar ik heel blij mee ben.”

Tessa's Food-Trucks

“Sinds maart 2012 rijden er vier food trucks rond en er worden er nu nog vier bijgemaakt. Het is mijn ambitie om echt marktleider in Nederland te worden op het gebied van food trucks. Daar ga ik helemaal voor. Bang  om op mijn bek te gaan ben ik niet. Dat ga je toch en daar leer je van. Het is heel erg leuk, maar ook spannend tegelijk. De  verantwoordelijkheid die er bij komt kijken is groot. Gelukkig heb ik genoeg mensen om me heen die me advies geven en helpen waar nodig. Ik heb zes mensen in dienst, als zij een fout maken, moet ik het oplossen. Het is daarom mijn taak om alles te  controleren en de juiste beslissingen te nemen. Ik had een werknemer die daar door mijn jonge leeftijd niet mee kon omgaan. Die  gaat er dan uit. Of de food truck in Nederland net als in de Verenigde Staten ook echt een succes gaat worden, weet je nooit zeker.  Zelf geloof ik er wel in dat die trend vanuit Amerika overwaait, dus ik ga er helemaal voor. Voor mij is ondernemen risico nemen  en als het dan lukt geeft het echt een kick.” 

De Espressobus

“Ik ben begonnen vanuit mijn liefde voor koffie, de bus is uiteindelijk een manier geweest om het te realiseren. Achterin het busje van een vriend, zo’n zelfde Citroën HY, is het idee ontstaan van De Espressobus. Ik was op dat moment een espressomachine aan het restaureren en bedacht me hoe vet het zou zijn om die machine in een bus te plaatsen en zo stad en land af te reizen. Ik werkte toen als bedrijfsleider en trainer bij de Coffee Company en had al langer plannen om een eigen koffietent te starten, maar ik twijfelde nog over de geschikte locatie. Het idee van de bus bleef in mijn hoofd zitten, dus toen ik de machine af had, ben ik het gaan realiseren. Dat was nog een flinke klus, eerst het zoeken naar de juiste bus, maar ook het opknappen was enorm veel werk. Ik wilde de bus zoveel mogelijk origineel houden en ik heb alles zelf gedaan. Dat kost tijd en vraagt een hoop geduld, terwijl je  eigenlijk gewoon aan de slag wilt gaan. Een aantal keren heb ik serieus overwogen hem in de fik te steken. Uiteindelijk ben ik in december 2011 gestart en het gaat heel goed.”

‘Newskool koffie, oldskool bus’

De Espressobus

“Het leuke van voor jezelf werken is dat je net een stapje harder werkt. Alles wat je zou willen doen, kan ook. Er is geen remming op je creativiteit. Ik sta nu veel op marktjes en festivals en trek veel bekijks, maar ook op de weg toeteren mensen als ze voorbij rijden en steken hun duim omhoog. Ik krijg nu steeds meer vaste klanten. Er zijn zelfs mensen die me volgen. Via Twitter en  Facebook weten ze dan waar ik sta, dat is ideaal. Ik zou het leuk vinden om zomaar op een vreemde en onverwachte plek te gaan  staan en daar koffie te verkopen, maar dat is qua vergunningen en in de praktijk nog een beetje lastig. In LA is dat heel normaal, daar rijden 7.000 van die dingen rond, maar in Amsterdam is bijna nergens een plek waar je niet in de weg staat. Toch zie je ook hier steeds meer mensen die op deze manier hun eigen producten aanbieden, een paar jaar terug zag je het nog nauwelijks. Het is echt in ontwikkeling, dat is leuk, maar ik hoop wel dat het zijn originaliteit behoudt en dat het blijft draaien om goede producten.”

“Wat Nederlanders nog kunnen leren over goede koffie? Allereerst mogen alle Senseo’s de deur uit. In Nederland wordt veel koffie gedronken, maar aan de kwaliteit valt namelijk nog een hoop te verbeteren. Mijn advies om thuis een lekker kopje koffie te drinken is: geef je geld uit aan koffie in plaats van dure espressoapparaten. Gebruik een simpele filtermethode (snelfilter of  aeropress o.i.d.), koop verse koffiebonen en maal ze zelf vlak voor je ze gebruikt. Voor echt lekkere espresso zoek je buiten de deur en goede bar op of kom je bij mij langs.”