Fast Moving Talent!

Binnen de branche worden elk jaar producten in verschillende categorieën uitgekozen die zich ‘Product van het Jaar’ mogen noemen. Een van de producten die dit jaar in de prijzen viel is de HotBooster.

Frank Bakkenes

Frank Bakkenes
  • Leeftijd: 20 jaar
  • Studie: Koksopleiding
  • Opleidingsinstituut: Cas Spijkers Academie
  • Passie: Koken! Mensen verwennen en lekker eten!
  • Website: HotBooster
  • Product: HotBooster
  • Bijzonder: Frank won vorig jaar de prijs 'Les Disciples d'Auguste Escoffier Benelux 2011', een prijs voor jong culinair talent.

Hoe wordt een product 'Product van het Jaar'?

Na validatie door een comité van deskundigen, wordt aan 6.000 Nederlanders (representatieve steekproef) hun oordeel over producten uit verschillende categorieën gevraagd. Ze beantwoorden vragen als 'Kent u de producten?', 'Aan welk product geeft u de voorkeur?', en 'Welke producten maken uw leven gemakkelijker?' De producten die de meeste stemmen krijgen mogen aanspraak maken op de titel 'Product van het Jaar'.

Product van het Jaar

HotBooster: Product van het jaar 2012

Revolutionair is-ie, de HotBooster: zelfverwarmende chocolademelk en drinksoepen in luxe smaken, gemaakt van 100% natuurlijke ingrediënten zonder kunstmatige toevoegingen en caloriearm. Plus lang houdbaar zonder koeling, dus ideaal voor op het station of op vakantie. De blikjes choco en soep verwarmen zichzelf via een systeem dat ook wordt gebruikt in het leger, en door het bedrijf Foodcase is doorontwikkeld voor de (consumenten)markt.

‘De beker soep of choco warmt zichzelf op’

Het revolutionaire zit ‘m in het verwarmen, daar komt geen vuur aan te pas. Hoe het dan wel werkt? Door een speciaal kliksysteem verwarmt de beker zichzelf op en is direct drinkbaar waar en wanneer jij dat wil. Foodcase bedacht het product, maar had een beperkt R&D- en marketingbudget. Toch is het het bedrijf gelukt om de consument voor het product enthousiast te maken. Foodcase deed dit onder meer door slim samen te werken met verschillende kennisinstellingen als de Cas Spijkers Academie, onderdeel van het ROC Nijmegen. De opdracht aan de kokstudenten was om een hip alternatief te bedenken voor de vaak ongezonde energiedranken.

‘Deze prestatie zet ik op mijn cv’

Frank Bakkenes,  Thijs Griffioen, Manuel Jansen en Peter Beukema gingen namens de Academie de uitdaging aan. Met z’n vieren richtten ze zich voornamelijk op de drinksoep en kwamen met drie smaken waarvan zij dachten dat die wel eens een instant succes konden worden: Oriental Chicken, Italian Tomato en Golden Mushroom. Frank: “Na een eerste brainstormsessie en marktonderzoek zijn we in april-mei  2011 gestart met het project en zes maanden later lanceerden we de HotBooster. Het project lag tijdens de zomer niet stil, ook  toen hadden we contact met elkaar over de smaken en hoe we het product nog beter konden maken. Het was een heel bijzonder project om aan mee te werken en het is geweldig dat het zich in nog geen zes maanden tijd heeft ontwikkeld tot ‘Product van het Jaar’. We hadden echt niet verwacht dat we zo snel zo’n mooie prijs zouden winnen.”

Kookjamsessies

De vier kokstudenten besloten van tevoren welke smaken drinksoep het moesten worden en ontwikkelden de smaken daarna in een soort jamsessie door. Hierbij vroegen ze zo’n acht medestudenten mee te denken over de receptuur. Allemaal gingen ze aan  de slag met hun eigen recept voor kippen-, tomaten of paddenstoelensoep. Achter de pannen en experimenteren maar! De soepen werden geproefd, beoordeeld en de recepten werden aangepast. “Foodcase liet ons volkomen vrij in de smaakkeuze, heel bijzonder om op deze manier te kunnen werken. Stonden we daar met z’n allen in de pannen te roeren op zoek naar de lekkerste, puurste recepten. Steeds weer verbeterden we de soepen tot de smaak en kwaliteit was zoals wij dat wilden. Dus geen kunstmatige toevoegingen en niet te veel zouten. Na ongeveer vier rondes hadden we hét recept voor de drie smaken en konden we in gesprek met de producent die onze recepten zou vertalen naar een recept voor massaproductie. Een spannende periode, want hier hadden we weinig ervaring mee, dus heel waardevol om mee te maken.”

‘Ik heb veel geleerd over marketing’

Marketing

Sowieso was meewerken aan een convenience product waarbij marketing heel belangrijk is, iets nieuws voor de studenten. “Ik heb niet alleen veel geleerd op het gebied van kwaliteit en receptuur, maar ook op het gebied van marktonderzoek en marketing”, vertelt Frank. “Deze ervaring komt goed van pas als ik over een paar jaar mijn eigen zaak wil beginnen. Ik werk nu in Het  Koetshuis in Bennekom, een sterrenrestaurant, maar ik heb de ambitie om over een jaar of tien voor mezelf te beginnen. Deze  ervaring heeft me verder gebracht in mijn ontwikkeling. De verkiezing tot ‘Product van het jaar’ is geen persoonlijke prijs, maar  een teamprijs en het is heel mooi dat we deze samen met Foodcase hebben gewonnen. We zijn er trots op dat we aan zo’n mooi  product hebben meegewerkt.” Lachend: “Ik zet het ook zeker op mijn cv.” 

Winnaars 2012 (o.a.)

  • Pattex Geen Spijkers & Schroeven
  • Braun Series 3 380-4 Wet & Dry
  • Philips Airfryer HD9220
  • Adidas Pure Game
  • Go Fast Ice Tea Energy
  • Peijnenburg Tussendoor
  • Dove Body Lotions met DeepCare Complex