De Buurtboer: verantwoord lunchen

Editie: September-Oktober 2013 | Tekst: | Fotografie: De Buurtboer

Duurzame voeding is hot. Uit recent onderzoek blijkt dat de Nederlander, ondanks de crisis, bereid is om vijfentwintig procent meer uit te geven aan een verantwoorde maaltijd op het bord dan vorig jaar. Een trend die niet onopgemerkt blijft. Supermarkten als EkoPlaza, Marqt en Landmarkt schieten als paddenstoelen uit de grond. De Buurtboer gaat nog een stap verder en brengt de maaltijd tot aan de deur. Van kantoor welteverstaan.

Fleur Madlener

Fleur Madlener
  • Leeftijd: 29 jaar
  • Studie: Europees Recht
  • Opleidingsinstituut: Universiteit van Amsterdam
  • Functie: Algemeen directeur
  • Werkgever: De Buurtboer
  • Website: De Buurtboer

“Wie heeft er tegenwoordig nog zin in een klef bolletje met een kroket voor de lunch?” vraagt Fleur Madlener; Algemeen Directeur bij De Buurtboer, zich af. “Steeds meer mensen zijn in hun eigen tijd bewust bezig met hun voeding, terwijl op werk een ongezonde lunch geserveerd wordt. Het is toch gek dat zij in hun privé-tijd zonder problemen twee straten om lopen voor goede producten van hun favoriete kaasboer en groenteman, maar tijdens werk genoegen moeten nemen met een ongezonde lunch. Toch gebeurt het nog veel.”

Houten lunchkratten

Dat kan anders, moeten de initiatiefnemers van De Buurtboer gedacht hebben. Het waren de vriendinnen Caroline van de Lande en Nikki Wiesman, beiden met een achtergrond in de FMCG, die in 2010 de stap waagden en met De Buurtboer de markt opgingen. Hun missie? Alle bedrijven van het standaard kantinevoedsel afbrengen en medewerkers laten genieten van echt lekkere producten. Dit begon met het selecteren van geschikte leveranciers van ambachtelijke en vaak biologische producten. En deze producten verpakken in houten kratten die vervolgens door bevriende bedrijven werden getest.

‘Wie wil er nou nog een klef bolletje kroket?’

“Destijds deden we dit echt allemaal nog op onze elektrische scooter,” herinnert Madlener zich, die sinds september 2010 bij De Buurtboer werkt. Ze was betrokken bij de start-up van het bedrijf. “Na mijn studie Europees Recht aan de Universiteit van Amsterdam werkte ik bij een adviesbureau voor duurzaam ondernemen. Hier leerde ik De Buurtboer-lunch voor het eerst kennen, die we als trial binnenkregen.” Niet veel later stond Fleur kratten te vullen en kaas te snijden in de kleine loods van het net gestarte bedrijf. “Dat betekende de handen stevig uit de mouwen steken. Heerlijk vond ik dat, maar ik besefte me dat ik niet voor niks vijf jaar had gestudeerd en meer ambitie had.”

Lachend: “Gelukkig werden de lunchkratten die ik inpakte goed bij de bedrijven ontvangen. Het aantal klanten steeg en ik kon meer taken oppakken in de organisatie.” Dat betekende opnieuw hard werken, want bij een start-up komt veel kijken. “Het is echt ondernemen. Je moet aan veel denken: koude verkoop, jezelf en het bedrijf bij anderen onder de aandacht brengen, acties bedenken en uitvoeren en ondertussen zorgen dat de lunches in topvorm bij de klanten worden geleverd.”

‘Duurzaam eten leeft minder in de provincie’

Inmiddels is Fleur doorgegroeid tot Algemeen Directeur. “De oprichtsters houden zich bezig met lange termijn visie. Zij zorgen ervoor dat de groei die we maken ook daadwerkelijk uitgevoerd kan worden. Ik ben verantwoordelijk voor het dagelijks management van het bedrijf. Personeel aansturen en zorgen dat de verschillende takken goed functioneren.” In de afgelopen drie jaar groeide het bedrijf flink. “Er werken inmiddels 13 medewerkers onder contract en een groot aantal oproepkrachten, die als lunchdame, inpakker of chauffeur werkzaam zijn.”

Duurzaam lunchen

Het succes van het concept van De Buurtboer valt volgens Fleur te wijten aan een aantal aspecten. “Ten eerste bestaat er een steeds grotere vraag naar gezond en duurzaam eten. Dat speelt wereldwijd al een tijd en dit is nog maar het begin. Daarbij halen wij een zorg weg bij werkgevers. Normaal gesproken verzorgt één van de werknemers de lunch. Dit kost veel tijd en dus geld. Onze klanten hoeven alleen het aantal mensen dat er mee-eet door te geven. Dit gebeurt op een vast moment in de week en wij zorgen ervoor dat er een gevarieerde en lekkere lunch op tafel komt.” Een voordeel hiervan is dat bedrijven niet hoeven na te denken over wat en hoeveel te bestellen en er wordt weinig eten weggegooid. “Wij hebben de ervaring om in te schatten hoeveel eten er nodig is voor groepen. Elke week kunnen wij heel precies bestellen bij onze leveranciers. Aan het eind van de week is onze loods leeg. En de koelkasten van onze klanten ook.” Dat scheelt geld en is duurzaam. Wie denkt dat er aan al die duurzame producten een hoog prijskaartje hangt heeft het mis. Al ligt het er maar net aan waarmee je het vergelijkt. Fleur: “Koop je normaal gesproken lunch bij de broodjeszaak? Dan is dit een goedkope lunch. De exclusieve variant kost €3,95 per persoon. Maar vergeleken bij een goedkope supermarkt is dit wel wat duurder. Vaak worden de kosten dan tussen werkgever en werknemer gedeeld.”

Randstad

Wekelijks worden er 7.000 lunches van De Buurtboer in Nederland genuttigd. “Een mooi aantal, waar we erg blij mee zijn. Maar we hadden ambitieus ingestoken, dus we hielden wel rekening met dit resultaat.” Fleur vertelt dat de lunches vanuit hun loods op het Zeeburgerpad in Amsterdam Oost worden geserveerd. “We leveren alleen in de Randstad en voornamelijk in Amsterdam. We merken dat duurzaam eten in de provincie minder leeft. Daar nemen mensen over het algemeen liever hun eigen boterhammen mee.”

De Buurtboer heeft wel plannen om zich verder te ontwikkelen in de Randstad. “We willen een tweede distributie-hub opzetten en vanuit daar steden als Den Haag en Rotterdam efficiënter bedienen.” Is daarmee het maximale afzetgebied van De Buurtboer bereikt? Met een knipoog: “Ach, tegen de tijd dat wij de hele Randstad veroverd hebben is de vraag naar duurzaamheid in de provincie vast ook gegroeid. En anders lonkt het buitenland!”