Communicatie in de farmacie

Editie: Januari-Februari 2013 | Tekst: | Fotografie: iStock

Het belang van goed communiceren met patiënten is voor apothekers groot. Een kleine miscommunicatie tussen apotheker en patiënt kan foutieve inname van medicijnen betekenen en dat heeft soms verstrekkende gevolgen. Niet voor niets organiseert de K.N.P.S.V. daarom voor studenten jaarlijks het Patient Counselling Event.

Parand Akhavan

Parand Akhavan
  • Leeftijd: 21 jaar
  • Studie: Bio-Farmaceutische wetenschappen
  • Opleidingsinstituut: Universiteit Leiden
  • Bestuurslid KNPSV:

Het belang van goede communicatie in de apotheek

Communicatie in de farmacie

Parand Akhavan is bestuurslid van K.N.P.S.V., de Koninklijke Nederlandse Pharmaceutische Studenten Vereniging en coordinator van het event. “De oorsprong van de competitie gaat al terug naar de jaren ’90. Enkele jaren is het niet georganiseerd, maar sinds 2005 hebben we de competitie weer  opgestart. We merkten dat masterstudenten vonden dat ze vanuit de opleiding niet altijd goed voorbereid waren op het voeren van een goed baliegesprek  met patiënten. Door mee te doen met deze competitie kunnen ze dit oefenen en krijgen ze goede feedback op hun presteren. En dat er een mooie prijs aan  verbonden is, is natuurlijk ook een goede motivatie.”

‘Veel mensen nemen niet juist in’

Tijdens de competitie krijgen de deelnemers een tweetal casussen die ze in samenspel met een acteur moeten uitvoeren. Het is aan de student om de patiënt op basis van het gesprek het juiste medicijn en advies mee te geven. “De studenten worden niet  alleen vakinhoudelijk beoordeeld  (krijgt de patiënt het juiste medicijn mee?), maar ook wordt er gekeken naar de commerciële vaardigheden. Veel  patiënten kunnen soms door schaamte bepaalde informatie achterwegen laten, het is aan de apotheker om door te vragen en iemand op zijn gemak te  stellen om zo volledig mogelijk geïnformeerd te zijn en het juiste advies te kunnen geven.”

‘De finale van het Patient Counselling Event is op 24 februari’

Het belang van goede communicatie met patiënten is groot, zo blijkt uit onderzoeken. “Nog altijd zijn er veel mensen die niet innemen naar recept, dat kan verstrekkende gevolgen hebben, omdat een medicijn dan niet werkt zoals het bedoeld is. Ook zie je dat er in de farmacie steeds meer aandacht wordt besteed aan analfabetisme. Hoe kun je zonder te schrijven toch helder communiceren met patiënten.” Volgens Parand is goede communicatie ook verbonden met het winnen van vertrouwen: “Ik denk daarom dat het  voor studenten goed is om zo vroeg mogelijk aan te leren welke aspecten van het gesprek belangrijk zijn, zodat patiënten zich op hun gemak voelen en zo weten hoe zij hun medicatie moeten innemen.” De finale van het Patient Counselling Event vindt plaats op 26 februari. Zie ook www.knpsv.nl