Werken in de offshore of dredging: hoe internationaal wil je het?

Editie: Maart 2013 | Tekst: | Fotografie: Colourbox, Boskalis, USG Energy

In het buitenland aan de slag voor een offshore of dredging project? Dubai, Australië, het Midden-Oosten of Afrika: je kunt het zo gek niet bedenken of er zijn wel uitdagende projecten. Iets dichterbij aan de slag? Ook in het Nederlandse deel van de Noordzee is er werk. Wat heeft een baan in deze branche jou te bieden?

Hugo Monster

Hugo Monster
  • Leeftijd: 23 jaar
  • Studie: Civiele techniek
  • Opleidingsinstituut: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
  • Functie: Project Engineer
  • Werkgever: Boskalis

Jan Voorhout

Jan Voorhout
  • Leeftijd: 51 jaar
  • Studie: Stuurman
  • Opleidingsinstituut: Hogere Zeevaartschool Den Helder
  • Functie: Recruitment Manager
  • Werkgever: USG Energy

Hoe internationaal wil je het?

Hugo Monster werkt als Project Engineer bij Boskalis. Hij studeerde in 2010 af in de Civiele techniek en koos daarna voor het traineeprogramma bij Boskalis, een mondiaal leidende expert op het vlak van baggeren en maritieme dienstverlening onder andere ten behoeve van de offshore energiesector. Inmiddels is hij trainee af. Hugo: “Ik zocht een baan met het ‘Discovery Channel’ gevoel, wilde deel uitmaken van een team dat werkte aan grootschalige internationale dredging en offshore projecten. En die ervaring wilde ik het liefst al op jonge leeftijd opdoen. Ik was nog maar 20 jaar toen ik als trainee bij Boskalis aan de slag ging.”

Australië

Hugo studeerde in juni 2010 af en in september zat hij al voor een project van vier maanden in Australië. Hugo: “In Fremantle, een voorstad van Perth, diepten we de haven uit, een mooie ervaring. Wat ik heel prettig vind is dat Boskalis haar werknemers veel verantwoordelijkheid geeft, niet aan het handje houdt. Dat moet je liggen; het gaf een kick dat ik gelijk al op zo’n mooi buitenlandproject werd gezet. Natuurlijk moest ik in het begin wennen, maar in Australië heb ik ontzettend veel geleerd. Zo heb ik geleerd om keuzes te maken en groeide daardoor in mijn rol. Dat is ook het mooie aan het traineeship: het laat je kennismaken met verschillende werkzaamheden, waardoor je er achter komt wat je wel en niet ligt.”

Noordzee

Werken in de offshore en dredging

Op dit moment werkt Hugo als Project Engineer vanuit het Boskalis-hoofdkantoor in Papendrecht. Hier houdt hij zich bezig met de voorbereiding van een project in het Deense deel van de Noordzee. Vanaf deze zomer zal Boskalis hier beginnen met het repareren van een boorplatform uit 1972. “Een mooi project, vooral omdat ik er vanaf het begin bij betrokken ben en er daardoor mijn stempel op kan drukken. Ik ben blij met mijn keuze voor Boskalis. Wat mijn ambities zijn? Ik wil in de toekomst graag doorgroeien naar de functie van projectleider, als het lukt op een project in Australië of Afrika. Ik wil graag weten hoe ik als mens op een ervaring in Afrika reageer. De Boskalis groep is heel groot en er zijn volop kansen in de uitvoering of op de wal, maar eerst moet mijn kruiwagen vol.”

Kansen op werk

Niet alleen kun je een mooie carrière maken bij een bedrijf als Boskalis. Je kunt er ook voor kiezen om je carrière in de offshore te beginnen bij een detacheerder als USG Energy (sinds 2013 RedWave – Red.). Deze organisatie is al bijna 24 jaar sterk in het zoeken naar personeel voor olie- en boormaatschappijen, en sinds kort ook stagiairs op zee. Hun thuismarkt is het Nederlandse deel van de Noordzee, maar daarnaast zijn ze ook betrokken bij projecten in de rest van Europa, Azië, Afrika en het Midden-Oosten, waar zij opdrachtgevers hebben. Jan Voorhout is Recruitment Manager bij USG Energy. Hij voorziet dat er ook de komende jaren nog veel instroom nodig is in de offshore. “Er gaan veel mensen met pensioen. Wij hebben een rol in de zoektocht naar personeel om hen te vervangen; hoogopgeleide techneuten met een studie Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek of Maritiem Officier Zeevaartschool. Op dit moment zijn wij voor een oliemaatschappij bezig om hbo-kandidaten te zoeken en op te leiden voor de offshore productie maar ook voor mbo 4-kandidaten hebben wij mogelijkheden.”

“Niet voor iedereen weggelegd”

Werken in de offshore en dredging

Ook Hugo weet vanuit zijn ervaring dat er veel mensen worden gevraagd in de offshore en dredging. “Klopt, vooral ‘hardcore’ ingenieurs met Werktuigbouwkunde, Scheepsbouw of Civiele techniek zijn gewild. Ik kan het iedereen aanraden om in de dredging en offshore te gaan werken. De projecten zijn uitdagend, al heeft het wel impact op je privéleven, je bent regelmatig van huis, daar moet je een type voor zijn.” Dat erkent Jan Voorhout ook. “Werken in de offshore is niet voor iedereen weggelegd. Het is intensief werk, waarbij je twee weken op zee werkt en twee weken vrij bent. Op te jonge leeftijd in dit vak beginnen raden we dan ook niet aan. Ik denk dat 20 jaar een mooie leeftijd is. Het is een heel andere wereld, je moet er echt klaar voor zijn. Je zit immers 24 uur per dag aan boord met je collega’s. Je moet een klik hebben met de zee en echt gemotiveerd zijn om hier in te werken. Vaak zie je dat mensen die op een platform of drilling rig werken, het van huis uit meegekregen hebben of bijvoorbeeld een familielid op zee hebben. Je kunt een mooie carrière maken, want als techneut Offshore werk je op een soort kleine fabriek, in een klein team en naast het technische aspect ben je ook logistiek bezig en dat maakt het werk extra breed en uitdagend.”

Waar je ook voor kiest, werken in de offshore of dredging is de start van een interessante en uitdagende carrière.”

 

Branchenieuws

  • Onlangs is de ?nanciering rondgekomen rondom de overname van Dockwise door Boskalis. Dockwise is een toonaangevende maritieme aannemer en biedt transportdiensten voor de offshore en onshore industrie en ten behoeve van het vervoer van luxe jachten. Daarnaast bestaat de dienstverlening uit het installeren van extreem zware offshore platformen. Met het samengaan van Boskalis en Dockwise zullen zij een leidende positie gaan innemen als aanbieder van maritieme diensten voor de Offshore Energy Markt.
  • In februari werd bekend dat Van Oord weer een eiland gaat aanleggen in Dubai. Het bedrijf gaat Jumana Island maken dat 500 meter uit de kust moet komen te liggen en via een brug met het vasteland wordt verbonden. Eind 2013 moet het eiland worden opgeleverd.