Hoe word je geselecteerd voor een business course?

Editie: Januari-Februari 2013 | Tekst: | Fotografie: iStock

Ben jij van plan om een business course te volgen? Waar letten bedrijven op als ze studenten selecteren voor hun business course? Recruiters van Allen & Overy en PostNL vertellen.

Manon van der Meer

Manon van der Meer
  • Leeftijd: 31 jaar
  • Functie: Recruiter
  • Werkgever: Advocatenkantoor Allen & Overy
  • Tip: Wees jezelf tijdens een business course

Gijs Oppenheimer

Gijs Oppenheimer
  • Leeftijd: 40 jaar
  • Functie: Manager Recruitment
  • Werkgever: PostNL
  • Tip: Verdiep je vooraf in het bedrijf en schrijf geen standaard motivatiebrief

‘Diversiteit is belangrijk’

Business course in het kort

Manon van der Meer, recruiter bij advocatenkantoor Allen & Overy: “We komen dit jaar met een nieuwe business course. We organiseerden altijd de ‘Global Apollo Experience’, een business course van vier maanden. We merkten echter dat studenten minder tijd hebben voor zo’n lange business course. Daarom organiseren we dit jaar een nieuwe business course van een week. De naam wordt binnenkort bekend gemaakt (red: de naam is inmiddels bekend: The Insiders). Deze business course is vernieuwend, sneller en dynamischer dan ooit. Het wordt spectaculair! Ook in de nieuwe opzet willen we de studenten alle facetten tonen van het werken op een internationaal advocatenkantoor. Daarom vindt de business course plaats op kantoor Amsterdam en op een vestiging in het buitenland.”

‘We zoeken studenten die businesswise zijn’

Gijs Oppenheimer, manager recruitment bij PostNL: “Onze business course ‘The 24 hours of PostNL’ is bedoeld voor studenten in de laatste fase van hun studie die zich willen oriënteren op een carrière of (afstudeer)stage binnen PostNL. De business course duurt 24 uur; het begint om 12:00 uur en duurt een heel etmaal. De selectie van kandidaten nemen we heel serieus. We moeten  concurreren met grote bedrijven als Shell of Unilever, bedrijven met een meer sexy imago. Daarom proberen we er voor te zorgen  dat studenten een goed beeld krijgen van een carrière bij PostNL en juist een goed alternatief zijn voor bovengenoemde organisaties.”

De selectie vooraf

Manon van der Meer: “We zoeken mensen die goed bij ons kantoor passen. De studenten moeten uiteraard Rechtsgeleerdheid hebben gestudeerd, maar we willen meer. We zoeken geen mensen die alleen maar gestudeerd hebben, we zoeken personen die interesse hebben in het recht en bijvoorbeeld in hun vrije tijd bij de rechtswinkel hebben gewerkt of bijvoorbeeld een bestuursjaar of aan topsport hebben gedaan. Dat toont ons dat ze ergens voor gaan, ergens enthousiast van worden. Dat is heel belangrijk. Al begrijpen we natuurlijk dat niet iedereen in de gelegenheid is om allerlei nevenactiviteiten te ontplooien. Allen & Overy zoekt advocaten, notarissen en  fiscalisten die businesswise zijn, die cliënten ook kunnen adviseren en verder kijken dan hun neus lang is. Daarom zoeken we commerciële, slimme mensen, die weten wat er speelt, lef hebben en van aanpakken weten. Na een gesprek op kantoor beslissen we of iemand mee mag doen aan de business course. Er zijn namelijk maar 24 plekken.”

‘We zoeken talent met lef’

Gijs Oppenheimer: “We selecteren op basis van brief en cv zo’n 50 studenten voor een speciaal business course selectie evenement. Het cv moet ons laten zien dat de student naast zijn studie ook heeft gewerkt aan zijn competenties. Dat kan bijvoorbeeld door een stage of studie in het buitenland. We willen zien dat de student zelfstandig beslissingen heeft genomen, dat degene uit zijn comfortzone is gestapt en tijdens zijn studie meer heeft gedaan dan studeren alleen. Het selectie-evenement  bestaat uit twee onderdelen: een capaciteitentest en een gesprek met een recruiter. Aan het einde van de dag kijken we welke 24  kandidaten het best in het profiel passen en die mogen deelnemen aan de business course. PostNL is een mensenbedrijf, wij  zoeken andere mensen dan bijvoorbeeld een bank of een consultancybedrijf. Wij zoeken talent met lef en inlevingsvermogen, pragmatische mensen die verbindingen kunnen leggen op de werkvloer, mensen kunnen aansturen en oog hebben voor efficiency.”

De selectie op de dag zelf

Manon van der Meer: “Gedurende de business course, letten we goed op of studenten goed samenwerken en of ze juridisch inhoudelijk sterk zijn. Maar ook social skills zijn belangrijk. We zoeken allerlei verschillende typen mensen, die met elkaar aan complexe zaken kunnen werken. Diversiteit is belangrijk. We zoeken geen mensen die zich anders voordoen en zijn niet op zoek naar gebakken lucht. Een business course is voor ons een goede en efficiënte manier om talent te vinden en te leren kennen. En andersom leert de student ons kantoor ook goed kennen.”

‘We willen onze veelzijdigheid tonen’

Gijs Oppenheimer: “De studenten leren gedurende de business course meer over diverse onderdelen van PostNL en gaan daarnaast aan de slag met een aantal cases. Hierbij kijken we bijvoorbeeld of de studenten initiatief nemen, slimme dingen verzinnen, voorgaan in discussies en of ze dit doen voor zichzelf of om verbindingen te maken met anderen. Dat zijn criteria waar  we warm van worden. De afgelopen jaren hebben we dankzij onze business course altijd mensen aangenomen. Voor ons is het een hele goede manier om aan talentvolle werknemers te komen en daarnaast is het voor de branding ook belangrijk. Hiermee laten we de studenten zien wat voor veelzijdig bedrijf we zijn.”