Business Courses: niet voor iedereen weggelegd!

Editie: September-Oktober 2012 | Tekst: | Fotografie: iStock

Een business course is een goede manier om een bedrijf te leren kennen en ideaal om jezelf in de kijker te spelen. “Alle aspecten van het werken bij Booz & Company kwamen in de business course naar voren.”

Renée van der Mijle

Renée van der Mijle
  • Leeftijd: 24 jaar
  • Studie: Technische Natuurkunde
  • Opleidingsinstituut: TU Delft
  • Tip: Probeer tijdens de business course met veel mensen te praten, probeer uit te zoeken of je je bij het bedrijf thuis voelt.

Manja van Asma

Manja van Asma
  • Functie: Recruitment Manager
  • Werkgever: Clifford Chance
  • Tip: Maak je deelname aan een business course tot een succes door je open en actief op te stellen, wat je eruit haalt is aan jou!

Frédérique Prins

Frédérique Prins
  • Functie: Teamlead Graduate Recruitment
  • Werkgever: Ahold Europe
  • Tip: Een business course volgen? Absoluut doen!

Een business course is misschien wel dé oriëntatietip als je op zoek bent naar een baan. Tijdens een business course zit je bij een bedrijf gedurende één dag (of meerdere dagen) samen met ongeveer 20 à 25 medestudenten. Het is een intensieve kennismaking met een bedrijf, waarbij je in groepen aan bijvoorbeeld een business case werkt. Niet alleen krijg je zo een goed beeld van de organisatie waar je straks voor zou willen werken, ook leg je nuttige contacten en kun je je onderscheiden van de rest. Een business course is niet voor iedereen weggelegd, je gaat door een strenge selectie. Soms vindt een business course zelfs plaats
in het buitenland! Wat opvalt is dat studenten die zich inschrijven voor een business course, over het algemeen goede studenten zijn, ambitieus en sociaal ingesteld.

“Zet je business course deelname op je cv”

Business Course Booz & Company

Renée van der Mijle, rondde in januari 2012 haar studie Technische Natuurkunde aan de TU Delft af en volgde een aantal business courses bij consultancybureaus, onder meer bij Booz & Company. Op dit moment werkt ze bij Booz & Company als consultant, inderdaad naar aanleiding van haar deelname aan hun business course ‘The Game’! Renée: “Na mijn studie wilde ik geen baan in de techniek. Ik wilde me graag breder oriënteren en de management consultancy kant op. Ik oriënteerde me tijdens mijn studie al op deze mogelijkheid en via een vriend hoorde ik over de business course van Booz & Company. De course duurde drie dagen waarbij we in teams onder meer aan een interessante business case en presentatie werkten. Mijn team bestond uit mensen met allemaal verschillende achtergronden en het mooie hiervan was dat we elkaar perfect aanvulden. Ik kan goed analyseren, een ander goed schrijven en weer een ander was goed in de creatieve elementen die in de case naar voren kwamen en  zo vulden we elkaar perfect aan. Echt teamwork! Alle aspecten van het werken bij Booz & Company kwamen tijdens deze business course naar voren. Tijdens ‘The Game’ kwam ik er achter dat ik graag binnen de management consultancy wilde werken, en dat zag ik bij Booz & Company helemaal voor me! Ik ben heel blij met m’n keuze, ik werk hier met veel plezier.”

“Een business course is ideaal om je te oriënteren”

Business Course Clifford Chance

Manja van Asma is Recruitment Manager van advocatenkantoor Clifford Chance. Dit advocatenkantoor organiseert jaarlijks de Select Class, waarbij rechtenstudenten gedurende vier dagen ervaren wat een baan in de internationale advocatuur inhoudt. De studenten bezoeken de kantoren in Amsterdam en Londen, werken aan een inhoudelijke case en krijgen ruime mogelijkheid  kennis te maken met de medewerkers gedurende borrels en diners. Van Asma: “Wij selecteren derde- en vierdejaars studenten  waarvan wij denken dat ze bij ons passen en proberen een realistisch beeld te geven van wat werken bij Clifford Chance inhoudt, zodat de studenten een goede afweging kunnen maken. Door elk jaar nieuwe elementen toe te voegen proberen we de business  course tot een unieke ervaring te maken voor elke deelnemer. De Select Class is een goede manier om met jong talent kennis te  maken en biedt studenten een mooie opstap naar een carrière binnen de advocatuur. ”

“Een business course: perfect om een bedrijf beter te leren kennen!”

Business Course Ahold

Ook Ahold organiseert een business course. Frédérique Prins werkt als Graduate Recruitment bij Ahold Europe en houdt zich  hiermee bezig. De business course biedt plaats voor 25 à 30 wo-studenten die gedurende één dag kennismaken met Ahold. Prins: “Het is een intensief programma met presentaties, een case studie, een tour en ’s avonds gaan we met z’n allen koken. We willen  laten zien wat een carrière bij Ahold, en bij onze merken Albert Heijn, Etos en Gall & Gall inhoudt. Het werken tastbaar maken, aangeven wat een baan in deze dynamische branche inhoudt. Want hoe ga je om met leveranciers en hoe zet je een gloednieuw  product in de markt? Zomaar een paar vragen waarmee je je kunt bezighouden als je bij ons komt werken. Welke studenten bij ons passen? Studenten met een hands on mentaliteit, die analytisch denken, goed kunnen uitvoeren wat ze net uitgedacht hebben en in de toekomst sturing kunnen geven aan nieuwe ontwikkelingen in de retail!” Moet je als student je deelname aan een business course op je cv zetten? “Doen!”, vinden beide recruitment managers. “Het geeft aan dat de student een bepaalde focus  heeft, dat hij zich bezighoudt met oriëntatie”, legt Manja van Asma uit. “Klopt”, zegt ook Frédérique Prins: “Als een student  bijvoorbeeld al een business course heeft gevolgd bij een bedrijf in de FMCG, is dat prettig om te lezen. Het geeft aan dat de  student duidelijke keuzes maakt in zijn oriëntatie en bezig is met zijn toekomst.”