Business course, ofcourse

Editie: Januari-Februari 2014 | Tekst: | Fotografie: IStock

Het is een goede manier om kennis te maken met een bedrijf en meteen een goede opstap naar een traineeship. Daarom is een business course vaak een belangrijke en populaire eerste stap in je loopbaan. Maar waarom organiseren bedrijven deze courses en hoe breng je het er het beste vanaf ? Recruiters van Achmea en Randstad vertellen.

Zoey Planjer

Zoey Planjer
  • Leeftijd: 25 jaar
  • Studie: Master bestuur & Beleid
  • Opleidingsinstituut: Universiteit Utrecht
  • Functie: Projectleider Achmea Business Course
  • Werkgever: Achmea
  • Website: werkenbijachmea.nl

Luuk Brouwer

Luuk Brouwer
  • Leeftijd: 29 jaar
  • Studie: Sociale Psychologie
  • Opleidingsinstituut: VU Amsterdam
  • Functie: Campus recruiter
  • Werkgever: Randstad Nederland
  • Website: randstad.nl

Zoey Planjer, Achmea:
‘Ik word er warm van als mensen authentiek zijn.’

“De reden dat we een business course organiseren is om te laten zien wie we zijn en voor welke uitdagingen Achmea staat. Voor studenten zijn het vooral twee leuke dagen. Ik ben zelf trainee en toen ik meedeed aan de business course van Achmea, merkte ik dat het je netwerk vergroot. Het is daarbij een goede kans om intensief aan jezelf te werken. Aan zo’n business case werken is daardoor heel leerzaam. En omdat je na deze dagen het bedrijf en de cultuur beter kent en ook kunt aangeven wat jij zou willen doen binnen het bedrijf, is het een goede opstap naar het traineeship.”

De selectie vooraf

“Gemiddeld hebben we zo’n 250 à 300 aanmeldingen per half jaar. Voor een business course selecteren we ongeveer 30 studenten. Toch ben ik ervan overtuigd dat als je echt graag wil, je er voor moet gaan. We maken natuurlijk een voorselectie voor de business course. Motivatiebrief en cv zijn de eerste stap. Ik heb me vooraf heel goed ingelezen en verdiept in het bedrijf. Om nog meer te weten te komen heb ik contact opgenomen met medewerkers en trainees, voor zo’n e-mail of telefoontje staat iedereen hier open. Nevenactiviteiten op je cv zijn ook belangrijk, bestuurservaring bijvoorbeeld of ervaring met vrijwilligerswerk. Vervolgens is er een online video-sollicitatie en daarna twee ‘speedmeets’, twee gesprekken met een recruiter. Nu ik aan de andere kant van het proces sta, merk ik dat het van belang is bij jezelf te blijven. Ik word er warm van wanneer mensen authentiek zijn.”

Zo val je op

“Tijdens de course is het belangrijk dat deelnemers laten zien onder druk te kunnen presteren. Zo moet je bijvoorbeeld met een team in korte tijd bedrijfsvraagstukken beantwoorden en die vervolgens presenteren aan het hoger management. We letten erop of kandidaten autonoom en initiatiefrijk zijn, of ze verbindend zijn en resultaatgericht. Daarnaast staat het klantbelang voorop. Je hoeft dat niet allemaal al te kunnen, maar we willen zien of je het in je hebt en dat kunt ontwikkelen. Blijf vooral jezelf en laat positieve energie zien. Maar laat daarnaast anderen in hun waarde: geef iedereen de ruimte. Er zijn ook activiteiten waarbij je informeel kennis maakt met werknemers en trainees: een goede manier de sfeer van Achmea te proeven.”

Luuk Brouwer, Randstad:
‘Je kunt meer van jezelf laten zien’

 “Het thema van de Randstad business course is Bekijk jezelf en Randstad van alle kantenen dat is precies waar het om gaat tijdens onze business course. In drie dagen kom je er achter wat je kunt verwachten als je bij Randstad aan de slag gaat als Management Trainee. Zo ontmoet je het hoger management, kun je ervaringen uitwisselen met huidige trainees, ga je aan de slag met een real life business game en in de ‘denktank’ geef je strategisch advies aan de directie over een actueel commercieel thema op de arbeidsmarkt. Ook volg je ook een sportclinic en zijn er genoeg momenten van ontspanning, tijdens de borrel, het diner of het feest op de traineeavond. Gedurende de gehele periode word je begeleid door een coach (oud-trainee), die je steeds van persoonlijke feedback voorziet. Zo ben je gelijk intensief met je persoonlijke ontwikkeling bezig, één van de belangrijk kenmerken van ons Traineeship.”

De selectie vooraf

“We ontvangen tussen de 300 en 700 aanmeldingen en daarvan kunnen maar 25 mensen daadwerkelijk deelnemen. Mede daardoor is de selectie vooraf vrij fors. Maar ik durf dan ook wel te stellen dat iedereen die door deze selectie komt een talent is. De vraag die dan nog beantwoord moet worden is: pas je bij Randstad of beter bij een andere organisatie?” 

Zo val je op

“Voor ons is de business course een goed wervingsmiddel voor het Management Traineeship. Andere events, zoals een inhousedag of een bedrijfspresentatie, laten je kennismaken met Randstad, maar deze dagen kan de student ook iets meer van zichzelf laten zien. Wij vinden het belangrijk dat iemand over commerciële en leidinggevende vaardigheden beschikt, maar vooral een bepaald leervermogen laat zien. Het feit dat je zelfre­flectie kunt toepassen en weet hoe je feedback kunt omzetten in de praktijk, laat zien dat je bewust bent van wat je doet. Na drie dagen hebben wij dan ook een heel goed beeld van de kandidaat en kunnen we beoordelen of wij vinden dat hij of zij binnen het Management Traineeship past. Je kunt immers niet drie dagen lang een masker opzetten. Maar andersom geldt dat natuurlijk ook. Ik denk dat iemand die meedoet aan de business course na-a­floop heel bewust kiest om vervolgens wel of niet voor het Management Traineeship te solliciteren. Deelname aan de business course is overigens geen ‘must’ om als trainee bij Randstad Nederland te starten. Je kunt ook direct solliciteren als trainee, we hebben 6 selectieronden per jaar. Maar voor iedereen die graag bij Randstad aan de slag zou willen is het zeker een hele intensieve maar goede kennismaking.”