Business Course bij Nestlé Nederland

Editie: Februari-Maart 2016 | Tekst: | Fotografie: Nestlé

Een Business Course biedt niet alleen jou de mogelijkheid om een bedrijf te leren kennen maar ook vice versa. Het is een uitgebreide sollicitatieprocedure waarbij het ‘testen’ van je persoonlijke eigenschappen en drijfveren voorop staan. Zo ook tijdens de Nestlé Young Talent Business Course. Maar hoe zit een dergelijke Business Course eigenlijk in elkaar? Memory Magazine sprak met Pieter Klapwijk, Head of Human Resources bij Nestlé. “We zoeken mensen die de power hebben om op eigen initiatief aan het werk te gaan maar ook een groot leervermogen hebben.”

Meedoen aan de Nestlé Young Talent Business Course?

Voor Nestlé is het belangrijk om een diverse groep aan te spreken. Van marketeers tot juristen. Diversiteit binnen Nestlé is het speerpunt volgens Pieter: “We zoeken mensen die de power hebben om op eigen initiatief aan het werk te gaan maar ook een groot leervermogen hebben. Want als je bijvoorbeeld rechten hebt gestudeerd, dan moet je nog wel het e.e.a. leren op marketinggebied.” De Business Course van Nestlé vindt plaats op 9 – 11 mei 2016. Ben je nieuwsgierig geworden en commercieel ingesteld? Schrijf je dan nu in tot 31 maart 2016 voor het Nestlé Young Talent Programme. Check www.nestle.nl voor meer informatie en het inschrijfformulier!

Business Course

Business Course NestléVoor Nestlé, bekend van o.a. Nescafé, Maggi en Kitkat, draait de Business Course om het wederzijds kennismaken. Ze willen de kandidaten horen én zien. De Business Course duurt tweeënhalve dag. Samen met 23 andere kandidaten maak je in een informele setting kennis met topmanagers en jonge starters binnen Nestlé. Voor Nestlé is dat een belangrijk punt. Pieter: “De Business Course is voor ons uiteraard een systeem om de beste kandidaat te vinden maar het moet echt een wederzijdse ‘fit’ zijn. De eerste avond is er een borrel en de tweede avond wordt er een barbecue georganiseerd. Tijdens die tweede avond komen er veel huidige Young Talents om met de kandidaten te praten. Zo krijgen de kandidaten een idee van wat het werken bij Nestlé inhoudt. We proberen die avond duidelijk te maken dat we echt op zoek zijn naar een longterm commitment.” Er zijn een aantal vaste onderdelen die aan bod komen tijdens de course. “Natuurlijk is het voor de kandidaten ook belangrijk om ons te leren kennen. Wij stellen ons voor, wat we in de ‘business’ doen en wat het werken bij Nestlé inhoudt. De kandidaten krijgen een aantal praktijkcases waarin ze kunnen laten zien wat ze in hun mars hebben, zowel qua talent als persoonlijkheid. Ook doen ze rollenspellen en geven ze presentaties. Het is echt de bedoeling om elkaar te leren kennen, er moet genoeg interactie zijn tussen de kandidaten. Na die 2,5 dag maken we snel bekend wie er door zijn. Zij krijgen direct een contractaanbod voor een baan in het Young Talent Programme.” Voor Nestlé is de Business Course het eerste deel van de investering. Verder bieden ze opleidingen, mentoring, een goede feedback setting en mocht het opportuun zijn dan ook internationale mogelijkheden.

Young Talent Programme

Voor Nestlé is het al jaren een succesvol model, de Business Course in combinatie met het Young Talent Programme. Pieter: “Deze twee onderdelen zijn één op één met elkaar verbonden. Het Young Talent Programme kent twee startmomenten: in september (vrij snel na de Business Course) en in februari. Het Young Talent Programme is een uniek programma want je begint direct een jaar in the field om zo het vak in de ‘Fast Moving Consumer Goods’ oftewel de retail, te leren kennen. Daarna stap je in een ‘rol’, dat kan in de marketing zijn, of bijvoorbeeld die van category manager. In die periode stap je meer de diepte in, en dat duurt ongeveer zes jaar waarin je jezelf verdiept in 2 functies bij Nestlé. Daar houden we bij Nestlé echt aan vast want we zien steeds vaker dat je eigenlijk pas na drie jaar added value gaat leveren, zowel qua content als in de diepte. Veel kandidaten in ons programma onderschrijven dat ook, die maken die periode dan ook echt vol.”

Selectieprocedure

Bij Nestlé zijn ze op zoek naar academische talenten met een commerciële drive. Kandidaten die een verschil maken in het dagelijkse werk dat ze doen. Pieter: “Ik denk dat als ik een typische Nestlé medewerker beschrijf dat je dan vooral moet denken aan: resultaatgericht, initiatiefrijk en proactief. Maar vooral iemand die zichzelf kent: hoe ze in het leven staan, weten wat hen motiveert en drijft.” Voorafgaande aan de Business Course vindt er een selectieprocedure plaats: een pre-selectie. “Als je je online registreert dan krijg je een online capaciteiten test en een vragenlijst met persoonlijke vragen. Daaruit selecteren wij de eerste groep, daar gaan we dan de sollicitatiegesprekken mee voeren. Pas daarna selecteren wij de kandidaten voor de Business Course. Uiteindelijk zoeken we een breed scala aan mensen, maar uit ervaring weten we dat het toch vaak de mensen zijn die de tijd hebben genomen om te ‘leven’ in hun studententijd, bijvoorbeeld door het maken van een reis of het doen van een stage. Zij kennen zichzelf vaker beter en komen bij een procedure beter uit de verf” aldus Pieter.