Zo maak je een succesvol LinkedIn profiel

Editie: Maart 2014 | Tekst: | Fotografie: IStock

Het cv dat nooit slaapt, noemt LinkedIn zichzelf. Maar hoe voorkom je een ingedut profiel? Memory Magazine vroeg de beste tips aan het bedrijf zelf, zodat jij je kunt onderscheiden tijdens je banenjacht.

Minstens 50 connecties

“50 is het ‘magische’ aantal connecties. Door tenminste 50 mensen toe te voegen aan je netwerk die je kent en vertrouwt, vergroot je jouw kansen om in contact te komen met mensen en bedrijven die je kunnen helpen met je carrière.” Anoek Eckhardt, LinkedIn

‘Via via’ een baan vinden, komt volgens LinkedIn vaak voor: 70 procent van de banen wordt gevonden door te netwerken. Reden genoeg om je netwerk in te schakelen tijdens je banenjacht. LinkedIn kan een handige manier zijn om je netwerk te versterken en met een paar aanpassingen maak je jouw profiel representatiever en beter vindbaar.

Profiel

Een zo compleet mogelijk profiel geeft recruiters het meest duidelijke beeld van jou en jouw ervaring. Wanneer je nog niet veel relevante werkervaring hebt, helpt het de informatie over je studie uit te breiden. Anoek Eckhardt is communicatiemedewerker bij LinkedIn, haar advies is in dat geval de nadruk op je opleiding te leggen: “Leden met tenminste één opleiding op hun profiel, maken zeven keer meer kans te worden gevonden.” Aan welke projecten heb je deelgenomen, welke bedrijven waren daarbij betrokken en welk resultaat leverde dat op? Je kan het kwijt onder ‘projects’. Misschien heb je extra certificaten behaald, die kunnen bij de categorie ‘certifications’. Zo is er voor alles een plek: vrijwilligerswerk, awards, testscores. Je kan uitlichten wat je wil. Daarnaast worden LinkedInprofielen met foto drie keer zo goed bekeken als profielen zonder foto. Anoek: “Geen party pic, die zijn voor Facebook. Zorg voor een duidelijke foto waar je alleen op staat, liefst tegen een neutrale achtergrond.”

‘Strategic is een veel gebruikte profielterm op LinkedIn’

Keywords

Anoek raadt aan een ‘summary’ toe te voegen aan je profiel: “Een professionele samenvatting’ is een korte tekst waarin je jezelf voorstelt, aangeeft wat je sterke punten zijn en wat je wilt bereiken in je professionele carrière. Zorg dat je zelfverzekerd overkomt.” Ben je op zoek naar een baan, dan is het handig eens te kijken naar de termen in vacatures die je aanspreken, of check de profielen van mensen die de baan hebben die jij ook graag wil. Integreer gelijksoortige woorden in jouw profiel. Die keywords zijn ook goed te gebruiken in jouw ‘skills & expertise’­sectie: hier toon je jouw relevante vaardigheden. Pas wel op dat je niet in clichés vervalt: ‘responsible’, ‘strategic’ en ‘creative’ zijn volgens onderzoek van LinkedIn de meest gebruikte woorden in de profielteksten.

Connect

Zoals je vrienden hebt op facebook, heb je ‘connecties’ op LinkedIn. Volgens Anoek is een sterk netwerk essentieel: “Het bestaat uit mensen die je kent en vertrouwt. Je kunt je netwerk gebruiken voor aanbevelingen of om in contact te komen met een mogelijk stagebedrijf of werkgever. Begin dus al tijdens je studie met het opbouwen van je netwerk, voordat je het nodig hebt!” Er is geen gouden formule voor het ‘connecten’ op LinkedIn. “Sommige mensen linken op basis van een gedeelde interesse of gedeelde werkgever, anderen pas nadat ze iemand persoonlijk de hand hebben geschud. Als jij denkt dat een persoon van toegevoegde waarde kan zijn voor jouw netwerk, nu of in de toekomst, aarzel dan niet om te linken. Wel is het aan te raden een persoonlijke boodschap toe te voegen aan je uitnodiging, waarin je duidelijk maakt waarom je deze persoon uitnodigt.”

‘Vraag je netwerk om aanbevelingen’

Up­-to­-date

Nu jouw LinkedIn volledig is en je genoeg connecties hebt, is het werk nog niet voorbij. Houd je eigen profiel up­to­date, maar besteed ook aandacht aan anderen door hen bijvoorbeeld te feliciteren met hun nieuwe baan. Volg de universiteit of instelling waaraan je hebt gestudeerd, maar ook de bedrijven waar je wilt werken. Nog actiever zijn, kan door je aan te sluiten bij ‘groups’. Zo blijf je op de hoogte van actualiteiten in de branche, maar kan je ook discussies voeren of vragen stellen. Ruimte voor referenties is er op je profiel, onder recommendations’. Anoek: “Vraag je netwerk om aanbevelingen. Misschien lastig met weinig werkervaring, maar dit mag ook van bijbaantjes zijn. Recruiters vinden het erg interessant om een aanbeveling te lezen van iemand die met jou gewerkt heeft. Het zegt veel over je werkhouding.”

LinkedIn for Jobseekers

  • LinkedIn heeft ook een ‘job’-sectie waar je zelf op zoek kunt gaan naar een leuke baan of stage. Gebruik zoektermen die in vacatures ook gebruikt worden om effectief passende plekken te vinden. Andersom kunnen diezelfde termen je ook helpen wanneer je ze op je profiel gebruikt: zo kom je namelijk hoger in de zoekresultaten wanneer recruiters via die vacaturetermen naar een match zoeken. Maar laat je netwerk ook weten dat jij op zoek bent naar een baan of stage, Anoek Eckhardt van LinkedIn: “Gebruik LinkedIn-statusupdates om jouw netwerk te vertellen dat je een nieuwe baan of stage zoekt.” Laat, als het kan, ook écht zien wat je in huis hebt: “Deel je werk via LinkedIn. Ben je bijvoorbeeld goed in schrijven, deel dan een aantal van je teksten of blogs.”